Aquarelverf in aquarel schetsboek laat los

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Angie2

Aquarelverf in aquarel schetsboek laat los

Bericht door Angie2 »

Ik heb een vraag. Ik werk veel met aquarelverf in watercolor schetsboeken 200 gram. Maar ik bemerk wanneer ik op nieuwe pagina weer aquarelverf gebruik en klaar mee ben, de verf op de vorige pagina's op sommige plekken vastgeplakt zit en als ik losmaak, laat de aquarelverf uiteraard los.
Ik heb de vorige pagina wel 24 uur laten drogen. Verder werk ik wel vaker met föhn om de aquarelverf te laten drogen.

Ik vind dit wel jammer, kan het wel een beetje bijwerken, maar je ziet het toch. Weet iemand hoe ik dat kan oplossen? Misschien iets tussen de pagina's inleggen????? Tips zijn welkom!
Eric61

Re: Aquarelverf in aquarel schetsboek laat los

Bericht door Eric61 »

Misschien kan 'zijdepapier' een oplossing bieden?
Of vloeipapier als dat in ruimer formaat te krijgen is?
*Kees

Re: Aquarelverf in aquarel schetsboek laat los

Bericht door *Kees »

Dit kan alleen door vocht komen. Je bewaart je schetsboek in een vochtige omgeving. Wat ook kan, is dat het vocht van de ene pagina doordringt naar de volgende tijdens het schilderen. Wel merkwaardig, want een volgende pagina komt in je schetsboek toch niet in aanraking met de vorige. Bovendien, aquarelverf is echt wel binnen een kwartier droog, zeker binnen een uur. Een föhn gebruik je alleen bij haast, dus daar wordt het papier niet extra droog van.
Gebruik je trouwens aquarelpapier? 200 gram is vrij dun, 300 gram is aan te bevelen, maar wel iets duurder.
Plaats reactie