Penselen schoonmaken

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Mirte

Penselen schoonmaken

Bericht door Mirte »

Ik ben van plan om met echte olieverf te gaan schilderen op een onderlaag van Cobra, zodat ik geen terpentine nodig heb, alleen medium voor de olieverf.
Maar dan zit je nog met het schoonmaken van penselen van de echte olieverf. Ik dacht dat het alleen met terpentine kon, maar ik zie op Youtube filmpjes dat het ook met groene zeep kan, of met ander spul zonder terpentine/terpentijn.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Jonne

Re: Penselen schoonmaken

Bericht door Jonne »

Groene zeep gaat prima
Mirte

Bericht door Mirte »

Jonne schreef:Groene zeep gaat prima
Waarom doet iedereen het dan met terpentine?
Jonne

Bericht door Jonne »

Omdat het goed werkt, denk ik? Ze zijn dan iets sneller/makkelijker schoon te krijgen dan wanneer je ze moet 'wassen'.
En omdat terpentine o.i.d. vaak wordt gebruikt als verdunner voor de verf, is dat handig om tussendoor je penselen mee te soppen of spoelen. Je kan niet elke paar minuten je penselen gaan wassen met groene zeep...

Wat ik zelf doe als ik klaar ben, is heel goed proberen schoon te maken met oliedoekjes, zo nodig (bij echt vuile penselen) spoel ik ze in de 'reukloze' terpentine. Daarna wrijf ik ze altijd heel goed droog. Daarna, als ik helemaal klaar ben en ze helemaal schoon wil maken, was ik ze met groene zeep. Ook daarna heeeeel goed droogmaken. Als ze helemaal droog zijn doe ik vaak een beetje olie op mijn olieverfpenselen, om ze soepel te houden.
Of dit DE manier is kan ik je niet zeggen, maar mij bevalt het.
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Zo goed mogelijk afvegen aan een oude doek en daarna spoelen in terpentine.
Is de verf al wat verhard dan een nachtje in een pot groene zeep en uitwassen.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
Mirte

Bericht door Mirte »

Jonne schreef:Omdat het goed werkt, denk ik? Ze zijn dan iets sneller/makkelijker schoon te krijgen dan wanneer je ze moet 'wassen'.
En omdat terpentine o.i.d. vaak wordt gebruikt als verdunner voor de verf, is dat handig om tussendoor je penselen mee te soppen of spoelen. Je kan niet elke paar minuten je penselen gaan wassen met groene zeep...

Wat ik zelf doe als ik klaar ben, is heel goed proberen schoon te maken met oliedoekjes, zo nodig (bij echt vuile penselen) spoel ik ze in de 'reukloze' terpentine. Daarna wrijf ik ze altijd heel goed droog. Daarna, als ik helemaal klaar ben en ze helemaal schoon wil maken, was ik ze met groene zeep. Ook daarna heeeeel goed droogmaken. Als ze helemaal droog zijn doe ik vaak een beetje olie op mijn olieverfpenselen, om ze soepel te houden.
Of dit DE manier is kan ik je niet zeggen, maar mij bevalt het.
Jij bedoelt dat je de penselen meestal niet elke dag schoonmaakt met terpentine maar alleen goed afveegt met doekjes en pas als het schilderij echt af is, ga je de penselen schoonmaken met terpentine?
Jonne

Bericht door Jonne »

Ja, soms als ik weet dat ik langere tijd niet ga schilderen of ze echt te vuil worden. Maar je moet goed opletten als je ze wegzet, dat ze niet gaan uitharden. Het beste is denk ik toch om altijd als je voor die dag klaar bent even goed schoon te maken. Nachtje in de groene zeep werkt ook goed.
Theadora

Wasbenzine

Bericht door Theadora »

Mag ik mijn varkensharen kwasten ook met wasbenzine schoon maken ik wil liever niet met thinner werken
Eric61

Re: Wasbenzine

Bericht door Eric61 »

Theadora schreef: zo jun 05, 2022 12:05 pm Mag ik mijn varkensharen kwasten ook met wasbenzine schoon maken ik wil liever niet met thinner werken
Volgens deze info zou dat mogelijk moeten zijn.
Plaats reactie