Watervermengbare olieverf

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
MarkS

Watervermengbare olieverf

Bericht door MarkS »

Ik ben van plan met water vermengbare olieverf te gaan starten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb al een set Cobra verf aangeschaft.
Is de droogtijd echt erg lang, zoals ik weleens lees hier en daar? En hoe droogt deze verf het beste?
Thijs

Re: Watervermengbare olieverf

Bericht door Thijs »

Dag Mark,

Ik zie dat niemand op je vraag heeft gereageerd en we zijn inmiddels al een aantal weken verder. Ik gebruik al heel lang watervermengbare olieverf. Zowel Corbra van Talens als Artisan van Windsor & Newton. Ik gebruik ze beide door elkaar en hier nooit problemen mee gehad.
Ik vind het persoonlijk een prettig medium om mee te schilderen. Watervermengbare olieverf heeft dezelfde eigenschappen als 'gewone' olieverf, maar er zit een emulgator in. Deze emulgator zorgt ervoor dat je water aan de verf kan toevoegen om deze te verdunnen en dat je je kwasten met water kan schoonmaken. De emulgator zorgt ervoor dat er een emulsie ontstaat.
De droogtijd is in principe gelijk aan die van gewone olieverf (en dus ook afhankelijk van het pigment dat je gebruikt). Hij zal misschien ietsje korter zijn, maar het scheelt weinig. Daarnaast heb je tijdens het schilderen een heel klein beetje kleurverschil, zoals dat bij acrylverf is, maar zodra het water in de verf is opgedroogd is dat weer bijgetrokken (ik heb daar nooit last van gehad).

Ook zijn er verschillende mediums die je kan gebruiken, die speciaal voor watervermengbare verf zijn. Zo heb je een medium om de verf vetter te maken. Je kan dit medium ook met water vermengen. Je krijgt dan een wit goedje (een emulsie van medium en water), maar dat heeft geen invloed op de verf. Wanneer je volgens het principe vet over mager gaat schilderen, dan kun je beginnen met bijvoorbeeld alleen water voor de eerste laat, de tweede laag met 2/3e water en 1/3e medium (in en klein potje), de derde laag 1/3e water en 2/3 medium en/of de volgende laag alleen medium. Het hangt ervan af in hoeveel lagen je wil schilderen. Dit is in ieder geval hoe ik het gebruik.

Omdat Cobra en Artisan beperkte kleuren hebben (al hebben ze wel bijna al de meest gebruikte kleuren) zou je gebruik kunnen maken van 'Medium W' van het merk Schminke. Dit kun je vloeibaar krijgen of als een gel. Hiermee kun je elke verf watervermengbaar maken!

Ik raad je aan om de volgende video's op Youtube even te kijken over corbraverf:

How to mix colours with oil paint - Cobra paint - Lesson 1: https://www.youtube.com/watch?v=ur5YPjlxUEk&t=13s
How to mix colours with oil paint - Cobra paint - Lesson 2: https://www.youtube.com/watch?v=SJz6i_YeTEA
How to mix colours with oil paint - Cobra paint - Lesson 3: https://www.youtube.com/watch?v=SOehZtqa7wM
How to mix colours with oil paint - Cobra paint - Lesson 4: https://www.youtube.com/watch?v=qMgZdMpk660
How to mix colours with oil paint - Cobra paint - Lesson 5: https://www.youtube.com/watch?v=ypQ9fnqfTPM
How to mix colours with oil paint - Cobra paint - Lesson 6: https://www.youtube.com/watch?v=0d8c-FA8uuY
How to mix colours with oil paint - Cobra paint - Lesson 7: https://www.youtube.com/watch?v=pMz5vuG0FhI
How to mix colours with oil paint - Cobra paint - Lesson 8: https://www.youtube.com/watch?v=WqEOQDw3W0A&t=25s

Medium W van Schminke, in meedere kunstbenodigdheden winkels te krijgen, maar in ieder geval bij Gerstaecker:
Vloeibaar: https://www.gerstaecker.nl/SCHMINCKE-Me ... gKpP_D_BwE

Gel: https://www.gerstaecker.nl/SCHMINCKE-Me ... gLGXPD_BwE

Mocht je vragen hebben, laat het maar even weten.

Groeten,

Thijs
Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

MarkS, heb je al via de zoekfunctie gekeken? Er is hier namelijk al vaker over gevraagd en uitgewisseld. Ik denk dat je er veel aan kunt hebben.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
MarkS

Bericht door MarkS »

Maria Anne, inderdaad had ik al gezocht op het item. Maar vond geen bevredigend antwoord.

Ik heb wel wat aan wat Thijs heeft geschreven. Maar nu blijft er nog een vraag over. Luistert het erg nauw dat je in de juiste verhoudingen schildert? En is het zo dat olieverf, ook op waterbasis, in het licht het snelst droogt of werkt dit net als acryl verf omdat het op waterbasis is? En is het belangrijk dat ik pas met de volgende laag begin als de eerste droog is?
mrsgray

Bericht door mrsgray »

MarkS, ik heb zelf geen ervaring met olieverf, maar ik ben al een tijdje ook aan het uitzoeken hoe dat nu precies zit met die watervermengbare olieverf en heb hier en daar al iets opgepikt.

Watervermengbare olieverf blijft olieverf, en droogt dus op dezelfde manier als olieverf: traag (ik had opgevangen dat het ietsje sneller zou gaan dan doorsnee olieverf, maar nog altijd traag)
Het enige verschil met gewone olieverf (als ik alles mag geloven) is dat er iets aan de verf is toegevoegd zodat je de verf kan uitwassen met water en ook een beetje verdunnen met water. Het water zal waarschijnlijk wel sneller "verdampen" dan de olie in de verf.

Met die trage droogtijd betekent dit dus ook dat de basisregel van dik over dun geldt. Dit is omdat de bovenste lagen trager zouden drogen dan de onderste lagen, zodat er geen natte lagen "gevangen" raken onder droge lagen. Anders krijg je barsten in de verf.
AtelierBrigitte
Contacteer:

Bericht door AtelierBrigitte »

In de basis klopt het helemaal wat MrsGray beschrijft, maar de regel 'dik over dun' zou ik niet te streng als wet aanhouden. Het barsten van de verf gebeurt namelijk pas als een schilderij heel oud is en de vraag is of je dat zelf nog gaat meemaken.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!
MarkS

Bericht door MarkS »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik merk dat jullie veel ervaring hebben met dit medium. T.z.t. hoop ik een werkje te tonen op dit forum!
Thijs

Bericht door Thijs »

MarkS schreef: wo dec 15, 2021 8:09 pm Maria Anne, inderdaad had ik al gezocht op het item. Maar vond geen bevredigend antwoord.

Ik heb wel wat aan wat Thijs heeft geschreven. Maar nu blijft er nog een vraag over. Luistert het erg nauw dat je in de juiste verhoudingen schildert? En is het zo dat olieverf, ook op waterbasis, in het licht het snelst droogt of werkt dit net als acryl verf omdat het op waterbasis is? En is het belangrijk dat ik pas met de volgende laag begin als de eerste droog is?
Hoi Mark,

Wat belangrijk is om te weten is dat het om watervermengbare olieverf gaat; het is geen olieverf op waterbasis. Olieverf, zowel normale als watervermengbare, droogt door oxidatie en niet door verdamping van water zoals acrylverf. Als ik mij niet vergis droogt watervermengbare olieverf heel iets sneller dan gewone olieverf, maar verder is het gewoon afhankelijk van hoe dik je schildert en van het pigment (ene pigment droogt sneller dan het andere). De eigenschappen van watervermengbare olieverf zijn hetzelfde als normale olieverf. Je kunt het dus niet vergelijken met acrylverf.

De eerste laag kun je vaak al snel overheen, omdat je de olieverf met meer water/oplosmiddel verdunt. Deze laag droogt snel. Het is aan jou of je er meteen overheen wil gaan, maar het kan wel. Het hangt ook af of je alla prima wil schilderen of in meerdere lagen. Als je in meerdere lagen wil schilderen, dan is het raadzaam om na een laag te wachten tot het in ieder geval handdroog is.

Voordeel van olieverf ten opzichte van acrylverf is dat je makkelijker je verhoudingen op het doek kan aanpassen, omdat de verf dus langzamer droogt.

Groet,

Thijs
Thijs

Bericht door Thijs »

MarkS schreef: ma jan 03, 2022 12:56 pm Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik merk dat jullie veel ervaring hebben met dit medium. T.z.t. hoop ik een werkje te tonen op dit forum!
Mark,

Je kan werk van mij zien op mijn Instagram account: @thijsb81
Wat ik heb gemaakt is allemaal met watervermengbare olieverf gedaan.

Groet,

Thijs
Eric61

Bericht door Eric61 »

Als volkomen 'leek' interessante topic.
De zaak waar ik deze verf aankocht raadde het af om met water te verdunnen omdat dit de 'binding' van de verf zou breken en gaf veeleer de voorkeur aan een medium om soepeler te werken.
Klopt het verhaal van 'gebroken binding?
Wat zijn de ervaringen hierin?

Vriendelijke groet,
Eric
MarkS

Bericht door MarkS »

Zoals reeds eerder aangegeven zou ik een eerste werkje met Cobra study probeersetje van 3 kleuren uit proberen. Was best wel even wennen. Drogen duurde veel langer dan met acryl verf. Maar het riekt :lol: naar meer! Werkje gemaakt op canvas doekje van 10 X10 cm.
Bijlagen
Stilleven olieverf
Stilleven olieverf
mrsgray

Bericht door mrsgray »

@Eric61: Als je de cobra filmpjes bekijkt die hierboven zijn gepost, dan zal je merken dat de presentator in een bepaald filmpje zelfs op een hele dunne, bijna aquarel achtige manier werkt. Hij vertelt er wel bij dat dit geen probleem is omdat het om een onderlaag gaat die later nog extra "bind" lagen er boven krijgt. Ik denk dat je met die cobra verf wel zonder veel problemen kan verdunnen met water, maar dat je gewoon niet te ver moet gaan.

@MarkS, leuk stilleventje. Door het beperkte kleuren palet krijg je een hele zachte sfeer. De koffiepot vind ik heel mooi gedaan.
Ik maak me wel zorgen om het kopje dat precies op het punt staat te vallen van die rose tafel. Waarschijnlijk is dat omdat er precies een donkere (smalle) schaduw onder het kopje zit, in plaats van rechts van het kopje zoals bij de koffiepot.
Eric61

Bericht door Eric61 »

mrsgray schreef: zo feb 13, 2022 3:59 pm @Eric61: Als je de cobra filmpjes bekijkt die hierboven zijn gepost, dan zal je merken dat de presentator in een bepaald filmpje zelfs op een hele dunne, bijna aquarel achtige manier werkt. Hij vertelt er wel bij dat dit geen probleem is omdat het om een onderlaag gaat die later nog extra "bind" lagen er boven krijgt. Ik denk dat je met die cobra verf wel zonder veel problemen kan verdunnen met water, maar dat je gewoon niet te ver moet gaan....
Ongetwijfeld doe ik dat verkeerd door niet te gaan verdunnen. Een eerste oliewerkje was pas na drie weken min of meer droog. Op sommige plaatsen zelfs nog niet helemaal. Wellicht net door niet te verdunnen.
Wel met een 'medium' gewerkt die geen invloed zou mogen hebben op droogtijd... Viel dus wel even tegen 😊
Maar we gaan door met vallen en opstaan.
De filmpjes ga ik uiteraard bekijken. Txs! 👍
MarkS

Bericht door MarkS »

Thijs, enkele schilderwerken bekeken. Nou die mogen er zijn!!
Allen bedankt voor de tips en adviezen. Ook over het wel of niet verdunnen van de verf was leerzaam. Ondervinding is de beste leermeester, dat geldt zeker voor de schilderkunst. Denk maar aan de grote meesters die ons voor gingen😄
*Kees

Bericht door *Kees »

Nog iets over de droogtijd:
  • Wit heeft een langere droogtijd; aangezien we doorgaans veel wit gebruiken, is dat wel een vertragingsfactor
  • Mocht je een onderschildering maken (doorgaans in één kleur, ik gebruik zelf vaak omber), dan gebruik je geen wit, maar wel water en dat droogt snel. Je kunt die onderschildering ook dun met acrylverf maken. Maar let op, verder geen acrylverf meer toepassen!
  • Tenslotte, accepteer gewoon dat olieverf wat trager is, wel zo fijn in deze hectische tijd :)
Plaats reactie