Stel ik wil een boom schilderen (bijvoorbeeld)

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
JvH

Stel ik wil een boom schilderen (bijvoorbeeld)

Bericht door JvH »

Met acryl: een boom op de voorgrond met dus een horizon er "achter" met lucht en grond.

Kan ik dan eerst mijn hele doek vol schilderen met lucht en grond en daarna pas de boom er overheen. Of maak ik een schets van de boom en verf de lucht en de grond eromheen?

Waarom zou ik het ene of het andere doen?

Ik vraag dit voor een vriend.
unikap

Re: Stel ik wil een boom schilderen (bijvoorbeeld)

Bericht door unikap »

Eerst een egale lucht maken die naar je zin is en dan de boom eroverheen kladderen.
Een egale lucht tegen een (natte) boom aan schilderen zal je niet meevallen.
succes unikap
JvH

Bericht door JvH »

Nee he toch zie ik op youtube veel schilders dat toch doen
RichardsArt

Bericht door RichardsArt »

Hallo JvH, ik heb niet veel verstand van schilderen, maar als je de achtergrond eerst maakt, laat drogen en dan de boom erop schilderen.

Of heb ik het mis :)

Groeten Richard.
JvH

Bericht door JvH »

Dat is mijn mening ook maar ik zie toch heel veel mensen het andersom doen: eerst de boom dan de achtergrond. Niet alleen beginners maar ook schilders die ik heel erg goed vind.
RichardsArt

Ok, ja ik leer hier ook van, want ik vind dit ook interessant. Je kunt ook proefstukjes maken om erachter te komen wat het mooiste effect heeft en wat experimenteren.

Dan gaat misschien ook een stuk onzekerheid weg om bang te zijn als er iets met jouw begin werk gebeurt.
RichardsArt

Ik koop papier bij een kunstwinkel die op maat snijd.

Ze vroeg altijd aan mij of ik ook de afgesneden stroken papier wou gebruiken. Daar kun je ook namelijk mee op oefenen zei ze.
JvH

Bericht door JvH »

Heb jij een winkel? Dat bestaat hier niet. Anyway ik ben nou volop met een achtergrond bezig. Ben nu bijna bang om met mijn "boom" te beginnen. Achtergrond wordt steeds mooier.
RichardsArt

Ja zijn verschillende winkels hier waar kunstbenodigdheden materiaal kunt nu alleen bestellen dan.

Ok nou mooi dat je een mooie start hebt, ja gewoon proberen. Het zal zoals op YouTube toch een mooie resultaat worden.
Piet Br
Contacteer:

Bericht door Piet Br »

Het is goed om eerst de lucht te schilderen. Vooral een boom in het voorjaar die nog weinig blad draagt is dan makkelijker te schilderen. Feitelijk schilder je dan voornamelijk de stam en takken. Het schilderen van een boom die vol in blad zit pak je anders aan. Kijk goed naar lichte en donkere plekken. Meng de tinten en breng ze als vlakken op. Gewoon hoppa ... niet te precies. Eventueel met een schildersmesje. De lichte tonen warmer en de donkere tonen koeler. Als dit geheel goed gedroogd is ga je de lucht schilderen die door het gebladerte heen schijnt. Gewoon allerlei heldere vlekjes. Met een penseeltje rond of/en plat en ook met een schildersmesje. Raffelige randen van de boom. Dat toont al snel heel goed. Doe ook eens enkele stappen naar achteren. Dit werkt beter dan een boom blaadje voor blaadje over de lucht te schilderen. Maar zoals altijd .... er zijn vele wegen die naar Rome leiden. via deze link zie je een voorbeeld met kale bomen en volle bomen. Dus beide technieken in één https://www.pieterbroertjes.nl/talud-met-koolzaad/ Succes er mee.
https://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER
JvH

Bericht door JvH »

Mooi schilderij hoor en bedankt voor het advies. :wave:
Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Voorheen schilderde ik ook eerst achtergrond, daarna voorgrond. Toen zag ik hier Renepleinair het anders doen, en pas laat begreep ik waarom. Als je het van achter naar voor doet dan krijg je allemaal plakplaatjes die op je mooie achtergrond staan. Doe je alles tegelijk (zoals grote meesters het ook deden met onderschilderingen) krijg je als resultaat meer een geheel. Met een onderlaag in een specifieke kleur (bv warm of koel) geef je een schilderij meteen een sfeer mee, ook al zie je er uiteindelijk niets van. Als je geduldig werkt krijg je uiteindelijk mooie zachte contouren van je onderwerp.
Hopelijk kun je hier iets mee. En niet bang zijn, heb vooral plezier. Of het resultaat er nou mag zijn of niet!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
Plaats reactie