Houtskool
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
- BlackScorpion
Houtskool
Hi iedereen,
Ik ben terug meer bezig met houtskool en meer bepaals houtskoolpotloden. Omdat ik toch verder wil groeien in houtskool, kom ik eens tips vragen.
1. ik gebruik de Derwent houtskoolpotloden (light, medium, dark). Ik vind dit erg fijne potloden om met te werken. Maar welke kunnen jullie me eventueel nog aanraden om meer verschillende hardheden te hebben?
2. ik ben aan het kijken naar de tinted charcoal van Derwent om zo eens 1 vaag kleurtje in een houtskooltekening te steken. Werken deze zoals de gewone houtskoolpotloden van Derwent? Zijn ze even lichtvast?
3. ik gebruik momenteel pastelmat als ondergrond met de houtskool. Welke andere ondergronden kunnen jullie nog aanraden en hoe werken deze tov pastelmat?
4. naast de houtskoolpotloden gebruik ik doezelaars, kneedgum en tombow gum. Welke andere hulpmiddelen gebruiken jullie nog of kunnen jullie aanraden om eens uit te proberen?
Alvast bedankt!
Evy
Ik ben terug meer bezig met houtskool en meer bepaals houtskoolpotloden. Omdat ik toch verder wil groeien in houtskool, kom ik eens tips vragen.
1. ik gebruik de Derwent houtskoolpotloden (light, medium, dark). Ik vind dit erg fijne potloden om met te werken. Maar welke kunnen jullie me eventueel nog aanraden om meer verschillende hardheden te hebben?
2. ik ben aan het kijken naar de tinted charcoal van Derwent om zo eens 1 vaag kleurtje in een houtskooltekening te steken. Werken deze zoals de gewone houtskoolpotloden van Derwent? Zijn ze even lichtvast?
3. ik gebruik momenteel pastelmat als ondergrond met de houtskool. Welke andere ondergronden kunnen jullie nog aanraden en hoe werken deze tov pastelmat?
4. naast de houtskoolpotloden gebruik ik doezelaars, kneedgum en tombow gum. Welke andere hulpmiddelen gebruiken jullie nog of kunnen jullie aanraden om eens uit te proberen?
Alvast bedankt!
Evy
Re: Houtskool
1. Ik heb General's in verschillende hardheden, en een medium en hard van Faber Castell Pitt. Ik gebruik de General's het meest, en de Pitt medium als ik iets extra donker wil hebben. Als ik ze moet vergelijken, dan vind ik de Pitt ietsje vetter aanvoelen. Van de General's weet ik niet of ze in NL in de winkel te koop zijn, maar ze zijn erg de moeite waard. Meestal gebruik ik een twijgje om de schets op te zetten, omdat dat zo lekker makkelijk uitveegt.
3. Strathmore Toned Tan en Grey Tan werken ook prima met houtskool. Allebei gladder dan Pastelmat. Ik heb ook wel 'ns Bristol papier gebruikt. Nog gladder. Gaat ook prima.
4. The same. Doezelaars, kneedgum, Tombow gum. En houtskoolpoeder.
3. Strathmore Toned Tan en Grey Tan werken ook prima met houtskool. Allebei gladder dan Pastelmat. Ik heb ook wel 'ns Bristol papier gebruikt. Nog gladder. Gaat ook prima.
4. The same. Doezelaars, kneedgum, Tombow gum. En houtskoolpoeder.
Klik hier om te zien wat ik maak.
- BlackScorpion
Thanks voor het antwoord
Van die General's vind ik potloden in 3 hardheden en van die peel off sticks? Welke bedoel je als ik vragen mag? Mss moet ik op Amazon ofzo zoeken?
Tones papier, dat wzs ik al helemaal vergeten! Dat geeft inderdaad ook mooie resultaten!
Van die General's vind ik potloden in 3 hardheden en van die peel off sticks? Welke bedoel je als ik vragen mag? Mss moet ik op Amazon ofzo zoeken?
Tones papier, dat wzs ik al helemaal vergeten! Dat geeft inderdaad ook mooie resultaten!
Fotootje bij gedaan. Ik heb wit, en de hardheden (vbnb) 6B Ex Soft, 4B Soft, 2B Med, HB, en 2H Ex Hard. Peel offs gebruik ik niet. 2B potlood gebruik ik het meest. Mss Amazon idd. Ik heb geen idee welk Europees merk vergelijkbaar is met de General's.
- BlackScorpion
Ow deze hardheden heb ik nog niet gevonden. Weet je toevallig waar jij ze gekocht hebt? Ik vind enkel de peel offs en de Primo die enkel in 3 hardheden te vinden is. 5 verschillende hardheden is heel interessant! Bedankt
Ik heb ze gekocht in de USA, maar als ik op General's houtskool potloden Google, vind ik dit: https://www.everycolor.nl/webshop/generals/
Tja,Ik gebruik alleen maar houtskool van wijnranktakjes in een aluminium blik.
Klasse. Van houtskoolpotloden ben ik geen liefhebber.
Klasse. Van houtskoolpotloden ben ik geen liefhebber.
- BlackScorpion
Ik werk beter met houtskoolpotloden. Dit gisteren met houtskoolpotloden afgewerkt. Een tekening van mijn eigen Sphynx kat
Ik ga eens zien wat ze hier in de winkels hebben om eens te kunnen uittesten. De tinted charcoal pencils van Derwent ga ik waarschijnlijk ook wel kopen. Zo 1 vaag kleurtje ergens in kan denk ik wel leuk zijn.
Ik ga eens zien wat ze hier in de winkels hebben om eens te kunnen uittesten. De tinted charcoal pencils van Derwent ga ik waarschijnlijk ook wel kopen. Zo 1 vaag kleurtje ergens in kan denk ik wel leuk zijn.
- Maria_Anne
- Contacteer:
- AtelierBrigitte
- Contacteer:
Mooi werk!
Die tinted charcoal pencils van Derwent heb ik ook en ze hebben idd een subtiel kleurtje wat net soms dat leuke effect kan geven. Geen knallende kleuren dus.
Die tinted charcoal pencils van Derwent heb ik ook en ze hebben idd een subtiel kleurtje wat net soms dat leuke effect kan geven. Geen knallende kleuren dus.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.
---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!
---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!
-
Dag allemaal,
Een vraag aansluitend bij houtskool.
Nu op portret cursus /1-9-21
Wat gebruiken jullie om vegen te voorkomen ,elleboog ,pols.
Gebruik nu haarlak van de vrouw.
Ook voor ondertekening van te maken portret. Met W.M olie verf. Lijnen niet door de verf laag.
Wie geeft tip.
Bedankt vast.
De schilder.
Een vraag aansluitend bij houtskool.
Nu op portret cursus /1-9-21
Wat gebruiken jullie om vegen te voorkomen ,elleboog ,pols.
Gebruik nu haarlak van de vrouw.
Ook voor ondertekening van te maken portret. Met W.M olie verf. Lijnen niet door de verf laag.
Wie geeft tip.
Bedankt vast.
De schilder.
Je hebt speciale fixatiespray voor houtskool. Verder een blanco blad papier onder je pols leggen.