Nat in nat schilderen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Theadora

Nat in nat schilderen

Bericht door Theadora »

Hallo,
ik ben met olieverf aan de gang gegaan en wilde sneeuw aanbrengen op een dakje van een huisje maar nu mengt die met de onderste laag, ook met Bomen en struiken heb ik hetzelfde probleem, wat doe ik fout, als ik bij bob ross kijk gebeurt dat niet.
Zou bijna stoppen met nat in nat schilderen en overstappen op acrylverf, ik ben maar een beginner, Grt Thea
Laatst gewijzigd door Theadora op vr okt 01, 2021 10:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mrsgray

Re: Nat in nat schilderen

Bericht door mrsgray »

Ik ben zelf geen kenner van olieverf, maar hou wel van een ontspannende zensessie met Bob Ross...
Het is me al opgevallen dat de verf die Bob Ross gebruikt heel stug of droog is.
Die vraagt kracht om "in te werken".
Misschien dat daarom bepaalde technieken die bij hem eenvoudig lijken die met een andere verf niet zo makkelijk zijn.

Er is een filmpje op youtube: "Mikey Tries - Bob Ross Painting (and Why Yours Isn't Working)", en ergens tussen rond 2:30 en 3:00 vertelt die net hetzelfde.
unikap

Bericht door unikap »

Met olieverf werk ik maximaal 2 uur per dag om de volgende dag weer nat op droog te werken.
Wit op donker is kansarm als donker niet droog is. Maar goed ik ben geen geniale Bob Ross.
Wit gaat bij mij het hardst van alle kleuren. gr jed
Theadora

Bericht door Theadora »

De olieverf is vrij stug wel, dus daar ligt het niet aan denk ik, en olieverf is toch niet droog na twee dagen?
unikap

Bericht door unikap »

Bij mij is na toevoeging van terpentine of medium de verf veel sneller droog dan ik ooit had vermoed.
Er bestaat ook Bob Ross-verf en die is misschien relatief snel droog.
Zelf heb ik alleen Apeldoornse verf. gr jed
Plaats reactie