Overschilderen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Theadora

Overschilderen

Bericht door Theadora »

Ik was bezig met een berglandschap, maar de denne boom was niet goed gelukt die ik had geschilderd en was ermee gestopt, nu is het doek inmiddels opgedroogd en wil toch nog een poging wagen om er iets van te maken, kan ik daar nu weer op verder schilderen? Had al wel de boom weer weg geschiderd toen het nog nat was.

GRT Thea
Coen

Re: Overschilderen

Bericht door Coen »

Ja hoor, dat kan zeker.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
Theadora

Bericht door Theadora »

Het is wel oliverf die ik gebruikt heb, gaat het er dan niet uit zien als crackelee
Weet nog niet zo heel veel van het schilderen met olieverf, ben maar beginneling.
Coen

Bericht door Coen »

Craquelé ontstaat wanneer de onderste laag vetter is geschilderd dan de laag erboven. De bovenste laag is dan al droog, terwijl de laag eronder nog werkt. Als de laag die je schilderde al droog is, kan dat dus niet meer gebeuren.
Maar misschien twijfel je aan of die laag werkelijk droog is. Je zou dat met een oude lap die je er stevig overheen haalt, kunnen controleren. Voelt het oppervlak daarna echt droog aan, dan kun je er best weer overheen schilderen.
Theadora

Bericht door Theadora »

Kan ik een doek wat al af is opnieuw voor een ander werkje ge ruiken door dat een witte kleur te geven?
Coen

Bericht door Coen »

Ja, al moet je meerdere lagen wit aanbrengen als je wilt dat de oude schildering er niet doorheen 'schijnt'.
Plaats reactie