Wet Palette

In dit subforum staat een verzameling van goede, bruikbare tips en WIP's als een soort van naslagwerk.

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Jeannette Brown

Wet Palette

Bericht door Jeannette Brown »

Ik gebruik acrylverf van W&N en heb daarvoor een Wet Palette aangeschaft. Hiermee blijft de verf op je palet dagen tot zelfs weken smeerbaar. Je hoeft dus zelden nog verf weg te gooien en dat scheelt in je portemonnee.

Vervolgens stapte ik over van W&N acrylverf naar Golden Open acrylverf. Je kunt beide merken (en natuurlijk ook alle andere acrylmerken) gewoon mengen met elkaar en dat deed ik dus ook.
Het gevolg was dat de met Golden Open gemengde verf totaal anders reageerde in de Wet Palette. Ik maakte een dag later mijn palet open en vond daarin een waterige soep van kleuren. Eerst gedacht dat ik te veel water in de palet had gedaan of dat ik het papiertje ondersteboven had liggen, maar het bleef gebeuren.

Een mailtje naar Golden Open maakte veel duidelijk en ik wil dit met jullie delen:

Yes, it is possible to mix OPEN Acrylics with fast drying acrylics. The drying time will then be somewhere in-between the two paint types, depending on the mixing ratio. For OPEN Acrylics we recommend using a sealed pallet in order to keep the paint from drying out. Wet palettes, as you have already observed, make OPEN Acrylics absorb too much water, which makes them runny.

Oftewel: gebruik Golden Open acrylverf wel in een afsluitbare doos om het smeerbaar te houden maar nooit in een Wet Palette.

Maria_Anne
Contacteer:

Re: Wet Palette

Bericht door Maria_Anne »

Interessant, en wat maakt dat je deze twee soorten juist wilde mengen? Ik neem aan dat als je niet per se gebruik wilt maken van de lange droogtijd dat je gewoon van de andere soort gebruik kunt maken? Of wat is het voordeel van toch mengen?
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Jeannette Brown

Bericht door Jeannette Brown »

Hallo Maria_Anne,

Ik ben een beginner op het gebied van acrylverf. Vanwege mijn schildercursus, waar men uitsluitend met acrylverf werkte, schafte ik een doos acrylverf aan zodat ik thuis kon oefenen. Ik merkte dat ik het lastig vond dat m'n verf zo snel op mijn palet én op het canvas droogde. Van een kennis kreeg ik de tip van een Wet Palette. Dat werkte uitstekend. Maar ik vond het nog steeds lastig dat alles zo snel droog was. Ik priegel graag door, beetje nat in nat, en dan later weer even... Kortom, ik zal wel heel langzaam zijn!

Toen las ik iets over een langzaamdrogende acrylverf van Golden Open; misschien was dat de oplossing. Golden Open kon je het mengen met alle andere merken acrylverf waardoor het in ieder geval geen weggegooid geld was.

Hoewel de verfjes zich prima laten vermengen merkte ik dat de mengsels in de Wet Palette z'n 'eigen gang gingen'. Mijn zorgvuldig gekozen kleurmengsels hadden zich verenigd tot een grote grijs/bruine plas.
Dit is uiteraard wel afhankelijk van de verhouding in hoeveelheden: dus veel gewone acrylverf gemengd met een beetje Golden Open wordt minder snel waterig dat andersom. Je zoekt de fout eerst bij jezelf, daarna op internet, maar vond nergens een antwoord. Daarom dat mailtje naar de fabrikant.

ps Prachtige dieren in je portfolio. Hieronder één van mijn honden, acryl op doek 40x50.
Bijlagen
Wendil
Wendil

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Ah wat leerzaam om iemand anders' zoektocht zo te lezen. Dankjewel voor je toelichting, en je compliment. Leuk portret!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Plaats reactie