Nogmaals vraag over mijn derwent pastelpotloden
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
-
Nogmaals vraag over mijn derwent pastelpotloden
Hallo, hierbij een vraag aan 1 ieder die mij kan helpen. Het is 10 jaar geleden dat ik actief met pastel tekende, het ging mij best goed af. Ik teken met derwent pastel potloden. Ik gebruik mi teintes pastelpapier en dan de gladde kant. De grote vlakken vul ik in met rembrant pastels en het fijnere werk doe ik met potlood. Vol inspiratie ben ik weer begonnen maar het lijkt wel of mijn potloden bijna niets meer afgeven. Zou het kunnen zijn dat ze door de jaren heen hard zijn geworden of iets dergelijks of wat doe ik fout. Best frustrerend eigenlijk want vroeger ging het zo goed maar nu lukt het voor geen meter. Wie kan mij helpen
Re: Nogmaals vraag over mijn derwent pastelpotloden
Heb je je potloden al eens "geslepen". Het oude krijt wegslijpen, snijden en een frisse punt gebruiken.
Mijn potloden liggen nooit zolang, dus ik herken het probleem niet. Maar misschien een stukje krijt vrij snijden dat niet met lucht in aanraking is geweest. Hoe heb je je potloden bewaard al die tijd??
Mijn potloden liggen nooit zolang, dus ik herken het probleem niet. Maar misschien een stukje krijt vrij snijden dat niet met lucht in aanraking is geweest. Hoe heb je je potloden bewaard al die tijd??
- AtelierBrigitte
- Contacteer:
Ik heb eigenlijk ook geen effecten gemerkt van dat pastel minder goed zou werken als je het een poos niet gebruikt, en ik heb ook periodes dat ik echt niets aanraak.
Heb even op de site van de Derwent zelf gekeken of ik iets kan vinden over de samenstelling van het pastelkrijt/potlood wat zij toevoegen om het pastel veegbaar te krijgen. Tegenwoordig is dat een cellulose-achtige gom die niet/slecht afbreekbaar is. Dus dat zou het ook niet kunnen veroorzaken.
Heb even op de site van de Derwent zelf gekeken of ik iets kan vinden over de samenstelling van het pastelkrijt/potlood wat zij toevoegen om het pastel veegbaar te krijgen. Tegenwoordig is dat een cellulose-achtige gom die niet/slecht afbreekbaar is. Dus dat zou het ook niet kunnen veroorzaken.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.
---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!
---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!
Ik weet wel dat er bepaalde houten bewaarkistjes, goedkopere ladekastjes, zijn voor het opbergen van tekenspullen, en die blijken behandeld te zijn met olie. Daar kan je beter ook geen pastelpotloden in bewaren. Dat kan problemen opleveren met de afgifte.
Vandaar dat ik vroeg of ze al eens een deel van de potlood afgeslepen heeft, zodat het nieuwe pigment vrij komt.
Vandaar dat ik vroeg of ze al eens een deel van de potlood afgeslepen heeft, zodat het nieuwe pigment vrij komt.
-
Dank voor jullie reacties, mijn potloden hebben geruime tijd in het bewaarblik gelegen van de derwent, in een houten kast. ik zal het slijpen eens proberen.
Tja, wanneer je ze in een metalen etui bewaard hebt, dan zal het niet aan de houten kast liggen hoor.
Heb je al geprobeerd met het slijpen? Heeft dat wel resultaat gehad?
Heb je al geprobeerd met het slijpen? Heeft dat wel resultaat gehad?
-
Ik heb mijn meest gebruikte kleuren geslepen, het gekke is dat de donkere kleuren het nu goed doen maar de lichte kleuren heel slecht krijt af geven, heb nu aantal faber castell besteld, eens zien hoe die het doen
Dat is dan inderdaad wel vreemd. Geen idee waarom dat dan zo is. Misschien heeft het met het pigment te maken.
Denk niet dat het aan de kwaliteit ligt hoor. Ik heb zelf ook Derwent en werk er graag mee.
De Pitt pastel van Faber Castell zijn ook erg prettig om mee te werken. Je zult in ieder geval geen spijt krijgen van je investering.
Hoop dat je weer veel plezier krijgt in het tekenen!
Denk niet dat het aan de kwaliteit ligt hoor. Ik heb zelf ook Derwent en werk er graag mee.
De Pitt pastel van Faber Castell zijn ook erg prettig om mee te werken. Je zult in ieder geval geen spijt krijgen van je investering.
Hoop dat je weer veel plezier krijgt in het tekenen!
-
- Maria_Anne
- Contacteer:
Goh wat een bijzonder probleem, raar dat donkere/lichte kleuren het zo verschillend doen... Mysterieus, ben benieuwd hoe je de Faber Castells zal ervaren.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip