Beamer

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Cates

Beamer

Bericht door Cates »

Hallo
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een beamer als hulpmiddel bij het tekenen/projecteren? Aan welke eisen moet deze voldoen? Moet deze aan het plafond bevestigd worden? Sta je in de eigen schaduw bij het overtrekken? Dank voor de nuttige tips! Grts Cates
Silverwrit

Re: Beamer

Bericht door Silverwrit »

Misschien zeg ik iets heel doms. Is een lichtbak niet wat je zoekt?
Philomeen

Bericht door Philomeen »

Ik denk dat Cates de beamer wil gebruiken voor vergrotingen.
De Lightbox (van Daylight) is maximaal A3. Dat is een beperking wanneer je groter wil, maar ook de dikte van het papier kan hier in je nadeel werken.
Canvas kun je er niet opleggen...
Ik denk dus wel dat Cates echt voor een beamer wil gaan.
Je kan een baemer gewoon rechtop zetten hoor en werken in je eigen schaduw valt ook wel mee. De meeste beamers kun je op een statief plaatsen. Maar de eisen en te besteden budget bepalen ook voor een groot deel jouw keuze .. dus daar zou je eerst naar moeten kijken en veel revieuws lezen van beamers helpt ook enorm. Is het alleen voor grove lijnen op te zetten, wil je ook veel detail. moet de kamer helemaal donker of juist niet.... misschien is het ook een optie om bij de artograph tracers te kijken en voor een lekker te besteden budget de artograph projector....

Ik heb tijdens cursus gebruik kunnen maken van een beamer en ook een tracer, maar was over beide niet echt enthousiast. Grove lijnen prima, detail weinig. Anderen vonden het prima, dus ik denk echt dat je voor jezelf je eisen op een rij moet zetten. En goed reviews lezen dat is echt belangrijk.
Cates

Bericht door Cates »

Dank voor de reacties. Ik wil de beamer effectief ook gebruiken voor vergrotingen . Een tracer vind ik te beperkend (je moet al een beeld hebben om eronder te leggen; bij beamer kan het digitaal). Reviews heb ik al gelezen ... door het bos de bomen niet meer zien...,dus dacht ik dat er iemand al effectief ervaring mee zou hebben en mij concrete tips zou kunnen geven.
AtelierBrigitte
Contacteer:

Bericht door AtelierBrigitte »

In de meeste gevallen zul je in je eigen beeld staan als je met een beamer gaat overtrekken, immers: jij gaat staan waar het beeld op geprojecteerd wordt dus je zult altijd (in de standaard opstelling) de beamer in je rug hebben.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!
Philomeen

Bericht door Philomeen »

Cates schreef: zo mar 29, 2020 1:33 pm Dank voor de reacties. Ik wil de beamer effectief ook gebruiken voor vergrotingen . Een tracer vind ik te beperkend (je moet al een beeld hebben om eronder te leggen; bij beamer kan het digitaal). Reviews heb ik al gelezen ... door het bos de bomen niet meer zien...,dus dacht ik dat er iemand al effectief ervaring mee zou hebben en mij concrete tips zou kunnen geven.
Ik ben er geen fan van.
Vind de vergroting te grof. Ziet van een afstand super uit, maar bij het optekenen teveel pixeligheid.
Dus daarna weer veel correctietekenen vanaf de foto.
Wat ik je kan aanraden, kijk in de reviews of je tekenaars kan vinden die positief zijn. De minste gebruiken een beamer voor tekenen heb ik gemerkt.
Is een artograph super prism of artograph projector niet voor jou? (Ik zou deze boven een beamer verkiezen voor mijn tekenwerk.)
Daar heb ik zelf goede recensies over gelezen. Misschien is dat iets voor je?
Of moet het perse een beamer zijn?
mvc

Bericht door mvc »

Vroeger gebruikte ik af en toe een beamer. Ik plaatste die achter mij op een sokkel. Je moet gewoon wat opzij staan om over te tekenen. Werkt prima, maar niet voor fijne details.

De beste methode is uw tekening, schets of foto afdrukken op ware grootte (ik gebruik een fotobewerkingsprogramma en kleef daarna alles aan elkaar). De achterzijde inwrijven met pigment of houtskool. Dan die foto op uw doek of paneel leggen en overtrekken met stylo of potlood. Werkt heel nauwkeurig.

Je kan ook uw foto verdelen in vierkanten en uw doek in hetzelfde aantal vierkanten verdelen. Dan vierkant per vierkant overtekenen.
Mark
Plaats reactie