Zo, eerste keer dat ik hier een tekening deel. Ziek thuis zitten heeft een hele andere dimensie gekregen, dus ik heb mezelf voorgenomen om mijn tijd in tekenen te steken. Elke dag een portret, en hopelijk dat ik dan wat vorderingen maak.
Hier dus een van die werken, gemaakt met pen tablet en OpenCanvas software.
Ik zou feedback om me te helpen beter te worden heel erg waarderen. Anatomie, techniek, en al die dingen waar ik zelf niet aan denk maar waar ik aan zou moeten denken...
Een portret
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Re: Een portret
Prachtig Zilver! Verhoudingen zien er super uit, mooi ook dat beetje paars tint in de huid. Mijn nieuwe motto met portret schilderen is, of dit nou een mens of dier is, durf te overdrijven met kleur.
Ik had zelf een haat liefde verhouding met wit, gebruikte het te snel te veel, waardoor werk vlak werd. Nu kan ik, met soms nog een oeps gevalletje, de verhouding van wat ik het beste aan wit kan gebruiken veel beter inschatten.
Ik teken nooit digitaal dus met die techniek kan ik je niet helpen.
Ik had zelf een haat liefde verhouding met wit, gebruikte het te snel te veel, waardoor werk vlak werd. Nu kan ik, met soms nog een oeps gevalletje, de verhouding van wat ik het beste aan wit kan gebruiken veel beter inschatten.
Ik teken nooit digitaal dus met die techniek kan ik je niet helpen.
Give the ones you love wings to fly, roots to come back and reasons to stay. - Dalai Lama
www.jiskahofland.exto.nl
www.jiskahofland.exto.nl
Ik vind het ook een schitterend portret!
Je hebt het vast wel vaker gedaan, niet?
Echt tips kan ik je ook niet geven, want ik weet nog te weinig van het digitaal tekenen. Maar ik verheug me nu al op een nieuw portret van jou!! Dit voor mij ook wel een uitdaging, maar zover ben ik nog niet. Dus mocht je bij het volgende portret kleine tussenstapjes met uitleg willen plaatsten, zou ik dat echt heel fijn vinden.
Je hebt het vast wel vaker gedaan, niet?
Echt tips kan ik je ook niet geven, want ik weet nog te weinig van het digitaal tekenen. Maar ik verheug me nu al op een nieuw portret van jou!! Dit voor mij ook wel een uitdaging, maar zover ben ik nog niet. Dus mocht je bij het volgende portret kleine tussenstapjes met uitleg willen plaatsten, zou ik dat echt heel fijn vinden.
- Silverwrit
Ja, dat klopt, Philomeen, ik heb altijd al met plezier getekend. Het is voor mij vooral het medium dat nieuw is. Ik heb het al een tijdje, maar heb nooit serieus geprobeerd er het beste uit te halen. En bovendien heb ik momenteel übderhaupt lang niet meer getekend, dus het moet weer een beetje terugkomen.
Superleuk dat je vraagt naar het proces, dat kan ik wel navertellen. Ik kan zelfs het projectfilmpje uit het tekenprogramma toveren, straks even kijken of de website dat dan goed wil weergeven... Maar nu alvast:
Eerst een schetsje gemaakt, vrij losjes naar een foto:
Ik weet nog niet zo goed hoe ik het beste de kleuren op kan bouwen bij digitaal tekenen. Als eerste probeersel heb ik als achtergrond de kleur van haar skin tone gekozen, en heb de schaduw en het licht erin gezet:
Daarna met heel wat pennestreekjes de textuur uitgevuld:
Al die tijd vergetende dat wenkbrauwen ook een ding zijn...
Een slordige achtergrond toegevoegd:
En - en dit is leuk - nog wat kleur toegevoegd. Dit kan in de software heel makkelijk door een ietwat transparante laag eroverheen te plakken. Het werken in lagen is echt een uitkomst. Het voelt een beetje als valsspelen... even gauw op het eind de hele monochrome boel inkleuren, alsof ik al die tijd diep over kleur heb nagedacht. Hier ga ik in de toekomst nog veel misbruik van maken, dat weet ik nu al ^.^
Superleuk dat je vraagt naar het proces, dat kan ik wel navertellen. Ik kan zelfs het projectfilmpje uit het tekenprogramma toveren, straks even kijken of de website dat dan goed wil weergeven... Maar nu alvast:
Eerst een schetsje gemaakt, vrij losjes naar een foto:
Ik weet nog niet zo goed hoe ik het beste de kleuren op kan bouwen bij digitaal tekenen. Als eerste probeersel heb ik als achtergrond de kleur van haar skin tone gekozen, en heb de schaduw en het licht erin gezet:
Daarna met heel wat pennestreekjes de textuur uitgevuld:
Al die tijd vergetende dat wenkbrauwen ook een ding zijn...
Een slordige achtergrond toegevoegd:
En - en dit is leuk - nog wat kleur toegevoegd. Dit kan in de software heel makkelijk door een ietwat transparante laag eroverheen te plakken. Het werken in lagen is echt een uitkomst. Het voelt een beetje als valsspelen... even gauw op het eind de hele monochrome boel inkleuren, alsof ik al die tijd diep over kleur heb nagedacht. Hier ga ik in de toekomst nog veel misbruik van maken, dat weet ik nu al ^.^
Haha, zo 'valsspelen' mag best hoor. In lagen werken doen we bijna allemaal, ook in olieverf of pastel of ...... Maar ik begrijp wel wat je bedoelt: er zijn allerlei gratis penselen (digitaal) te verkrijgen, ook expliciete van door anderen getekende takken enz. Dat laatste gaat mij, om toe te passen, te ver. Hoe zorg je ervoor dat het uiteindelijke resultaat vrijwel helemaal op je eigen conto mag worden geschreven.........? Overigens zijn er ook mensen die hun eigen olieverf aanmaken, omdat ze de verf uit een tube niet als de hunne beschouwen (en geen invloed hebben op de eigenschappen van de verf). Valsspelen doen we, zo beschouwd, allemaal.
In de opzet van je portret valt me op dat je al heel snel met de highlights op de proppen komt. Dat maakt het misschien wat moeilijker om ze om de juiste plaats en met de beste intensiviteit te krijgen.
Toch heb je mooie diepte bereikt in het portret. Dit kun je nog vergroten door, maar dat zegt Jis ook al, andere kleuren te gebruiken, bijv. voor de schaduwen ( in een oranje gezicht gebruik je paarse schaduwen). Het leuke van digitaal tekenen is ook dat experimenteren zo gemakkelijk is en dat je het ook kunt uitproberen op werken die al 'af' waren.
In de opzet van je portret valt me op dat je al heel snel met de highlights op de proppen komt. Dat maakt het misschien wat moeilijker om ze om de juiste plaats en met de beste intensiviteit te krijgen.
Toch heb je mooie diepte bereikt in het portret. Dit kun je nog vergroten door, maar dat zegt Jis ook al, andere kleuren te gebruiken, bijv. voor de schaduwen ( in een oranje gezicht gebruik je paarse schaduwen). Het leuke van digitaal tekenen is ook dat experimenteren zo gemakkelijk is en dat je het ook kunt uitproberen op werken die al 'af' waren.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
- Silverwrit
Dag Coen,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. De diepte dus iets meer in de schaduwen zoeken, en iets minder in de highlight. Snap ik. Met kleuren ben ik inmiddels ook aan het experimenteren geslagen. Ik heb het gevoel dat ik echt vooruit kom door alle feedback die ik krijg, dus zeer bedankt!
Bedankt voor je uitgebreide reactie. De diepte dus iets meer in de schaduwen zoeken, en iets minder in de highlight. Snap ik. Met kleuren ben ik inmiddels ook aan het experimenteren geslagen. Ik heb het gevoel dat ik echt vooruit kom door alle feedback die ik krijg, dus zeer bedankt!