(Digitale) pen tekening afdrukken/inlijsten.

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Otto

(Digitale) pen tekening afdrukken/inlijsten.

Bericht door Otto »

Hallo,

Allereerst heb ik de zoekfunctie gebruikt maar zonder het gebruikte resultaat.

Ik ben nieuw hier, heb me aangemeld i.v.m. het volgende:

Mijn (overleden) opa was een erg goede schilder/tekenaar die erg veel schilderijen en pentekeningen heeft gemaakt.
Onder die pentekeningen springt er een voor mij erg uit, dit origineel was alleen van een klein formaat en op nogal geel papier getekend. Een familie lid heeft het voor elkaar gekregen de tekening te digitaliseren op een witte achtergrond en de resolutie te vergroten waardoor deze afgedrukt kan worden op grotere formaten.

Nu wil ik graag deze tekening in behoorlijk formaat af laten drukken (lees: +/- 80x80 cm excl. lijst) dit is voor het digitale bestand geen probleem.
Lang verhaal kort, ik twijfel om hem op canvas te laten printen omdat dat (misschien?) net iets meer klasse/warmte uitstraalt dan op gewoon papier, maar blijven daarbij de details van de pentekening behouden?
Een afdruk op canvas betekent dat hij automatisch in een "baklijst" moet aldus een lijstenmaker hier in de stad.
Daarbij komen we gelijk bij het volgende, het is mogelijk een canvas zonder "frame" af te laten drukken maar om deze in een mooie handgemaakte lijst te plaatsen zal deze toch op een soort plaat gespannen moeten worden, hoe, wat, waar?

Dan nog de vraag, heeft iemand eventuele alternatieve afdrukmogelijkheden die vervolgens in een mooie lijst geplaatst kunnen worden? Kwam zelf 'dibond' tegen wat me misschien wel aansprak maar mis een voorbeeld :pff:

Ik zou graag een foto plaatsen van de betreffende tekening maar gezien het feit dat ik niet wil dat iedereen met de tekening aan de haal gaat laat ik dit achterwege.

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties!
ANTONI
Contacteer:

Re: (Digitale) pen tekening afdrukken/inlijsten.

Bericht door ANTONI »

Gewoon laten afdrukken en opspannen op fijn katoen en dan inlijsten.
Gezien ook je laatste zin zie je allemaal beren op de weg.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
Philomeen

Bericht door Philomeen »

Ik persoonlijk zou een pentekening gezien het karakter ervan juist niet op canvas laten printen.
Ik zou gewoon een goede drukker opzoeken, die jouw digitale bestand op een mooi dik papier kan printen. Zoveel mooie soorten papier, wit, getint, met textuur en zonder. Maar diezelfde drukker heeft waarschijnlijk ook canvas liggen en ook dibond. Het canvas wordt geprint en jij kan het zelf opspannen. Je kan dikke spielatten gebruiken, en dan is het niet noodzakelijk om er een baklijst omheen te zetten. Maar de lijstenmaker wil natuurlijk ook een boterhammetje verdienen. Deze drukker an jou ook vertellen of jouw digitale bestand idd goed genoeg is voor de gewenste afmetingen. Vaak denken mensen dat ze een goed bestand hebben, maar blijkt dat toch echt niet zo te zijn. Gewoon naar de vakman stappen met je bestand, niet bang zijn voor beren, het bestand samen bekijken met de eventuele mogelijkheden. succes!
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Zoals Philomeen schrijft kan een digitaal bestand idd wel eens niet goed genoeg zijn.
Zelf opspannen van een doek zal je tegenvallen als je dat niet eerder hebt gedaan.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
Philomeen

Bericht door Philomeen »

ANTONI schreef: vr feb 28, 2020 8:59 pm Zelf opspannen van een doek zal je tegenvallen als je dat niet eerder hebt gedaan.
Dat is helemaal waar.
In dat geval, iemand zoeken die het voor je wil doen. :D
Plaats reactie