Hallo,
Ik ben bezig met een grafiet tekening, ik tekenen met verschillende hardheden. Is het verstandig om hem te fixeren als hij straks klaar is? Wat is jullie er ervaring.
Alvast bedankt.
Fixeren van grafiet tekening
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
- Maria_Anne
- Contacteer:
Re: Fixeren van grafiet tekening
Nooit gedaan, omdat fixatief altijd iets met je kleuren doet (dus ik verwacht dat het het papier donkerder maakt). Ik lijst werk altijd goed in, dan is het wat mij betreft voldoende beschermd.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
Re: Fixeren van grafiet tekening
Ik heb vroeger (met mijn niet toereikende studentenbudget) mijn houtskooltekeningen gefixeerd met gewone meest goedkope haarlak van een bekende dogisterijketen (zag laatst dat een pasteltekeninaar haar pan pasteltekeningen nog steeds met haarlak fixeerde overigens).
Wij maakten onze schetsen destijds op kasakapapier en ik kan je vertellen dat dat niet vergeelde. Papier was weliswaar getint, maar ik zag geen kleurverschillen. Later (met een iets royaler te besteden budget) heb ik een pastelfixatief genomen.
Tegenwoordig, fixeer ik ook niet. Ik lijst, net zoals Maria_Anne al aangeeft, mijn werk in of ik leg het tussen glassine papier weg in mijn tekenmap.
Wij maakten onze schetsen destijds op kasakapapier en ik kan je vertellen dat dat niet vergeelde. Papier was weliswaar getint, maar ik zag geen kleurverschillen. Later (met een iets royaler te besteden budget) heb ik een pastelfixatief genomen.
Tegenwoordig, fixeer ik ook niet. Ik lijst, net zoals Maria_Anne al aangeeft, mijn werk in of ik leg het tussen glassine papier weg in mijn tekenmap.