Hallo allemaal,
Nieuw op dit forum vraag ik misschien iets wat al eens is behandeld. Sorry daarvoor. Ik teken als hobby met kleurpotlood (gewoon bruinzeel, maar inmiddels heb ik een paar Faber Castels aangeschaft). Mijn nieuwste rage (na portretten, schelpen en Van Gogh) is het tekenen van fruit. Mijn probleem is het aanbrengen van wit waar dat nodig is. Zoals bij het tekenen van bijvoorbeeld een open gepelde mandarijn. Je kunt voor zover ik weet niet achteraf iets wit maken op al gekleurde ondergrond. Inkerven van het papier is in dit geval ook geen beste optie (zoals bij nerven van bladeren) en ook het gebruik van een Posca stift geef niet het gewenste resultaat (loopt uit). Allemaal geprobeerd. Hieronder het resultaat van een poging waarbij ik het wit gewoon wit heb gelaten (kleuren niet reëel door kwaliteit van mijn mobiel). Dat is nogal arbeidsintensief en ook niet ideaal. Een vriendin (die niet tekent), opperde notabene Typex! Wie weet, kan het probleren.
Maar is er een methode die ik niet ken? Als papier gebruik ik Canson Extra white Light Grain. Alvast dank!
Ellen
Wit toepassen in tekening met kleurpotlood
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Re: Wit toepassen in tekening met kleurpotlood
Je zou het Titanium White van Brush & Pencil kunnen proberen.
Dit is speciaal voor kleurpotloden ontwikkeld en vergeelt niet, zoals de posca dat na verloop van tijd wel doet.
Ik gebruik het zelf in combinatie met de Touch-up Texture. je brengt het dan met een penseel op. De texture herstelt ook de structuur van het papier mocht je teveel geburnished hebben en kan er dan ook weer overheen.
Misschien dat je er iets aan hebt.
Meer informatie kan je op Google vinden.
Dit is speciaal voor kleurpotloden ontwikkeld en vergeelt niet, zoals de posca dat na verloop van tijd wel doet.
Ik gebruik het zelf in combinatie met de Touch-up Texture. je brengt het dan met een penseel op. De texture herstelt ook de structuur van het papier mocht je teveel geburnished hebben en kan er dan ook weer overheen.
Misschien dat je er iets aan hebt.
Meer informatie kan je op Google vinden.
Dank je, ik ga het proberen.
Graag gedaan!
Kleine tip: wanneer je het poeder mengt met de texture (vloeistof), maak dan een kleine hoeveelheid. Het droogt namelijk erg snel. En in het begin zal je even moeten spelen met de hoeveelheden. Maar al gaande merk je wel welke verhouding voor jou het prettigst werkt. Succes.
(Overigens zijn er ook papiersoorten waar je wel gewoon met wit over een andere kleur kan gaan.
Misschien een ook een optie om dan eens ander papier te proberen.)
Kleine tip: wanneer je het poeder mengt met de texture (vloeistof), maak dan een kleine hoeveelheid. Het droogt namelijk erg snel. En in het begin zal je even moeten spelen met de hoeveelheden. Maar al gaande merk je wel welke verhouding voor jou het prettigst werkt. Succes.
(Overigens zijn er ook papiersoorten waar je wel gewoon met wit over een andere kleur kan gaan.
Misschien een ook een optie om dan eens ander papier te proberen.)