maskeervloeistof-probleem
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
-
maskeervloeistof-probleem
Hallo,
Ik heb maskeervloeistof gebruikt langs de rand van een ontwerp en bij het verwijderen komt de bovenste laag van het papier mee. dus allemaal beschadigingen.
Het papier was kurkdroog toen ik de vloeistof aanbracht, een nacht laten drogen. het papier was ook droog toen ik het verwijderde, 4 uur laten drogen na weinig watergebruik.
Nu las ik ergens dat het ene papier heel anders reageert dan het andere. Kan het zijn dat dit papier hier extra gevoelig voor is? Ik gebruik fijn aquarelpapier. Dit is een nieuw blok van Hahnemuhle.
Wat doe ik verkeerd? of is t het papier?
Marlies.
Ik heb maskeervloeistof gebruikt langs de rand van een ontwerp en bij het verwijderen komt de bovenste laag van het papier mee. dus allemaal beschadigingen.
Het papier was kurkdroog toen ik de vloeistof aanbracht, een nacht laten drogen. het papier was ook droog toen ik het verwijderde, 4 uur laten drogen na weinig watergebruik.
Nu las ik ergens dat het ene papier heel anders reageert dan het andere. Kan het zijn dat dit papier hier extra gevoelig voor is? Ik gebruik fijn aquarelpapier. Dit is een nieuw blok van Hahnemuhle.
Wat doe ik verkeerd? of is t het papier?
Marlies.
Re: maskeervloeistof-probleem
Ik heb helaas dezelfde ervaring met maskeervloeistof. Ook gebruikt op aquarelpapier, en niet eens heel erg lang laten zitten.
Ik had een blauwe versie en die kleurde ook nog eens het papier. Toen een andere gekocht, gele versie en ook bij deze problemen met eraf halen. Altijd resten die blijven zitten en bij beschadigingen op het papier. Ik heb wel bemerkt dat later toen ik maskeerfolie gebruikte, sommige papiersoorten op de voorkant blijven plakken en het papier ook helemaal kapot trekken maar de achterkant juist goed loslaten. Geen idee of dat voor maskeervloeistof op aquarelpapier dan ook geldt? Mijn versie was wel echt bedoeld om te gebruiken op aqaurelpapier en ik had goede resultaten gezien op internet (zelfde papier en maskeervloeistof). Maar helaas bij eigen ervaring, minder positief. Heb ook een maskeervloeistof pen gebruikt op glad papier en dat werkte dan wel weer. Maar ook hier, heb ik het niet lang laten zitten.
Ik ben dan ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik had een blauwe versie en die kleurde ook nog eens het papier. Toen een andere gekocht, gele versie en ook bij deze problemen met eraf halen. Altijd resten die blijven zitten en bij beschadigingen op het papier. Ik heb wel bemerkt dat later toen ik maskeerfolie gebruikte, sommige papiersoorten op de voorkant blijven plakken en het papier ook helemaal kapot trekken maar de achterkant juist goed loslaten. Geen idee of dat voor maskeervloeistof op aquarelpapier dan ook geldt? Mijn versie was wel echt bedoeld om te gebruiken op aqaurelpapier en ik had goede resultaten gezien op internet (zelfde papier en maskeervloeistof). Maar helaas bij eigen ervaring, minder positief. Heb ook een maskeervloeistof pen gebruikt op glad papier en dat werkte dan wel weer. Maar ook hier, heb ik het niet lang laten zitten.
Ik ben dan ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
-
He Katharina,
dank voor je reactie. waardeloos he? ik heb het bij mij 2 dagen laten zitten. Was t blauwe spul van schmincke horadam. Ik heb het dik aangebracht en dun om te proberen of dat uitmaakte, maar bij beiden ging de bovenlaag papier stuk. dit is zo'n spuitflesje met een hele smalle mond. net gekocht, dus ook nog niet lang aangebroken. Ik heb geen idee hoe ik het spul nu wel goed gebruiken kan zonder beschadigingen...
dank voor je reactie. waardeloos he? ik heb het bij mij 2 dagen laten zitten. Was t blauwe spul van schmincke horadam. Ik heb het dik aangebracht en dun om te proberen of dat uitmaakte, maar bij beiden ging de bovenlaag papier stuk. dit is zo'n spuitflesje met een hele smalle mond. net gekocht, dus ook nog niet lang aangebroken. Ik heb geen idee hoe ik het spul nu wel goed gebruiken kan zonder beschadigingen...
Ik ken het probleem. Waardeloos gedoe. Je blijft prutsen. Eens heb ik een bepaald produkt gehad dat goed werkte,maar inmiddels had ik al zoveel tijd besteed aan allerlei proeven dat ik ermee ben gestopt. Al verzin ik me suf ik weet niet meer wat het was. Een tijd terug heb ik samen met mijn assistente een flinke opruiming gehouden en daar zal het wel bij gezeten hebben.
Hahnemuhle papier en Talens grijze maskeervloeistof aanbrengen met een ganzenveer of een pennetje ...Lies Paint schreef:He Katharina,
geeft geen probleem …. houdt het wel uit de zon en laat het dan zeker geen 3 weken zitten
Tja, Wel vervelend is, dat je niet altijd kan vertrouwen op maskeervloeistof. In het algemeen zijn de producten van Talens heel betrouwbaar. Dat durf ik zonder meer te stellen.
Ik gebruik de grijze maskeervloeistof van Talens, doorgaans op Arches rough paper, maar ook wel op Fabriano studiopapier. Het laat zich makkelijk weer verwijderen, gewoon door het los te trekken. Het veiligst is wel om het weg te gummen. Ik heb ook wel eens dat gele van Winsor & Newton gebruikt, maar dat vond ik waardeloos spul. Het enige nadeel van alle maskeervloeistoffen is dat het vrij snel verdikt in het potje. Hahnemühle papier vind ik sowieso niet echt prettig.
Tja Talens dat grijze spul herinner ik me nu. Dat het snel verdikt kan ik me niet herinneren. Kan je het niet verdunnen
"Kees?
"Kees?
- Maria_Anne
- Contacteer:
Ik gebruik deze ook sporadisch (handmatig uitsparen is natuurlijk altijd de sport ), maar ik liep op een gegeven moment tegen het nadeel dat het papier ietsjes bruin verkleurt. Als je randen van een silhouet bv. uitspaart met maskeervloeistof, en het centrum blijft wit, dan worden de randen soms iets bruinig door deze maskeervloeistof. Als je het te lang laat zitten hecht het ook met papier, dus zeker geen weken laten zitten!*Kees schreef:Ik gebruik de grijze maskeervloeistof van Talens, doorgaans op Arches rough paper, maar ook wel op Fabriano studiopapier. Het laat zich makkelijk weer verwijderen, gewoon door het los te trekken. Het veiligst is wel om het weg te gummen. Ik heb ook wel eens dat gele van Winsor & Newton gebruikt, maar dat vond ik waardeloos spul. Het enige nadeel van alle maskeervloeistoffen is dat het vrij snel verdikt in het potje. Hahnemühle papier vind ik sowieso niet echt prettig.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
Met die grijze maskeervloeistof van Talens is volgens mij niets mis. Het is net als met schilderstape.
Gewoon direct na het schilderen verwijderen dan krijg je geen moeilijkheden met verkleuren c,q, het hechten aan de ondergrond.
Gewoon direct na het schilderen verwijderen dan krijg je geen moeilijkheden met verkleuren c,q, het hechten aan de ondergrond.