Inkleuren

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
DutchFerryman
Contacteer:

Inkleuren

Bericht door DutchFerryman »

Ik teken momenteel steeds vaker strips. Het tekenen gaat goed en nog beter sinds ik de sakura fineliners gebruik.
Nu ben ik digitaal al bezig geweest met inkleuren maar het bevalt maar half. Nu dacht ik eraan om met copic markers (of dat wat daarop lijkt) aan de slag te gaan. Uiteraard vraag ik me dan af of ik dan ook niet beter wat ander papier kan gebruiken. Ik gebruik nu namelijk gewoon A4 papier voor het tekenen dat gewoon goed gaat. Maar kleuren kan soms anders gaan of uitlopen, afhankelijk van het materiaal (zowel inkt/stift als ondergrond/papier) dat je gebruikt.
Maria_Anne
Contacteer:

Re: Inkleuren

Bericht door Maria_Anne »

Volgens mij heb je voor de copics inderdaad ander papier nodig, en daar heb je ook weer een professionele (dure) versie van, en een amateuristische (kwalitatief ook prima begreep ik, en stukken economischer) versie. Aquarel is misschien ook nog een leuke optie, maar hangt net van je eigen ervaringen af, waar je eerder mee hebt gewerkt, en welke stijl je behelst.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
JackosaurusRex

Bericht door JackosaurusRex »

Met copics moet je ook oppassen wat voor fineliners je gebruikt... sommige kunnen niet tegen alcohol gebaseerde inkt en vegen uit... er bestaan ook aquarelmarkers op waterbasis. Heb daar zelf een setje van. Die kan je zo gebruiken, of verwateren met een kwastje of waterbrush. Hoewel je daar ook ander papier voor nodig hebt, mixed media ofzo. Copics zijn ook fijn... alleen zo verschrikkelijk duur. Copic papier heeft dachtik een laagje erop zitten... zodat het glijd en zodat de inkt niet teveel eruit word gezogen... heb zelf een kleine grijze set copics... met bullit punt, best wel ruk. Niet vanwege de marker... maar vanwege het feit dat de versie met brushpunt veel fijner kleurt.
DutchFerryman
Contacteer:

Bericht door DutchFerryman »

Bedankt voor jullie reactie. De strips die ik teken zijn meer in de klare lijn, dus hoeven geen overlopende kleuren te zijn. Als het maar telkens dezelfde kleur geeft en egale vlakken vormt is het al goed voor mij. Het moeten wel mooie kleuren worden uiteraard. Nu kwam ik ook ecoline en sakura brushes tegen. Dat zou ook een goede optie zijn uiteraard. Ik had digitaal al wel wat gekleurd maar resultaat vond ik matig. Hoewel anderen daar anders over lijken te denken.
Plaats reactie