Voorbeeldfoto overtrekken met carbonpapier

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Chanda

Voorbeeldfoto overtrekken met carbonpapier

Bericht door Chanda »

Hallo medeleden,
BEN begonnen aan een tekening van een kat.
De voorbeeldfoto m.b.v carbonpapier overgetrokken.
Nu is het zo dat de snorharen en oren uit het oor wit zijn en daar schijnen de donkere opzetlijnen doorheen.
En ook op de witte vacht.
HOE doen jullie dit?

Groetjes :???: :???:
Pluis1969
Contacteer:

Re: Voorbeeldfoto overtrekken met carbonpapier

Bericht door Pluis1969 »

Ik werk hier niet mee, ik neem aan dat je het niet voorzichtig weg kan gummen? Maar misschien de witte haartjes niet met carbon overtrekken?
Chanda

Bericht door Chanda »

Dank voor je reactie,Pluis,heb de kat inmiddels opnieuw overgetrokken en inderdaad de snorharen niet overgetrokken.
Maar vraag me dan wel af teken je een voorbeeld zo uit de hand na?
Zie op dit forum ook wel eens raster,maar zou niet weten hoe ik dit zou moeten doen.
Maar volgende maand ga ik beginnen met lessen te nemen want ik vind pastelpotloden en dieren tekenen wel erg leuk.
Roos_

Bericht door Roos_ »

Als ik aan een tekening begin maak ik eerst een schets op ander papier, en als ik daar tevreden over ben zet ik hem over op het papier waar ik de echte tekening op wil gaan maken. Dat doe ik door de achterkant van mijn schets met pastelkrijt te bedekken en het dan op dezelfde manier als carbonpapier te gebruiken. Het vlekt wel erg snel, dus je moet er wel een beetje voorzichtig mee zijn. Ik weet verder niet hoe "normaal" dit is, maar voor mij werkt het en je hebt niet het probleem dat het doorschijnt.
Chanda

Bericht door Chanda »

Oké Roos,bedankt voor je Tip,mijzelf lijkt het wel moeilijk om te schetsen,i.v.m verhoudingen goed te krijgen,maar zal het toch eens proberen.
Groetjes Tiny
Pluis1969
Contacteer:

Bericht door Pluis1969 »

Ik heb een tijdje terug een schaalpasser gekocht en dat vind ik erg fijn werken. Maar ook dan moet je nog steeds goed op de verhoudingen letten. Ik gebruik hem het meest om de hoogte punten even neer te zetten. Dus de uiterste puntjes vd ogen, neus en mond, etc.... Daarvoor deed ik dat met een lineaal, dan moet je veel omrekenen als je een foto groter op papier wil zetten. Ik kreeg hiermee wel meer feeling voor de tekening dan wanneer ik met raster zou werken. Maar welke manier je ook gebruik, je moet er zelf een goed gevoel bij hebben.
Bij een raster maak je bijv vakjes van een cm op je foto met een potlood of pen. Dat doe je ook met lichte druk van een potlood op je papier. Op je papier zet je dan ook vakjes van een cm als je de tekening net zo groot wil hebben. Wil je het geoter maken neem je grotere vakjes op je papier. Anderen zetten alleen de puntjes heel licht op papier van elk hoekje van een vakje. Net wat je prettig vind.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Wat ikzelf altijd het meest heb gedaan is het goed kijken en met zo weinig mogelijk hulpmiddelen de proporties
min of meer inschatten.Net als Pluis schrijft dat je dan meer feeling met de tekening krijgt. Daarbij komt dat je door oefenenen steeds wat gemakkelijker tegen een goede tekening aankijkt.
Hierbij denk ik aan mijn eerste oefeningen van blind cirkels van bepaalde doorsnee te maken staand voor mijn schilderezel.
Succes. Het gaat je best lukken.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
Chanda

Bericht door Chanda »

Pluis en Antoni dank jullie wel voor jullie reactie.
Pluis de schaalpasser waar je het over hebt,weet je of dat hetzelfde is als een pantograaf?
Deze heeft mijn man zich onlangs aangeschaft en wilde deze ook eens proberen.
Leuk om deze tips te krijgen super!
En ook Anoni denk ook wel dat oefenen en misschien wat meer durven zal helpen!

Vriendelijke groet,Tiny
Pluis1969
Contacteer:

Bericht door Pluis1969 »

Een pantograaf ziet er anders uit, ik weet niet hoe dat werkt.
Die van mij ziet er zo uit.
25211.jpg
Chanda

Bericht door Chanda »

Oké,ik heb deze zien liggen in de hobbywinkel waar ik tekenbenodigheden koop.
Ja dat lijkt mij inderdaad wel handig!
Dankjewel voor je moeite en meedenken.
Plaats reactie