Wat vinden jullie van Talens' Rembrandt aquarelverf? En welke alternatieven kennen jullie?
Meestal bevalt Rembrandt aquarelverf mij goed. Even wat kenmerken:
Het is niet al te duur. De serie-1 5-ml tubes zijn 4½ euro, de 20-ml tubes zijn nog niet het dubbele, dus relatief de helft in prijs.
Een nadeel is echter dat de 5 ml tubetjes erg klein zijn en de dopjes soms behoorlijk vastgeplakt (oké, ik weet het, even onder de warme kraan houden, maar soms ben je lui). Ook de dopjes van de 20 ml tubes willen nogal eens stevig vast zitten, hoewel dat door de grotere tube wat minder hinderlijk is.
Niet alle kleuren zijn in 20 ml beschikbaar.
De verf is een beetje stug, dus vloeit niet heel makkelijk uit de tube. Ik heb daar geen probleem mee, want als ik een napje uit de tube vul, loopt de verf er niet uit. Bovendien lost de verf makkelijk op.
Het is een van oorsprong Nederlands bedrijf, nog steeds gevestigd in Apeldoorn (koopt Nederlandsche waar, dan helpen we mekaar) hoewel eigendom van een Japanse onderneming.
Ze gebruiken vaak combinaties van dezelfde pigmenten, en sommige ontbreken zoals Hansa Yellow (PY97).
Het is niet overal meer verkrijgbaar: Van Beek en Gerstenaecker/Harolds hebben het niet in het assortiment.
Steeds vaker zie je Daniel Smith, wat op Internet geprezen wordt als erg goede aquarelverf. Ik heb enkele tubetjes en het valt me vooral op dat het nogal dun uit de tube stroomt. De tubes zijn 15 ml, wel met een prettiger dopje dan Talens, maar zeker twee keer zo duur. Winsor & Newton ken ik nauwelijks, maar het staat ook goed bekend.
Wat zijn jullie ervaringen?
Tja de Talens Rembrandt aquarel tubes zitten vol met pigment en daardoor is de verf wat stug.
Dat niet alle kleuren in 20 ml tubes verkrijgbaar zijn heeft denk ik te maken met de vraag c.q. de hoogte van de prijs van het desbetreffende pigment.
Pigmenten die je mist vind je dikwijls terug in de studiekwaliteit.
Dat Rembrandt aquarelverf niet overal meer te koop is heeft te maken met de vraag naar deze verf.
Daniel Smith ken ik niet.Als de verf zo gemakkelijk uit de tube stroomt dan kan je je afvragen of de kwaliteit(lees pigmentgehalte) wel vergelijkbaar is met Rembrandt verf.
Voor dopjes geldt in het algemeen het schroefdraad/binnenkant dopje schoonhouden.