schaduw in huidskleur.
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
schaduw in huidskleur.
Hoi,
Omdat ik er blij mee ben, en het makkelijk werkt, houdt ik voor huidskleur gele oker aan en mix deze met een beetje (permanent) rood. Heel leuk.
Maar wat zal ik doen als ik schaduwen hier in wil maken? En ik heb het niet over de fijne nuances zoals het puntje van de neus of de bolling van de wangen. Ik heb het over aanzienlijk donkerder... zoals wanneer er bijvoorbeeld een grote lichtbron van links of rechts komt en de rest van het gezicht stukken donkerder is.
Ik doe er nu blauw bij, maar dat wordt niet erg donker, en zover het donker wordt, is het een vreemde creme-kleurige blauwe gloed die er doorheen komt.
Hoe doet een fatsoenlijk mens dat? Vertel het me
groet,
Joris
Omdat ik er blij mee ben, en het makkelijk werkt, houdt ik voor huidskleur gele oker aan en mix deze met een beetje (permanent) rood. Heel leuk.
Maar wat zal ik doen als ik schaduwen hier in wil maken? En ik heb het niet over de fijne nuances zoals het puntje van de neus of de bolling van de wangen. Ik heb het over aanzienlijk donkerder... zoals wanneer er bijvoorbeeld een grote lichtbron van links of rechts komt en de rest van het gezicht stukken donkerder is.
Ik doe er nu blauw bij, maar dat wordt niet erg donker, en zover het donker wordt, is het een vreemde creme-kleurige blauwe gloed die er doorheen komt.
Hoe doet een fatsoenlijk mens dat? Vertel het me
groet,
Joris
Laatst gewijzigd door Joris op zo jul 17, 2016 11:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: schaduw in huidskleur.
Ik denk dat je het ook een beetje naar de grijs kant moet mengen. Alleen blauw is misschien te blauw,. Met een beetje geel/oranje zou je de kleur iets meer grijs moeten kunnen maken.
-
- Contacteer:
Feitelijk moet je de complementaire kleur gebruiken om grijs te krijgen. Uitgaande van een geeltint zou je violet kunnen gebruiken. Ik werk graag met een dioxazine violet. Al geeft geel met violet een bruinige tint. Misschien niet verkeerd met huidskleuren? (Ik ben meer een landschapschilder dus ik zit niet zo in de huidskleuren)
Het rood zou je moeten 'neutraliseren' met een groen.
Ik zou proberen, mengen en testen. Maar pas op, oker is een opake kleur, dan krijg je al gauw een modderige kleur als mengsel.
Ik wens je heel veel succes!
Het rood zou je moeten 'neutraliseren' met een groen.
Ik zou proberen, mengen en testen. Maar pas op, oker is een opake kleur, dan krijg je al gauw een modderige kleur als mengsel.
Ik wens je heel veel succes!
ik heb een nieuwe website: www.jannekesatelier.webs.com
Thanks allen. Het is inderdaad een kwestie van proberen. Zelf een beetje cere. blauw wat IETSje permanent rood werkt ook n beetje. Ik blijf nog even aanknoeien
mijn penseel schuift nogal dikwijls naar payne's grey ... ;o)
Cadmium red light, cobalt blauw of cer. blauw en gele oker of raw sienna, mengsel varieert. Of blauw vervangen door Hookers groen. Donkerder: cadmium rood vervangen door karmijn.
Ik gebruik ook Violet, hoewel ik het ook wel meng van Ultramarijn en Alizarine Crimson, zodat ik schakeringen kan maken. Maar waarom zou je altijd huidskleur willen gebruiken, meestal reflecteert de huid de omgeving dus kan alle kleuren aannemen.
-
Voor schaduwen en donkeren plekken kun je 3 kleuren mengen : van Dijks bruin, beetje pruisich blauw en beetje magenta. Voeg meer bruin toe als je het niet te paars wil hebben. Evt verdunnen met water.
-
You may use white and light golden touch to create a magical shade in the painting.
Kees ... idd .... bekijk deze schilders maar eens
https://www.youtube.com/watch?v=ruazvqznIJg
https://www.youtube.com/watch?v=F-Rb9i8WCZQ
https://www.youtube.com/watch?v=ruazvqznIJg
https://www.youtube.com/watch?v=F-Rb9i8WCZQ
Er is echt niet één juiste manier om huidskleur (en dus de schaduwen daarin) te verkrijgen. Dat hangt van zóveel verschillende factoren af. De kleur van de huid verschilt van persoon tot persoon, de kleur van het licht verschilt van tijdstip tot tijdstip en van locatie tot locatie. Dan heb je nog het juiste contrast... Kortom: er zijn misschien wel duizend-en-een manieren.
Wat kan helpen is een stukje te isoleren. Pak een wit vel papier, maar hier een klein gaatje in (niet groter dan 1x1 cm) en kijk hierdoor naar je onderwerp. Als je dit doet bij een schaduwvlak, kan je misschien beter zien welke kleur dit vlak nu eigenlijk heeft en dit gaan mengen.
En je manier van werken kan ook heel veel voor je doen: begin bij de midden- en donkere tonen, om pas later het licht aan te brengen. Zo kun je makkelijker in laagjes werken, ook in de schaduwvlakken. Je kunt soms door verschillende kleurlagen over elkaar aan te brengen interessante dingen bereiken.
Wat kan helpen is een stukje te isoleren. Pak een wit vel papier, maar hier een klein gaatje in (niet groter dan 1x1 cm) en kijk hierdoor naar je onderwerp. Als je dit doet bij een schaduwvlak, kan je misschien beter zien welke kleur dit vlak nu eigenlijk heeft en dit gaan mengen.
En je manier van werken kan ook heel veel voor je doen: begin bij de midden- en donkere tonen, om pas later het licht aan te brengen. Zo kun je makkelijker in laagjes werken, ook in de schaduwvlakken. Je kunt soms door verschillende kleurlagen over elkaar aan te brengen interessante dingen bereiken.