Schilderstape op waterverf 300 grams papier

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Juulx1

Schilderstape op waterverf 300 grams papier

Bericht door Juulx1 »

Hoi! Ik ben nieuw hier, heb mijn account aangemaakt voor de volgende vraag.

Ik ben op zoek naar schilderstape die goed plakt maar niet het papier beschadigd. Ik schilder vaak geometrische vlakken waarvoor ik de randen af wil plakken, maar helaas beschadigd de tape die ik nu heb (gewone papieren schilderstape) mijn papier. Ik heb ook gekeken naar maskeervloeistof, maar omdat ik eigenlijk altijd van die nette rechte lijnen wil is tape voor mij een stuk handiger. Heeft iemand tips?

Alvast bedankt! :thx:
anoniem

Re: Schilderstape op waterverf 300 grams papier

Bericht door anoniem »

probeer eens de gele schilderstape van de action
Hasjem

Bericht door Hasjem »

Hoikes
Daar aquarel-papier niet vlak/glad is en bovendien een harige structuur heeft zal het moeilijk "waterdicht" afplakken zijn.
Het hangt ook af van je techniek die je wil toepassen.
Bij nat in nat zal zelfs onder de tape het papier stilaan verzadigen van pigment
Aquarel-pigment blijft "hangen" in de harige vezels van het papier daarom dat ook best dat je nooit met een gewone gum potloodlijnen verwijdert maar rolt met een kneedgum.
Droog op droog schilderen zal beter gaan maar dan riskeer je dat de tape (die zelf al niet 100% vlak is) over de oneffenheden van het papier gaat wat weer lekken veroorzaakt. Druk je de tape hard aan met een gereedschap (bv. steel van een penseel) zal je het papier zeker kwetsen.
Zelf heb ik ooit geprobeerd, om langs glad 120gr papier, maskeervloeistof te plaatsen waarna het resultaat prima was ...
Veel succes gewenst ....
Janneke Booister
Contacteer:

Bericht door Janneke Booister »

De tape van Tesa voldoet, op voorwaarde dat je niet te nat schildert en de tape binnen een paar uur weer heel voorzichtig verwijdert.
Heb je Scotch plakband al eens geprobeerd? Ik niet, maar het zou zomaar kunnen werken.
Je trekt altijd wel wat van de vezels van het papier mee, maar dat zou niet erg hoeven te zijn. Nu heb ik het over NOT papier, glad papier reageert vast anders.
ik heb een nieuwe website: www.jannekesatelier.webs.com
Katharina
Contacteer:

Bericht door Katharina »

Ik gebruik ook Tesa tape.Maar wel een speciale variant die een mindere hechting heeft. Daarnaast heb ik ook Easy mask, KleenEdge, wet paint. Werkt ook prettig. Om te voorkomen dat ik papier mee trek wanneer ik de tape eraf haal, maak ik het met een föhn een beetje warm. De tape laat zich dan makkelijker verwijderen.
Daarnaast zou je kunnen kijken naar maskeerfolie. Je kan die folie zelf snijden. Is misschien ook een optie.
Plaats reactie