Welke lichte kleurpotloden pakken goed over donkere kleuren?

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Serina

Welke lichte kleurpotloden pakken goed over donkere kleuren?

Bericht door Serina »

Hoi,
Even een vraag: ik maak met aquarelpotloden tekeningen van dieren, maar nu heb ik het probleem met de potloden die ik heb (verschillende merken) dat de lichte kleuren niet dekkend zijn over de donkere. Bij het tekenen van de vacht is dat best lastig, dan zou ik namelijk alle lichte haartjes moeten uitsparen (bij bv een gestreepte vacht).
Voor snorharen gebruik ik de verfstift van Posca, maar ik had bedacht dat voor de vacht gewone kleurpotloden misschien handiger zijn om dan als finishing touch te gebruiken. Welke kleurpotloden zijn hiervoor geschikt? Ik las al iets over permanente kleurpotloden zoals de luminance van caran d'ache?
Bedankt voor het meedenken!
Stefanie

Re: Welke lichte kleurpotloden pakken goed over donkere kleuren?

Bericht door Stefanie »

Ikzelf heb ontzettend goede ervaringen met Caran d'Ache Pablo. Vooral het witte potlood heeft zo'n goede dekking dat je er streepjes mee kunt zetten en vervolgens met een donkere kleur eroverheen kunt gaan zonder dat het witte vervaagt. Heel handig dus om een haartjes van een vacht te tekenen die uit verschillende tinten bestaat. Licht over donker is met kleurpotloden nooit zo'n succes. Je kunt het best licht beginnen en van daaruit donkerder werken. Met lichte kleuren kun je wel over donker heen, maar het effect zal heel anders zijn dan wanneer je met pastel zou werken.
Gebruik je ook water bij je aquarelpotloden?
Serina

Bericht door Serina »

Dankjewel voor je reactie! Ja ik gebruik ook water, alleen niet heel veel. Net om even het 'potlood' weg te halen als je begrijpt wat ik bedoel. Heb net een tekening geplaatst, daar zie je waarschijnlijk wel wat ik bedoel: http://www.schilderenenzo.nl/forum/view ... 13&t=18376
Ik probeer altijd inderdaad van licht naar donker te werken, maar voor een wat mooiere overgang zou het fijn zijn als ik ook wat lichte haartjes over de donkerdere kan zetten :)
marjoke

Bericht door marjoke »

De kunst van de aquarel is nu juist om je wit uit te sparen. De techniek vraagt daar om en dat is ook meteen de reden waarom er amper witte aquarelverf te koop is en waarom je wit potlood niet dekt. Als je amper water gebruikt en je graag wit over donker wil zetten met potloden raad ik je aan om pastelpotloden te kopen. Met die techniek is het veel makkelijker om haren te tekenen. Aquarel vraagt om veel water en het uitsparen van je wit papier en dat is heel moeilijk om dan een haar textuur te verkrijgen :)
Plaats reactie