Buiten aquallereren en afvalwater
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Buiten aquallereren en afvalwater
Hoe erg is het om een beetje afvalwater van het aquarelleren in de natuur te gooien? Ik heb er moeite mee. Hoe staan jullie ertegenover?
-
- Contacteer:
Re: Buiten aquallereren en afvalwater
De meeste aquarel pigmenten zijn niet echt giftig, je kunt je afvalwater dus weggooien.
Niet alles op dezelfde plek is ook beter.
Omdat je eigenlijk weinig verf gebruikt en je water heel erg verdund is doe je de natuur niet echt schade aan.
De meeste stoffen worden heel goed afgebroken door schimmels en bacteriën in de bodem, en die moeten toch ook eten
Omdat je eigenlijk weinig verf gebruikt en je water heel erg verdund is doe je de natuur niet echt schade aan.
De meeste stoffen worden heel goed afgebroken door schimmels en bacteriën in de bodem, en die moeten toch ook eten
ik heb een nieuwe website: www.jannekesatelier.webs.com
Geldt dat ook voor cadmium geel en cadmium rood?Janneke Booister schreef:De meeste aquarel pigmenten zijn niet echt giftig, je kunt je afvalwater dus weggooien.
Dit vind ik nou een raar advies. Beter gewoon je afvalwater meenemen naar huis. Eventueel laten bezinken voor zover dat gaat met aquarelverf en zo het bezinksel scheiden van het water. Netjes inleveren bij een milieustraat o.i.d. Zéker als het gaat om cadmium. Dat is een zeer giftig metaal. Al loos je het dan misschien niet in hele hoge concentraties, schadelijk is het wel.Janneke Booister schreef:De meeste aquarel pigmenten zijn niet echt giftig, je kunt je afvalwater dus weggooien.
-
- Contacteer:
Het scheelt misschien dat ik niet zo vaak cadmium pigmenten gebruik.
En ik heb een biochemische opleiding gehad in mijn jonge jaren dus ik weet wel waarmee ik bezig ben.
Thuis gooi je je afvalwater toch ook door de gootsteen? Flink naspoelen en het is minder giftig dan je denkt. Zo leer je het ook als je op cursus gaat en die leraren moeten toch ook weten waar ze over praten. Dat gebeurt zelfs zo met resten acrylverf en dat is echt geen gezond spul. (Acryl is op aardolie basis.)
Bovendien, wat giftig is voor ons is vaak onschadelijk voor planten, schimmels en bacteriën. Die worden ook gebruikt voor afvalwater zuivering en niet voor niets!
En ik heb een biochemische opleiding gehad in mijn jonge jaren dus ik weet wel waarmee ik bezig ben.
Thuis gooi je je afvalwater toch ook door de gootsteen? Flink naspoelen en het is minder giftig dan je denkt. Zo leer je het ook als je op cursus gaat en die leraren moeten toch ook weten waar ze over praten. Dat gebeurt zelfs zo met resten acrylverf en dat is echt geen gezond spul. (Acryl is op aardolie basis.)
Bovendien, wat giftig is voor ons is vaak onschadelijk voor planten, schimmels en bacteriën. Die worden ook gebruikt voor afvalwater zuivering en niet voor niets!
Laatst gewijzigd door Janneke Booister op di sep 13, 2016 8:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor wie zich hierin verdiept heeft is het wellicht mogelijk het op een verantwoorde manier te doen. Zoals waarschijnlijk voor jou. Maar wie zich er niet in verdiept heeft kan wel schade aanrichten (toch? Zoals Mirte al vraagt met bijv. cadmium wat al in heel lage concentraties schadelijk is voor bepaalde organismen die in de bodem leven). Persoonlijk is mijn motto dan beter het zekere voor het onzekere te nemen...
-
- Contacteer:
Er zit zoooo weinig cadmium in die verf.......
Ik neem het zelf altijd mee naar huis maar zal niet meer schrikken als anderen het in de natuur weggooien.
- Maria_Anne
- Contacteer:
Ik neem bij buitenwerken een zgn koipenseel mee! Daar zit water in (werkt idd minder fijn als een mooi, dik aquarelpenseel, maar goed), dus je spilt helemaal niets! Ook geen afvalwater dus Thuis werk ik met m'n uitgebreidere set (valt nog mee, qua uitgebreidheid), dan spoel ik het door de gootsteen... Zou het inderdaad beter kunnen laten bezinken, dan veeg je de meeste rotzooi nog uit je potje...
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
Cadmiumverf is verboden, behalve in kunstenaarsverf. Kennelijk is het in die hoeveelheden niet schadelijk. Overigens denk ik dat het kleine beetje aquarelverf veel minder schadelijk is dan acrylverf, wat best wel rotzooi is. Om over olieverf en terpentine nog maar te zwijgen.