Tekeningen digitaliseren

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
wiebe

Tekeningen digitaliseren

Bericht door wiebe »

Ik kon het op het forum niet vinden of deze vraag al eens gesteld was dus maar even een nieuw topic geopend.
Als ik foto's van tekeningen op internet plaats, maak ik altijd een foto van de tekening. Maar nu wil ik eigenlijk de tekeningen echt 1 op 1 digitaal hebben.
Als ik een tekening verkoop dan kopieër ik 'm altijd op school, met de goede instellingen zie je eigenlijk het verschil niet tussen de kopie en het origineel. Als ik hem echter wil inscannen dan krijg ik hem niet duidelijk digitaal, welke instellingen ik ook gebruik. Wat opzich vreemd is omdat het kopieërapparaat eigenlijk precies hetzelfde scant als hij gaat kopieëren.
Maar mijn vraag bij deze is dus, weten jullie hoe je dit kan doen? Ik teken vooral op A3 formaat, dus scanner thuis is sowieso geen optie en blijkbaar kan een gewoon kopieërapparaat het ook niet goed.
Margareth
Contacteer:

Re: Tekeningen digitaliseren

Bericht door Margareth »

Ik maak een foto van mijn tekeningen/werken en sla die vervolgens op mijn pc op.
Dat is dus 1 op 1. Voorwaarde is wel dat je camera op de pc aangesloten kan worden.
Overigens maak ik de laatste tijd foto's met mijn telefoon omdat deze een 5 megapixel camera heeft en goede foto's maakt.
Je weet het pas als je het hebt uitgeprobeerd.

Overzicht beschikbare ATC = KLIK
Rudy

Bericht door Rudy »

Scannen op full-grayscale als je een zw/w tekening hebt en full color scannen bij een kleurentekening. 600 dpi scannen en later in een beeldbewerkingsprogramma de GAMMA iets terug schroeven.
Dan zou je tekening 1 op 1 moeten zijn. De meeste scanners scannen te licht. En je kopieermachine is eigenlijk niet geschikt voor het scannen van grafische plaatjes. Die is eigenlijk voor de kantoor omgeving.
Een kopieermachine maakt wel degelijk verschil tussen scannen en kopieëren. Heeft te maken met de hoeveelheid bits die verstuurd moeten worden. Die is groot, vandaar dat die dingen consessies doen aan de kwaliteit van je scan.

Je kan ook je thuisscanner gebruiken en dan in 3 delen scannen en later met een "stich" functie er weer 1 plaatje van maken.
Monique
Contacteer:

Bericht door Monique »

Rudy schreef: Je kan ook je thuisscanner gebruiken en dan in 3 delen scannen en later met een "stich" functie er weer 1 plaatje van maken.
Dat vind ik juist altijd zo moeilijk om dat precies te laten aansluiten.
Op de een of andere manier wordt dat nooit mooi.
Ieder kind is een kunstenaar.
De "kunst" is, hoe het - eenmaal volwassen - een kunstenaar kan blijven.
(Pablo Picasso)
Rudy

Bericht door Rudy »

AtelierBrigitte
Contacteer:

Bericht door AtelierBrigitte »

Ik maak ook altijd een digitale kopie van de werken die ik maak. Dit doe ik door te scannen en daarna met Photoshop te bewerken: levels handmatig, contrast/brightness handmatig etc. Het is een beetje prutsen, maar op een gegeven moment weet je waar de 'afwijkingen' in de scanner zitten en waar je de instellingen moet aanpassen om het te compenseren.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!
wiebe

Bericht door wiebe »

Bedankt allemaal!
Ik ga vandeweek eens kijken of het me lukt. Ik heb wel redelijk wat photoshopervaring dus hoop dat het goedkomt. Ik laat het jullie nog wel weten. ;)
René
Contacteer:

Bericht door René »

Ook een optie is om naar een 'goed' repro zaak te gaan en je tekening daar te
laten scannen, (neem een geheugenstick mee!) hier zou je ook een perfecte
kleurenscan kunnen laten maken tot A1 aan toe.

Succes!
Commentaar en/of Tips altijd welkom.

René
Mijn website: www. René-beeldendkunstenaar. nl
wiebe

Bericht door wiebe »

Ik heb dit topic maar even omhoog geschopt omdat ik eindelijk mijn tekeningen heb ingescand. Ze hadden in de bibliotheek op de TU ook A3 scanners staan die erg goed zijn in grafische tekeningen digitaliseren. Nu heb ik echter wel een vraag wat jullie eigenlijk beter vinden om de tekening weer te geven. De foto, de scan met witte achtergrond of toch wat grijzer. Bewerken in photoshop lukt wel aardig, maar hebben jullie nog handige tips? Ik merk nu toch dat de scans niet helemaal gelijk zijn aan de tekening.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
nancy_kelpie
Contacteer:

Bericht door nancy_kelpie »

Ik vind de eerste het prettigst kijken. Bij de andere twee komt het wit heel fel over. Ik weet echter niet welke het meest op het origineel lijkt? (originele tekening, niet originele scan)
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl
Plaats reactie