WIP Zarko

Hier kun je alle afbeeldingen van eigen schilderwerk plaatsen (olieverf/acryl etc.).

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

mrsgray

WIP Zarko

Bericht door mrsgray »

Een collega vroeg me of ik het zag zitten om een portret te maken van z'n overleden hond.
Met een beetje twijfel heb ik ja gezegd. Het leek me een goeie oefening.
Ik doe er maar traag mee verder, maar beetje bij beetje begint het toch vorm te krijgen.
20211205_small.JPG
Acryl op hardboard 40x30 cm

Coen

Re: WIP Zarko

Bericht door Coen »

Een Golden Retriever? Goed begin hoor. Alles lijkt op de juiste plaats te zitten. Ik ben benieuwd.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

iwert86

Bericht door iwert86 »

Ik zie ook al een goed begin er in zitten, zal wel lukken

MarkS

Bericht door MarkS »

Altijd spannend zo'n verzoek. Maar anderzijds inderdaad een mooie uitdaging. Als ik het goed zie schilder je met
acryl. Dat is altijd makkelijk te verbeteren, dus een groot voordeel! We zien graag je voortgang!

mrsgray

Bericht door mrsgray »

Zoals gewoonlijk maak ik op zondag wel wat tijd om te schilderen. Vandaag wat gewerkt aan de tong en rond de mond.
20211212_small.JPG

Coen

Bericht door Coen »

Krijgt meer en meer een 'goeie lobbes-uitstraling'. Past dat bij de hond in kwestie? Kan het zijn dat het oog links iets te ver staat?
Goed op weg naar een mooi dierportret, Sofie.

unikap

Bericht door unikap »

Nog niet af, maar gaat de goede kant uit. Kom binnenkort nog wel weer een kijken. gr jed

mrsgray

Bericht door mrsgray »

Na een vergelijking op de computer (Origineel en schilderij op elkaar gelegd, een beetje geschaald om alles mooi te aligneren, en dan 1 laag aan en uit zetten) toch een paar kleine correcties uitgevoerd aan de ogen en de mond.
Het is eigenlijk frustrerend dat er geen makkelijkere manier is om te kijken waar je de mist in gaat. Waarom bestaat daar nu es geen app voor... ?

Nuja... beetje bij beetje en veel vergelijken is de boodschap denk ik.
20211214_small.JPG

Coen

Bericht door Coen »

Nou ja, je hebt een goede methode gebruikt om te vergelijken, toch? Over de snuit van de hond loopt een lijn die het midden ervan lijkt te markeren, als ik die gebruik om de positie van de ogen te bepalen, lijkt het oog links iets te ver weg te staan. Maar misschien markeert die lijn het midden van de snuit niet........
De neus heeft nu wat duidelijker vorm gekregen, aan de onderkant. Mooi vind ik al die kleuren in de schaduwzone onder de bek van de hond. In de wang links zie ik nog een wat onduidelijk 'driehoekje'. Maar ja, je bent nog niet klaar, hè? :D

mrsgray

Bericht door mrsgray »

Bedankt Coen. Er is nog redelijk wat werk aan. Beetje bij beetje sleutel ik tot alles staat waar het moet staan.
Ik ben begonnen met een doordruk zodat alles toch ongeveer op de juiste positie zou moeten staan, maar eens je begint te schilderen verlies je natuurlijk die lijnen, en ben je terug op vergelijken aangewezen om de fouten te vinden en alles recht te zetten.
Er is inderdaad nog iets mis met het oog links, maar de grootste fout zit daar in de lijn die nu de schedel aan geeft (van het oor naar de neus), die zou ietsje hoger moeten. Ook de lijn van de neus naar het linker oog moet ietsje naar links. Ik vermoed dat daarmee de schaal en positie van het linker oog visueel zou moeten verbeteren, want zo heel veel is er niet mee mis...

Het vervelende aan 2 lagen boven elkaar leggen op de computer, is dat je ze eerst moet boven elkaar uitgelijnd krijgen, en dat is toch wat zoeken.

Maar 'k heb iets leukers gevonden. Ik laat alle bezoek dat hier langskomt de 7 verschillen zoeken ...

mrsgray

Bericht door mrsgray »

Nog een stukje verder
20211219_small.JPG

Coen

Bericht door Coen »

Goede stappen hoor, Sofie. Wel zou ik me nog voor kunnen stellen dat je de achtergrond wat 'rustiger' schildert, zodat deze wat minder aandacht vraagt.
Goed op weg.

MarkS

Bericht door MarkS »

De haren van de hond zijn heel mooi weer gegeven zag ik. Ik denk dat je goed kunt kijken en dit op een treffende manier weet te schilderen! Ga zo door!
Laatst gewijzigd door MarkS op ma jan 03, 2022 8:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Onion

Bericht door Onion »

Leuk, lekker los schilderij, en het is een grappige vrolijke uitdrukking van de hond. Wat mij zo opvalt is dat ik wat interactie van de tong met de hoektand mis, maar misschien komt dat nog. Daaraan gekoppeld is de lengte van de hoektand die we niet zien. Tenzij die is afgebroken, zijn ze nu niet even lang voor mijn gevoel. Ik volg met belangstelling...

mrsgray

Bericht door mrsgray »

Na een paar weken ziekte (yep, het C beestje heeft me na bijna 2 jaar toch te pakken gekregen), toch tijd gemaakt om hier aan verder te werken. Bedankt allemaal voor jullie commentaren. Ik heb het ondertussen gehad. Gisteren had ik het gevoel dat alles wat ik deed het alleen maar erger kon maken, en dat lijkt me een goed moment er mee op te houden. Nog een paar detailtjes vandaag bijgewerkt die ik niet kon laten liggen.

Het is geen "foto" geworden, maar dat was ook nooit de bedoeling.
Alles wat er moet op staan, staat erop, de kleuren en herkenbaarheid zit goed, ... alles bij elkaar ben uiteindelijk best tevreden met het eind resultaat, en ik hoop dat mijn collega (de opdrachtgever) dat ook is.
20220106_small.JPG

Plaats reactie