Zelfportret in kleurpotlood

Hier kun je alle afbeeldingen van eigen schilderwerk plaatsen (olieverf/acryl etc.).

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Coen

Zelfportret in kleurpotlood

Bericht door Coen »

Het is al van lang geleden dat ik een topic startte op Schilderenenzo. Zoals je ziet, is het er toch van gekomen. Kritiek en commentaar zijn van harte welkom.
Ik had al jaren wat kleine doekjes liggen, waar ik eindelijk iets mee wilde. Dit is één van de gevolgen:
Titel: Zelfportret in kleurpotlood
Canvas, olieverf
24x30 cm
Zelfportret in kleurpotlood.png
Laatst gewijzigd door Coen op za jun 13, 2020 11:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

Jis

Re: Zelfportret in kleurpotlood

Bericht door Jis »

Heel tof Coen, heerlijke kleuren en uitstraling, word er vrolijk van. De potloden en gum maken het helemaal af!
Give the ones you love wings to fly, roots to come back and reasons to stay. - Dalai Lama
www.jiskahofland.exto.nl

Onion

Bericht door Onion »

Super dat je weer nieuw werk laat zien Coen. En het is ook meteen weer superleuk werk en erg herkenbaar als werk van jou! Ik was eerst even in de war, want ik dacht: waarom staat dit bij de olie/acryl en niet bij potlood tekeningen? :)
Als iemand die nooit met potloden werkt: Is het logisch dat alle potloden een scherpe punt hebben, het lijkt of ze niet zijn gebruikt (en dat zijn ze ook niet ;) )... Maar misschien moet je wel vaak slijpen. Ik vind het een knap werkje, en inderdaad, word er vrolijk van.

Coen

Bericht door Coen »

@Jis: Dank je wel!
@Onion: Ja, een zelfportret in olieverf en niet in kleurpotlood (maar ook weer wel). Ik heb wel lol in een beetje (goedmoedige) verwarring :oops: Een rake opmerking over de punten van de potloden: ze zijn allemaal scherp, terwijl je zou mogen verwachten dat er vele stompe tussen zouden liggen. Ik heb er geen moment stil bij gestaan, totdat ik je commentaar las. Erg bedankt, natuurlijk ook voor je vriendelijke woorden!

Jis

Bericht door Jis »

Uhm ik vond het heel normaal een overduidelijk met kleurpotlood gemaakte tekening in olieverf....nu vind ik het ook grappig en geniaal.

Scherp punt van Onion. :D
Give the ones you love wings to fly, roots to come back and reasons to stay. - Dalai Lama
www.jiskahofland.exto.nl

Onion

Bericht door Onion »

Maar eigenlijk zit er nu dus nog een dubbele bodem in, want de potloden zijn ook helemaal niet gebruikt, logisch dat ze nog scherp zijn. Ik zou het in ieder geval zo laten... :D

Coen

Bericht door Coen »

@Jis: Het mooiste zou natuurlijk zijn geweest, als ik een begaafd fijnschilder was geweest en in staat om kleurpotloden als echt te schilderen, maar ja ......
@Onion: Dat advies neem ik over. En je geeft me de perfecte reden om het zo te laten (een extra dubbele bodem)! :D

Onion

Bericht door Onion »

Dus helemaal af, mooi!
En kudo´s trouwens voor Jis´ taalvondsten! :D

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Ontzettend leuk! Zo herkenbaar, jouw handschrift (na al die jaren ;) ). Ik trapte er bijna in dat het in kleurpotlood gemaakt was, knap!
Scherp van je, Onion! ;) Oh, ik zie dat Jis die al gemaakt had, haha.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Philomeen

Bericht door Philomeen »

Ik was ook verward m.b.t. de categorie. Kleurpotlood in categorie schilderijen?? Maar toen ik het topic opende zag ik waarom.
Ik had deze eerst op mijn mobiel gezien en dacht dat je op los canvas doek geschilderd had.
Pas nu ik deze weer op mijn PC bekijk zie ik dat je helemaal niet op los canvas geschilderd hebt. Ik moet echt in mezelf gniffelen dat ik er zo "ingestonken" ben. Wat wel leuk is dat ikzelf dus wel met kleurpotloden werk. Kleurpotloden op oliebasis!!!!. En ik gebruik om mijn kleurpotloden mooi vloeiend te blenden......olieverfverdunning!!! En ja, mijn potloden zijn altijd heeeeeel scherp. En je kan zien dat ze gebruikt zijn, want ze zijn verschillend van formaat. Komt waarschijnlijk van het vele slijpen voor het scherpe puntje...

Maar wat een schitterende stijl heb je. Ik blijf steeds opnieuw dingen ontdekken. Je naam op het gummetje, gigantisch. Ik wordt hier zo vrolijk van. Wat een schitterend zelfportret!!! Ik verheug me nu al op je volgende post!!!

Jis

Bericht door Jis »

Coen schreef:
wo jun 17, 2020 11:43 am
@Jis: Het mooiste zou natuurlijk zijn geweest, als ik een begaafd fijnschilder was geweest en in staat om kleurpotloden als echt te schilderen, maar ja ......

Heeft dat niet meer te maken met hoeveel meer tijd je er aan besteed om het hyperrealistisch te krijgen?
www.jiskahofland.exto.nl

Coen

Bericht door Coen »

@Philomeen: Heel leuk om te lezen dat je de dubbele laag waardeert; ik ben er in het werk van anderen ook gevoelig voor (bijv. in dat van een aantal begenadigde straatkunst-kunstenaars)! Voor jou zit er dus bijna nog een derde verdieping op, omdat je precies andersom werkt: ik wist zelfs niet van het bestaan van kleurpotloden op oliebasis.
Je commentaar is inspirerend en dat is misschien wel de belangrijkste reden voor mij actief te zijn op een forum: inspireren en geïnspireerd worden.
Het volgende werk is al af; ik zal het binnenkort hier posten.
@Jis: Ik vind hyperrealistisch schilderen een kunst op zich, al ben ik geen fan van hyperrealistisch werk 'zonder meer': daar hebben we foto's voor. Maar soms kan het heel veel toevoegen of een onmogelijke situatie als echt neerzetten. Zelf heb ik de discipline en het inzicht niet om hyperrealistisch te schilderen.

Jose Lok

Bericht door Jose Lok »

Ik vind dit zo knap en geweldig om naar te kijken . Ik word er gewoon vrolijk van gr.

Pluis1969
Contacteer:

Bericht door Pluis1969 »

Geweldige uuhhh tekening/schildering. Erg leuk weergegeven. De kin trekt wel mijn aandacht, het is net of je 2 kinnen hebt gemaakt? Loopt die rat nu over je kunstwerk heen of zit hij echt op je hoofd? Die opmerking over de scherpe puntenvd potloden, het was ke geen eens opgevallen.

Coen

Bericht door Coen »

Ha Pluis,

Leuk dat je reageert.
De kin is enorm opgerekt; het stuk tussen onderlip en kinnebak vooral. Onder de kin is nog een lichte aanzet van 'huid' geschilderd, als een indicatie van gevorderde leeftijd.
De bedoeling is dat de rat over het werk loopt.
Dank je wel.

Plaats reactie