De vijfde suite van Bach

Hier kun je alle afbeeldingen van eigen schilderwerk plaatsen (olieverf/acryl etc.).

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
bruinisse

De vijfde suite van Bach

Bericht door bruinisse »

Muziek en schilderkunst zijn nauw aan elkaar verwant. Muziek dat gecomponeerd wordt naar aanleiding van een schilderij komt nogal eens voor. Neem b.v. De schilderijen van een tentoonstelling van Modest Moessorski.
Maar andersom komt vrij zelden voor. Toch inspireerde me de Sarabande uit de vijfde cellosuite van J.S.Bach me tot het maken van een schilderij.
Allerlei symbolen komen voor op het doek: de kruizen, de mollen enz. Via de oranje reflecterende lijn is de eerste melodie-lijn al te volgen. De andere komen nog aan de beurt.
Omdat het muziekstuk in C kleine terts staat zijn de kleuren bedekt. Het is een droevige toonsoort.
Het schilderij is nog niet af maar het bovenste deel staat er in ieder geval (voorlopig) al op.
Het is bestemd voor de opening van een expositie, waar ik deze Sarabande op cello speel, zodat het publiek de melodielijn mee kan volgen.
Als er belangstelling is wil het schilderij in verdere stappen hier presenteren.
Hartelijke groet
Piet Bruijns
Bijlagen
image.png
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Coen

Re: De vijfde suite van Bach

Bericht door Coen »

Mijn belangstelling heb je, Piet. Wat leuk om te proberen een brug te slaan tussen twee gebezigde kunstvormen.
Heb het muziekstuk erbij gehaald en beluisterd: schitterend stuk, al moet ik er gelijk bij zeggen dat ik vooral een jazzliefhebber ben en nooit helemaal 'in' een klassieke compositie weet te geraken.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

Piet Br
Contacteer:

Bericht door Piet Br »

Interessant beeld. Heb je de muziek op staan tijdens het schilderen. Ook een leuke ervaring.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

bruinisse

Bericht door bruinisse »

Hartelijk dank voor de stimulerende reacties.
In de renaissance en barok werden vele musicerende dames en heren afgebeeld met harpen en bazuinen.
Lange tijd was er tussen de beeldende kunst en de toonkunst alleen maar éénrichtingsverkeer. De expressionist Kandinski bracht daar verandering in en liet zich inspireren door de twaalftoonstechniek van Arnold Schönberg.
Het waren abstracte schilderijen.
Ook ik heb me laten inspireren door de muziek van Bach n.l. De Sarabande uit de vijfde cellosuite.
Luister maar eens op youtube: https://youtu.be/f479m1UE0Ro en vergelijk de eerste melodische lijnen van de
prachtige, maar o zo droevige muziek met de lijenen op het schilderij.
Ook zie je veel symboliek: drie mollen, kruisen, de cello krul en de stemsleutels. Ook een gevuld glas ontbreekt niet. :oops:
Het schilderij is nu af; de kleuren zijn wat afgedempt (kleine terts, dus droevige toonsoort) maar de melodielijnen zijn met refecterende verf geschilderd, wat op de foto jammergenoeg verloren gaat. Onder genot van een glas goede wijn ga ik de sarabande spelen op mijn cello tijdens de opening van een expositie op 11 maart in de kunsthal te Oudenbosch en hoop daarmee de link tussen schilder- en toonkunst te versterken.
Hartelijke groet
Piet Bruijns
Bijlagen
image.jpeg
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Plaats reactie