Pioenrozen olieverf

Hier kun je alle afbeeldingen van eigen schilderwerk plaatsen (olieverf/acryl etc.).

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Eric61

Pioenrozen olieverf

Bericht door Eric61 »

Een volgend werkje in olieverf 40/50cm op canvas op spieraam.
Eerst de achtergrond in acryl gedaan, daarna met schildermedium heel licht ingestreken en 'nat' verder gewerkt.
De afgebeelde omlijsting hier is fictief maar zou m.i. wel passen vind ik...
Pioenrozen
Pioenrozen
Resize_20220731_164625_5830.jpg (325.88 KiB) 8364 keer bekeken
mvc

Re: Pioenrozen olieverf

Bericht door mvc »

De omlijsting is passend en de kleuren vind ik ook mooi.
De pioenrozen zelf, zou ik wel wat meer uitwerken.
Mark
Eric61

Bericht door Eric61 »

Verdere bewerking is niet meer mogelijk want niet langer meer in bezit :)
Maar inderdaad mochten deze bloemen qua vormgeving beter uitgewerkt zijn. De 'blaadjes' zitten niet helemaal goed gepositioneerd. Ook hier is het leerproces bezig ;)
Dank je wel voor de eerlijke reactie :thumbs:
Coen

Bericht door Coen »

Hallo Eric,
Ziet er goed uit. Grappig hoe je hebt nagedacht over de achtergrond: roze in de diagonaal van de bloemen, groen in de diagonaal van de bladeren. Je schilderde een flinke schaduwpartij tussen de bloemen en bladeren, in de bloemen koos je voor heel weinig contrast; dat verwart het oog (van de kijker) enigszins, denk ik.
De ontvanger zal er gelukkig mee zijn, verwacht ik zomaar.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
Eric61

Bericht door Eric61 »

Hoi Coen, dank je wel voor het fijne reageren.
De achtergrond heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan en is eerder toevallig zo neergezet.
De bloemen zelf zijn vooral onderwerp van 'leren'.
Het contrast (en bloemvorm) is iets wat nog uitdrukkelijker moet verbeteren maar vind het al beter worden.
Het is m'n vierde werkje in olieverf, je hoort me dus niet klagen... ;)
unikap

Bericht door unikap »

Voor een olieverfje is het erg zacht van kleur, bijna aquarel-achtig.
Wist niet, dat je acryl kon combineren met olieverf. Hier thuis op de kozijnen zal ik dat in ieder
geval wel achterwege laten. Een stukje goede tape neemt alle olieverf er in één ruk af
Zou je de rozen verder uitwerken, dan is het spitsroeden lopen om het zo subtiel te houden.
Met geduld is het mogelijk om lang door te gaan op een olieverfje mits je op tijd stopt.

Zo met die lijst er omheen ziet er erg af uit; is die puur virtueel of een echte lijst?
groet jed
Eric61

Bericht door Eric61 »

Dag Jed,
De 'lijst' is virtueel.
Bij wijze van test om te zien welke lijst zou passen kan je hiervoor bv op website 'verno.com' terecht.
Er zijn wel meerdere sites waar je een foto van je werk kan uploaden en virtueel in lijst stoppen.
Een printscreen geeft je dan een eenvoudig testbeeld zoals in dit topic.
Prijzen zijn variabel naargelang de afmetingen uiteraard 😉
Dank voor je bezoek Jed 👊
Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

unikap schreef: za aug 06, 2022 7:56 am Zou je de rozen verder uitwerken, dan is het spitsroeden lopen om het zo subtiel te houden.
Met geduld is het mogelijk om lang door te gaan op een olieverfje mits je op tijd stopt.
Precies dit, al mis ik ook nog wel iets in de rozen. Je blijft een beetje zoeken in dit werk naar waar je op wilt focussen.

De bladeren doen me een beetje Bob-Rosserig aan, en dat is smaak, maar ik vind het al gauw een soort kitschgehalte krijgen door die stijl. Niet vervelend bedoeld, nogmaals: smaak.

Leuke observatie van Coen; het contrast met de rozen was groter geweest als de bladeren een complementaire achtergrond kregen en de bloemen idem. Aan de andere kant blijft het op deze manier wel heel zacht.

Niet slecht voor een vierde werk inderdaad, ik ben benieuwd naar je verdere ontwikkeling!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
Eric61

Bericht door Eric61 »

Ik besef volledig dat de afwerking nog te wensen overliet.
Dat is nu eenmaal het 'leerproces'.
De bloembladeren waren aanvankelijk enkel wit en was helemaal niet goed. Pas na een rode randje kwam er iets van 'leven' in. Contrast is een raar beestje ... 😉
Plaats reactie