Acryl "emaille thee potje"

Hier kun je alle afbeeldingen van eigen schilderwerk plaatsen (olieverf/acryl etc.).

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
MarkS

Bericht door MarkS »

Enige tijd geleden gemaakt. Iets minder doorsnee compositie. Maar ik vond het zelf wel een grappige opstelling en ik vind emaille een interessant onderwerp. De speelgoed piep beestjes zijn van onze hond... Het is gemaakt in acryl op canvas board.
Bijlagen

Onion

Re: Acryl "emaille thee potje"

Bericht door Onion »

Zeker een leuke compositie. Vrolijke kleuren ook. En ik vind het over het algemeen erg leuk geschilderd. Wat me wel opvalt is dat de vorm van de schaduw van het oor, op die plek eigenlijk niet mogelijk is. Ook gezien de plek waar de tuit zit, denk ik dat de aanhechting van het oor op het potje eigenlijk iets verder naar voren zit. Ik weet niet of je er sowieso nog iets aan wilt doen, maar als dat zo is, is het volgens mij vrij makkelijk op te lossen. De vorm van het oor, zou dan ook iets anders worden. Verder valt de basis van het eendje een beetje uit de toon, en had ik qua compositie de snavel en de tuit iets meer, of juist minder laten overlappen. Nu "raken" ze elkaar precies. Maar ik vind het een leuk schilderij, lekker fris, en mooie diepte werking.

MarkS

Bericht door MarkS »

Je hebt het over de basis van het eendje. Ik heb een foto van de compositie weer gegeven dan zie je hoe het echt is. En kun je mij misschien nog verbeter tips geven. De schaduw van het oor van de pot is volgens mij wel goed, zo staat het op de foto. Maar zie graag wat je ervan vind... Overigens vond ik het wat te druk worden met de stippen op de eend :)
Bijlagen
Stilleven foto.jpg

Onion

Bericht door Onion »

Hoi MarkS, wat mij betreft een goed keuze om die stippen weg te laten. En wat eventuele aanpassingen betreft, volgens mij zijn dat een paar hele kleine dingetjes. Die je natuurlijk alleen maar moet veranderen als je erachter staat he, ik zeg alleen maar wat ik zie. Zoals ik tegen het oor aankijk, kijk ik er precies in een hoek van 90 graden naar. In jouw schilderij zie ik niet of nauwelijks dat het oor dus iets verder naar voren op het potje aanhecht. Ik zou dat iets duidelijker maken, want als ik nog eens heel goed kijk, zie ik dat het mogelijk toch al het geval is, en dan bedoel ik mn de onderkant van het oor. Misschien is dat al met een donker lijntje precies op de plek waar het oor vastzit, opgelost. En als je dan naar het vrije, verticale deel van het oor kijkt, kijk je daar op de foto wat meer op, waardoor het iets lichtere deel daar ter plekke iets breder wordt. Zie het oor als een soort lint, als dat het duidelijker maakt.
En wat betreft de onderkant van het eendje zie ik nu dat het zijn schematische voetjes zijn. Door iets meer de vorm op de foto aan te houden, en er door schaduwwerking iets meer ronding aan te geven, wordt het meer onderdeel van het eendje denk ik. En door de snavel een millimeter over de tuit heen te schilderen zou je ook dat puntje al getackled hebben.

Maar het zijn echt maar kleine details he, en ik weet ook helemaal niet hoe gedetailleerd het naar jouw intentie moest zijn. Het is een leuk werk om naar te kijken. Ook ietwat vervreemdend door het felle starende eendenoog.

Uit nieuwsgierigheid: heb je het van de foto, of vanuit de daadwerkelijke opstelling geschilderd?

MarkS

Bericht door MarkS »

Hartelijk bedankt voor je opbouwende manier van feedback geven!

Ik lees je tips en adviezen en denk, ja, je hebt gelijk en bij het bekijken van mijn werkje en de foto werd er steeds meer duidelijk. Ik hoop er nog serieus naar te kijken. Ik heb het schilderijtje van de foto na geschilderd. Dit doe ik wel vaker. Omdat ik niet voldoende ruimte heb om een opstelling te laten staan. Ik maak vaak al een paar opstellingen van te voren en kies de leukste later uit :) Het eendje kijkt als het ware verschrikt naar de olifant die uit het potje komt :)

MarkS

Bericht door MarkS »

De tips en adviezen als het goed is verwerkt! Ik vind hem zelf nu zo prima. Maar laat gerust een kritische blik los...
Bijlagen
Kannetje.jpg

Wazza

Bericht door Wazza »

Allereerst een geinige opstelling! Ik vind de vormen sterk en de buik van de emaille theepot heel geloofwaardig zo. Knap om de materialen te vangen in acryl. De objecten lijken in het schilderij nog wel wat te zweven, ondanks de schaduwen. Heb je bewust gekozen hetgeen (de plank/tafel) weg te laten waar het op staat? Ik snap het ook als je het zo laat verder, doordat je specifiek geïnteresseerd was in het emaille en de opstelling.
Imagine

Werkend met Pastel, Acryl- en Olieverf.
(Feedback wordt gewaardeerd)

http://www.blijf-al.nl/kunstgoed

Plaats reactie