WIP. Natte zonsondergang

Hier kun je alle afbeeldingen van eigen schilderwerk plaatsen (olieverf/acryl etc.).

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
mrsgray

WIP. Natte zonsondergang

Bericht door mrsgray »

Hoi,
ik heb lange tijd niks van me laten horen. Na m'n eerste kleine succesje in acryl op papier vorig jaar wou ik het es wat groter aanpakken. Geen papier maar hout paneel, en ook meteen wat groter, en waarom geen zee landschap, en misschien nog wat opspattend water en ...
en ik moet toegeven dat ik het werk wat heb onderschat, er zaten (en zitten nog altijd) zo veel uitdagingen voor een beginner in ... maar ik hou wel vol en leer bij in elke fase.

- Ik moet nog wat werken aan het opspattende water (moet ook nog 'verbonden' worden met de voet).
- Het silhouet is me wat te vlak en donker
- Hier en daar kleinere correcties
- ...

Alle opmerkingen zijn alvast welkom.
Acryl op MDF 56 x 45 cm
Acryl op MDF 56 x 45 cm
groetjes,

Sofie

unikap

Re: WIP. Natte zonsondergang

Bericht door unikap »

Opmerkelijk werk waar al heel wat tijd in gestoken moet zijn.
Vleugje huidskleur en textielkleur langs de rechter randen van het lichaam lijkt mij ook op zijn plek.
Op romphoogte is het kleurverschil in de lucht links en rechts wat opvallend; is dat op je voorbeeld ook?
Druppeltjes toevoegen. Als ik zie hoe je het opspattend water weergeeft zal dat wel gaan lukken.
Je bent hiermee behoorlijk in het diepe gedoken lijkt me.
succes ermee unikap

mrsgray

Bericht door mrsgray »

unikap, Bedankt voor je tip over de rechterranden. Da's is inderdaad geen slecht idee.

Wat betreft het luchtkleur... da's eerder toevallig.
Ik heb eerst de volledige achtergrond geschilderd en er dan pas (voorlopig als allerlaatste) het silhouet erop geschilderd. (Zie ook een van m'n vorige posts: viewtopic.php?f=5&t=19835)
Het is misschien zelfs qua balans niet slecht om het daar wat donkerder te hebben.
Maar misschien moet ik ook durven toegeven dat ik liever niet te veel meer pruts aan die achtergrond. Ik vind het heel moeilijk het juiste kleur te vinden, en dan is het ook geen vlak leuk maar een hele overgang...
Ik heb al een correctietje moeten doen (net onder de zon), en dat correctietje corrigeren staat ook nog op m'n todo lijst.

mrsgray

Bericht door mrsgray »

Een beetje vooruitgang:

Het water spat nu lekker op, alle elementen van het schilderij staan er nu op.
Ik heb de rare rugbulten vervangen door een wijdhangend shirt (ik vermoed dat het meisje op de referentie foto een zwemvest draagt of een wat speciaal model top... Nu ziet het er een stukje normaler uit, of ik moet nu tenmiste niet meer uitleggen wat die bulten zijn...)

Ik heb al aan de onderkant van het been de rand van m'n silhouet bijgewerkt met een kleurtje, en dat geeft wel een stukje meer vorm aan het been dus dat ga ik ook op andere plaatsen een beetje doen.

Maar ik heb in het prille begin een beetje geknoeid met m'n wolken. Die zien er te massief uit.
Ik heb er vandaag terug wat aan geknoeid, maar ik ben er niet tevreden van.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit kan terug in orde krijgen. Heeft iemand een ideetje?
ws2.JPG

mrsgray

Bericht door mrsgray »

'k Heb me even bezig gehouden op de computer een aantal zonsondergangen bekeken en een paar experimentjes gedaan.
en deze versie lijkt wel een goeie oplossing. Ik heb de kleuren van net boven de horizon herbruikt om de wolken kleur te geven
Het brengt precies ook alles een beetje dichter bij elkaar.
ws2_corrected.JPG

mrsgray

Bericht door mrsgray »

Een 2e poging, maar nu wat lichter ... lijkt beter. Ik denk dat ik voor deze versie zal gaan..
ws2_corrected2.JPG

unikap

Bericht door unikap »

Stap voor stap,
Je moet als buitenstaander goed kijken en dat zie je de vorderingen.
Het silhouet lijkt ook ietsje ingevuld met kleur.
In corona tijd een lekker toonbeeld van vakantievrijheid!
gr jed

Plaats reactie