WIP Edel dier

Hier kun je alle afbeeldingen van eigen schilderwerk plaatsen (olieverf/acryl etc.).

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Jis

WIP Edel dier

Bericht door Jis »

Het edele dier, zo prachtig, zo mooi en bijzonder. Veel mensen zouden er eens anders naar moeten kijken dan deze dieren als gebruiksvoorwerp zien. Niet terug zetten als een fiets in een schuur. Meer vrijheid dan dat hebben ze lichamelijk en ook zeker mentaal nodig.

Voor het eerst ben ik bezig om eerst een onderschildering te maken. Ik wil kijken of deze manier van schilderen voor mij gunstig is. Vooralsnog vind ik het fijn werken, alleen nog kijken of ik er nog zo over denk als ik over ga naar de kleurlagen. :D

Ik ben een enorme fan van het werk van onder andere Edwin Landseer en George Studds en laat me door deze kunstschilders voor dit doek inspireren. Voor het onderwerp gebruik ik verschillende referentiefoto's en eigen verbeelding. Ik koos maar gelijk voor een groot doek voor dit avontuur, een linnendoek van 100x180. De onderschilding wordt in Acryl golden open gedaan, de lagen kleur daarna denk ik met olieverf, of misschien toch door met Acryl, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Simpele en snelle potloodschets
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Give the ones you love wings to fly, roots to come back and reasons to stay. - Dalai Lama
www.jiskahofland.exto.nl

_canvas_

Re: WIP Edel dier

Bericht door _canvas_ »

Eerste keer onderschildering en dan meteen 100x180. Petje af.
Ziet er goed uit, interessant de onderste laag met open acryl te maken. Ben benieuwd hoe het verder gaat...
Groetjes uit Oostenrijk
Lisi

unikap

Bericht door unikap »

Op dat formaat moet je voortdurend flink afstand nemen om overzicht te houden.
Toch lijkt dat goed gelukt. Al een week bezig vermoed ik? succes unikap

Jis

Bericht door Jis »

Dank je canvas, Ik had het in mijn hoofd, en het moest groot, niet zo slim maar ja. Ik ben ook benieuwd.

3 weken geleden ongeveer begonnen unikap, maar in uren zit ik wel aan een volle werkweek denk ik. Moet zeker vaak afstand nemen om het goed te overzien. :yes: Dan ga ik er voor zitten in mijn hangstoel en kan er een tijd naar staren. De verhoudingen zijn wel naar mijn zin nu. Ik denk nog een week voor de onderschildering klaar is en dan laat ik het eerste een tijdje drogen voor ik verder ga.
Give the ones you love wings to fly, roots to come back and reasons to stay. - Dalai Lama
www.jiskahofland.exto.nl

Coen

Bericht door Coen »

Spannend, op zo'n formaat, al is dat niet de eerste keer, dacht ik. Streef je een realistisch portret na of speel je met de werkelijkheid?
In ieder geval zal ik je volgen.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

Jis

Bericht door Jis »

Hi Coen, ja wel vaker op groter formaat geschilderd, dit is wel de grootste tot nu toe. Realistisch maar niet fotorealistisch is de bedoeling.
Leuk dat je gaat volgen!
www.jiskahofland.exto.nl

Pluis1969
Contacteer:

Bericht door Pluis1969 »

Oohh ik volg mee. Ik vind de onderschildering al prachtig!

Jis

Bericht door Jis »

Leuk Pluis, dankjewel!

De achtergrond is klaar, nu alleen nog wat werk aan het paard.
Afbeelding

Kort filmpje,
https://www.facebook.com/jis.hofland/vi ... 2766554880
www.jiskahofland.exto.nl

Jose Lok

Bericht door Jose Lok »

Wat mooi al zeg geweldig. gr.

Coen

Bericht door Coen »

De achtergrond komt heel klassiek over. Alsof je naar een werk van de oude meesters kijkt. Het paard staat er ook al goed op, al wil je daar natuurlijk nog verder mee. Twee opmerkingen: het dier lijkt wel te poseren (daar kun je niet zoveel meer mee, denk ik) en de huidplooien tussen de neusgaten lijken wat overdreven.

Jis

Bericht door Jis »

Dank je Jose!

Dank Coen voor je feedback. Snap dat je dat zo ziet, strike a pose. :D Ook de lichte ogen werken misschien een beetje mee aan een onwerkelijk beeld. Het paard wordt een cremello, rozeachtige neus en blauwe ogen.
Paarden kunnen zo als ze een beetje schrikken gaan staan, Hoofd en neus omhoog. Zijn linkeroor alert op iets wat hij hoorde links van hem. Het is het moment van bepalen; hij moet er van door of het stelt niks voor en hij blijf staan en dan komt het moment van ontspanning terug en gaat het hoofd omlaag, en dan wellicht nog lager weer naar het gras, want misschien werd het dier wel gestoord tijdens het eten.

Ik laat de plooien zo en hoop straks met de kleur lagen dat het dan wat minder zwaar toont. :yes:
www.jiskahofland.exto.nl

Jis

Bericht door Jis »

Vond de neus en mond wat aan de kleine kant nog, neusgaten nog iets omhoog en breder, en 1 plooi weggehaald denk dat dat mooier is.

Afbeelding Afbeelding
www.jiskahofland.exto.nl

Coen

Bericht door Coen »

Ik vind het een goede update, Jis. Neus en mond wat robuuster, lijkt goed uit te pakken. Wat me nog opvalt, is dat de manen wat gestileerd, netjes, overkomen. Ik vraag me af of je tussen manen en hals nog een donkerder schaduw zou kunnen aanbrengen, analoog naar de donkerte van de schaduw in de neusgaten.
Goed op weg naar een nieuw doek dat ertoe doet!

Jis

Bericht door Jis »

Dank je Coen voor je feedback, goed idee om wat meer schaduw aan te brengen in de hals links. De manen mee eens ook, wel verschilt de structuur van manen per paard/ras. Mijn paard heeft van die vrij stugge manen en dat geeft een flinke bos, dit paard heeft heel fijn haar had ik bedacht, past ook goed bij een cremello, maar vind vooral de maantop wat te slierterig. Ga daar wat aan doen en de rest van de manen ook even naar kijken voor meer speelsheid.
www.jiskahofland.exto.nl

Plaats reactie