Pelikaan

Hier kun je alle afbeeldingen van eigen schilderwerk plaatsen (olieverf/acryl etc.).

Moderators: AtelierBrigitte, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia, Mariska

Plaats reactie
Jis

Pelikaan

Bericht door Jis » ma nov 04, 2019 5:10 pm

Referentie foto heb ik zelf jaren geleden bij Avifauna gemaakt, was een meeting met wat mensen van deze forum. :D

Linnen doekje van 30x30 met olieverf.

Afbeelding
Give the ones you love wings to fly, roots to come back and reasons to stay. - Dalai Lama
www.jiskahofland.exto.nl

Philomeen

Re: Pelikaan

Bericht door Philomeen » di nov 05, 2019 10:07 am

Wat schilder jij snel/ wat ben jij productief.
Hoe lang doe jij over zo'n schilderijtje?
En weer een prachtig resultaat!

Jis

Bericht door Jis » di nov 05, 2019 10:56 am

Ik denk dat deze ongeveer 30 uur tijd kostte. Schilderde voorheen alleen op grote doeken, dat ging veel minder snel.

Dankjewel! :)
Give the ones you love wings to fly, roots to come back and reasons to stay. - Dalai Lama
www.jiskahofland.exto.nl

Pluis1969
Contacteer:

Bericht door Pluis1969 » di nov 05, 2019 8:08 pm

Whow! Prachtig. Ook de achtergrond, super gedaan. Vind dat zelf altijd lastig en moeilijk een achtergrond.

_canvas_

Bericht door _canvas_ » wo nov 06, 2019 10:23 am

Ik vind de Pelikaan ook prachtig!
Alleen de schaduw op de grond is hier misschien iets te sherp en donker?
De Achtergrond vind ich heel mooi een de veren ... echt top!

Jis

Bericht door Jis » wo nov 06, 2019 11:13 am

Dankjewel Pluis! Ik ook. die tafereel achtige schilderijten vind ik wel heel erg leuk maar niet te realistisch, ben me daarom daar maar eens aan gaan wagen.

Dank je _canvas_ Ik snap helemaal wat je bedoelt, dit stukje was ook het lastigst voor mij.
Bedankt voor je feedback, weet nu dat ik dat nog een beetje aan ga passen. De scherpte en donkere van de schaduw zie je ook op de referentiefoto, ik heb het idee dat het wel bij het schilderij past maar ga voor een wat licht blauwere kleur.
www.jiskahofland.exto.nl

Jis

Bericht door Jis » wo nov 06, 2019 11:36 am

Beetje onscherpe foto maar goed, Veel beter zo vind ik, misschien kan het nog ietsje lichter.

Afbeelding
www.jiskahofland.exto.nl

Coen

Bericht door Coen » wo nov 06, 2019 4:49 pm

Ha Jis,
Weer een mooi werk van jouw hand. De vogel komt mooi uit tegen de donkere achtergrond. Je werkt mooi met vaag-scherp in dit werk, wat er ook voor zorgt dat de vogel zo mooi eruit springt. In de rug en vleugels heb je heel veel diepte bereikt, in de hals wat minder. Dat stoort niet, omdat de hals wat verder van ons is dan de rug. Ik ben het met _canvas_ eens wat betreft de schaduw van de pelikaan op de grond. Die is nu wel beter, maar nog steeds minder passend op dit doek. Ik denk dat de randen te scherp zijn. Op de achtergrond vervagen de vormen sterk (erg mooi) en je zou dat ook verwachten bij het zien van de schaduw van de kop van de pelikaan op de grond. Wat voor mij werkt: een schaduw in het licht laten doorlopen in het donker; een steentje dat half in de schaduw en half in het licht ligt enz. in het midden van je doek aan de linkerkant kan ik de 'bruine schotels' niet helemaal thuisbrengen. Ik hoop dat je wat hebt aan de opmerkingen die ik maak.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

Jis

Bericht door Jis » wo nov 06, 2019 6:27 pm

Dank voor je feedback Coen!

Ben echt aan het zoeken naar wat werk ik uit en wat niet.

Die schijven zijn paddestoelen tegen oud hout, te minste ik denk dat je dat bedoelt, hout valt voor deel weg in schaduw (felle zon) en op het schilderij andere deel weg gelaten.

Het grappige is dat op de foto de schaduw ontzettend donker is en scherp en dat heb ik dan wel weer overgenomen helaas. :/ Dat vertaalt dus helemaal niet goed/mooi op doek. Wel gedacht in het begin zal ik die schaduw helemaal blurren maar toch voor de scherpe aftekening gekozen, vind dat persoonlijk nu niet misstaan maar het moet nog wat lichter.
www.jiskahofland.exto.nl

Jis

Bericht door Jis » do nov 07, 2019 1:25 pm

Zo is hij nu, ook gelijk maar even de lijst showen, een bestaande lijst die ik nog wat breder heb gemaakt.

Afbeelding
www.jiskahofland.exto.nl

AtelierBrigitte
Contacteer:

Bericht door AtelierBrigitte » do nov 07, 2019 4:24 pm

Mooi geworden!
En zou maar zo kunnen dat ik toen mee ben geweest naar Avifauna toen - ik heb daar ook nog stapels referentiemateriaal van liggen dus als je nog een keer iets nodig hebt...?
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Jis

Bericht door Jis » do nov 07, 2019 9:42 pm

Volgens mij hebben wij elkaar toen ontmoet. :yes:

Leuk ga ik onthouden! Dank je wel.

Heb ook zelf nog een foto van een kraanvogel die ik ga gebruiken en een Ooievaar.
www.jiskahofland.exto.nl

Plaats reactie