Het een en ander is al eerder genoemd, het wordt een lang verhaal, maar hoofdoorzaak is pigment.
In Golden of Artist (W&N) (top acryl) zit bijv. max hoeveelheid pigment.
Amsterdam Expert of ARA ongeveer 75 % pigment
van Gogh 60%
Amsterdam (standard) en Galeria (W&N) zo'n 40 %
Action (van eyck), kwantum, wibra of benzine pomp verf vermoedelijk 20% of minder. Ik twijfel wel eens of het pigment is (dus lichtecht) of gewoon een kleurstofje....
Wat zit er dan voor de rest in? Vulmiddel of krijt
Daarnaast ook de is ook de soort pigment van belang. In de betere verven zit bijvoorbeeld cadmium (voor geel/oranje/rood) Dat is de beste keus en de enige manier om geel, oranje of rood dekkend en intens te krijgen. En tja, cadmium is nou eenmaal erg duur. Net zo als echte Cobalt en goeie ultramarijn en diverse andere pigmenten. Bij de betere verven heb je dan ook voor 1 merk 3, 4 of zelfs wel 9 prijsseries. Dat zegt niets over de kwaliteit, maar alleen maar wat over de kostbaarheid van het gebruikte pigment. Door het vele pigment is de verf inderdaad ook wat dikker (pasteuser). Goedkopere dus studiekwaliteit als amsterdam strandard of Galeria hebben redelijk goede alternatieven gevonden voor de duurste pigmenten, om zo de kosten te drukken. Action verf (ed) wil de "verf" nog goedkoper in de schappen hebben liggen en gebruikt dus nog goedkopere pigmenten (of wat dan ook).
Sla deze alinea gerust over, dit is meer een persoonlijke verbazing over de hedendaagsche maatschappij en den onwetende mensch
Reken maar eens terug. Als je voor 1,65 een van Eyck tube koopt, en de Action heeft ondanks de lage prijs een grote marge (weet ik toevallig) en ook nog eens 19% BTW dan is de tube met verf misschien voor een 70 cent ingekocht. Dan is het vervoerd uit china (?) en heeft de producent er natuurlijk ook aan verdient. Plastic tube met dop en opdruk kost ook nog wat. Dus hoe duur zou de kosten van de verf kunnen zijn? "Pigment" mag dan echt niet meer dan een paar cent hebben gekost, toch?
Goede en veel pigmenten daar kan je veel meer tussen of meng mee kleuren mengen! ook lekker.
Bindmiddel, bij de betere acrylverf is dat Acrylcopolymeer bij de rommel van action en zo lijkt het wel houtlijm. Echt bindmiddel droogt transparant op, vergeelt niet, verkruimelt niet en blijft ook niet plakkerig. W&N (Winsor en NEwton) Artist' kwaliteit heeft zelfs een bindmiddel dat tijdens het drogen vrijwel geen kleur verschil tussen nat en droog toont. (daarom lijkt je kleur soms de volgende ochtend minder mooi)
Trouwens glimmende oppervlaktes (natte verf of glanzend vernis) geeft diepere kleuren. Sommige mensen (ook hierboven) noemen het soms lak of aflakken, maar meestal bedoelen ze vernis. Vernis vergeelt niet en geeft een bescherming tegen vuil. Helaas bied niets ook geen vernis (op een enkele specialistische vernis na) geen echte bescherming tegen (UV) licht. Als je goede verf gebruik (dat begint al bij studiekwaliteit als Amsterdam of Galeria) is deze getest op lichtechtheid en zullen wij dat niet meer meemaken dat de schilderijen verkleuren. Bij Action verf vrees ik het ergste........
Ja inderdaad, weer een lang verhaal...........