acryl onder olieverf??

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia, Mariska

Ingeborg

acryl onder olieverf??

Bericht door Ingeborg » vr okt 22, 2010 10:17 am

Mag dat? Acryl laag eerst en dan olieverf (op waterbasis) daarover heen? Acryl droogt snel, dan kun je tenminste ook verder kan dus hele handig zijn. En zo ja als dat kan, kan dat dan gewoon zo erover of moet er dan iets over het acryl heen eerst? bedankt voor reacties.... :)

Jan van Kleeff

Re: acryl onder olieverf??

Bericht door Jan van Kleeff » vr okt 22, 2010 10:37 am

Ingeborg,

Mijn eerste schilderingen heb ik gemaakt adv Gary Jenkins (omroep Max).
Hij gebruikt bij heel veel van zijn werken eerst acryl voordat hij met olieverf verder gaat.
Natuurlijk eerst goed laten drogen.

Andersom gaat niet.
Je kunt niet met acryl over olieverf heen schilderen.

Succes.
Laatst gewijzigd door Jan van Kleeff op vr okt 22, 2010 11:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Ingeborg

Bericht door Ingeborg » vr okt 22, 2010 11:16 am

dat laatste wist ik, en idd wat je zegt over gary jenkins daar had ik het bij gezien dat hij dat idd doet maar ergens anders als of hoorde ik weer dat dat niet kon ik denk ik vraag toch maar's na.
En dan hoef je dus geen medium of eoa middel eerst nog over de acryl heen te doen? Nou fijn igg dat het gewoon kan..

Jan van Kleeff

Bericht door Jan van Kleeff » vr okt 22, 2010 11:54 am

Als je bij www.omroepmax.nl gaat kijken kun je daar een uitzending zien van Gay waarin hij wat vissen gaat schilderen.
Dit doet hij op acryl waarover niets is aangebracht.

Ingeborg

Bericht door Ingeborg » vr okt 22, 2010 1:27 pm

ja heb ik gezien maar hij zei daar niks over verder, maar toen al dacht ik aha..dus het kan wel...(vandaar even verder vragen, en of er dan misschien nog een middel over het acryl heen moet..dan gok ik van niet maar ja..ik dacht toch, ff rondvragen)

Arisos

Bericht door Arisos » vr okt 22, 2010 1:46 pm

Op de lange termijn, 50+ jaar, kunnen er problemen met de hechting ontstaan.
Er word daarover door de experts nogal verschillend over gedacht.
Sommigen zijn van mening dat het ligt aan de kwaliteit van de toen erg nieuwe acrylverf.
Anderen denken dat het een probleem is die ook met nieuwe acrylverven het zelfde blijft.
Wie gelijk heeft weet ik niet, maar ik ben nou eenmaal erg voorzichtig:)

Als alternatief zou je gouache als ondergrond voor olieverf kunnen gebruiken.
Deze combinatie word al heel lang gebruikt zonder problemen.
Zou dit alleen niet op hele grote doeken gebruiken.
Gouache is namelijk niet zo flexibel als een groot doek.

Ingeborg

Bericht door Ingeborg » vr okt 22, 2010 3:05 pm

ow..en het moet een vrij groot doek worden (120 x90) 's kijken wat ze in de winkel zeggen..of gekleurd gesso (gesso met acrylver gemengd dus) als ondergrond? worden wel erg matte kleuren dan maar toch, da's met gouche ook..maar ja misschien meer flexibel? en misschien hecht dat ook beter met de olieverf en blijft beter?

Horizon

Bericht door Horizon » vr okt 22, 2010 7:17 pm

Men zegt dat het zou moeten kunnen. Persoonlijk ben ik er huiverig voor. Acrylverf heeft bv een zachtere verffilm dan olieverf wat veel harder en bros wordt. Op lange termijn kan dit problemen gaan geven waardoor de verschillende lagen kunnen onthechten of .craquleren.
Zelf houd ik het altijd bij het ene of het andere om risico's te voorkomen.

Ingeborg

Bericht door Ingeborg » za okt 23, 2010 1:49 pm

waarom ik het eigenlijk vraag is omdat ik iets in mn gedachte heb waar je over een achtergond heen schildert en het lijkt me raar als je eerst die onderlaag maakt met olieverf en dan vervolgens een half jaar moet wachten om 's verder te kunnen aan het schilderij...ik heb zo de pest aan wachten...als dat nou twee dagen is....dan is het iets anders...

Jan Drempel
Contacteer:

Bericht door Jan Drempel » za okt 23, 2010 1:56 pm

je moet géén half jaar wachten, maar je onderlagen moet je wel "mager" schilderen :wink:

Ingeborg

Bericht door Ingeborg » za okt 23, 2010 4:12 pm

zo uit de tube dus niet....
erg verdunnen?
met?

Arisos

Bericht door Arisos » za okt 23, 2010 4:16 pm

De meeste olieverf is droog genoeg na 2 week om een nieuwe laag over heen te zetten.
3 dagen werken, daarna 11 dagen drogen hou ik meestal aan, tenzij ik met langzaam drogende olie werk.
Tijdens het drogen van het ene schilderij kun je rustig bezig met andere schilderijen

Alleen om de laklaag er op te zetten moet een olieverfschilderij extreem lang periodes drogen.
En da's minimaal een half jaar..

Olieverf kun je verdunnen met terpentijn om het "mager" te maken

Laikipia
Contacteer:

Bericht door Laikipia » za okt 23, 2010 6:39 pm

verdunnen met: in de eerste laag met terpentine en daarna over stappen op sneldrogende medium **voor de ongeduldige onder ons zoals ik ;) **

Denk aan de kleuren! geel/ wit zijn de traag drogende!! rood heeft er vaak ook nog een handje van om traag te drogen. De rest van de kleuren gaan eigenlijk vrij snel. Ik kan vaak (dun werken) na een paar dagen de volgende laag aan brengen. Ik kijk altijd wel even voor de zekerheid of het droog genoeg is.
Soms heeft het echt een week nodig... en dan baal ik... dat duurt me te lang ;)
Zoals Arisos zegt, laklaag (vernis) bij olieverf minimaal een half jaar tot een jaar wachten .
Benieuwd naar mijn geklieder? Ga naar http://pastellum.nl/ of http://www.lisa.exto.nl
En hier is mijn facebook pagina: https://www.facebook.com/Pastellum

Jan Drempel
Contacteer:

Bericht door Jan Drempel » za okt 23, 2010 6:48 pm

Ik verdun hier thuis altijd met Sansodor (ruikt minder).
Ik ben ook steeds aan meerdere werken tergelijke tijd bezig, zo kan ik steeds een werk even opzij plaatsen om te drogen.

Ingeborg

Bericht door Ingeborg » za okt 23, 2010 9:47 pm

oke bedankt
ja idd ik werk ook altijd tegelijk aan ander werken maar ja ik dacht nu duurt dat ene werk wel heel lang maar ja dat kan meevallen zo.. ben nu al ongeduldig om eraan te beginnen maar ja moet er toch mee wachten,
maar nu kan ik de persoon waarvoor ik het moet(mag) schilderen inlichten over eea.

Plaats reactie