Medium voor grisaille

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Raymond Cornelisses

Medium voor grisaille

Bericht door Raymond Cornelisses »

Ik heb ook een vraag in verband met mediums.
Ik schilder al vele jaren met olieverf "Rembrandt Talens” en ik mengde altijd met klaargemaakt medium Talens 083 en dit met steeds goede resultaten.
Bij mijn nieuwste werk wil ik het grisaille systeem, zoals de Vlaamse meesters, toepassen.
Ik ben als volgt begonnen :
Om het doek een kleur te geven alleen terpentine
1 ste verflaag voor de grisaille - 1 deel terpentine + 1 deel lijnolie (hier ben ik nu), maar hoe verder nu ?
1 ste kleur verflaag - 1 deel terpentine + 2 delen lijnolie ?
2 de kleur verflaag - 1 deel terpentine + 3 delen lijnolie ?
3 de kleur verflaag - alleen lijnolie ?
Als ik nu verder nog wil glaceren, doe ik dit of met linseed stand oil of met liquine of met glazing medium ??
IMG_5544.jpeg

Piet Br
Contacteer:

Re: Medium voor grisaille

Bericht door Piet Br »

Best Raymond. Je vraag is helder en duidelijk maar zo te zien heb je nog geen reactie ontvangen. Dat is begrijpelijk want er zijn vele wegen die naar Rome leiden, zo ook in dit geval. Ik doe mijn best. Wanneer je over een schildermethode spreekt met gebruik van een onderschildering in grijstonen (licht naar donker), dan betekent dit dat je schildert in een gelaagde methode met gebruik van transparante verven (hekenbaar op de tube). Het is een goede gewoonte om te starten met een imprimatura oftewel een eerste laag met een passende kleur en middentoon. Die breng je mager op. Om wachttijd te verkorten kun je zo'n imprimatura ook opbrengen met gebruik van een sneldrogend medium (alkyd basis zoals liquin) of zelfs met een acrylverf. et kan handig zijn om eerst een tekening te maken en dan de imprimatura op te brengen, maar dan wel met een zekere transparantie, zodat je de tekening nog kunt zien. Dan volgt de tweede laag, een beschildering van de voorstelling met grijstonen. Je gebruikt zeer weinig van een mager medium b.v. zest-it en lijnolie. De grijzen maak je vanuit ultramarijn blauw + gebrande omber + titaanwit. Als deze onderschildering/grisaille klaar is volgt de beschildering in kleur met gebruik van transparante verven. Ook nu weer, met heel weinig medium/iets vetter. Zo ga je door tot je tevreden bent. Warm over koel, warm naast koel. Kijk ook een op mijn site. voorbeelden genoeg. MVG PieterBroertjes
https://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

Plaats reactie