Canvas voorbehandelen..

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Theadora

Canvas voorbehandelen..

Bericht door Theadora »

Ik begin te schilderen met olieverf, moet ik dan het canvas eerst met een floatum medium behandelen en zo ja welke moet ik dan nemen?
Ik heb lijnolie staan is dat ook goed?

Coen

Re: Canvas voorbehandelen..

Bericht door Coen »

Ik weet niet wat voor een canvas je hebt staan, maar in de meeste gevallen is het doek al voorbehandeld. Dat betekent dat je er direct met verf op aan de slag kunt. Zelf breng ik tegenwoordig een laagje gesso met een onderkleur aan voor ik aan het werk ga, om een wat minder ruw oppervlak te verkrijgen.
De lijnolie gebruik je om volgende lagen beter te laten hechten. Veel mensen die met olieverf schilderen, verdunnen de eerste laag olieverf met terpentine en voegen in volgende lagen, na droging wat olie toe (vet over mager). In olieverf zit al olie. Het is dus zeker niet in alle gevallen nodig om (lijn-)olie toe te voegen.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

Theadora

Bericht door Theadora »

Er zijn mensen die het doek ook al zit er al Gessi op er een medium op die zodat je vloeiender kan schilderen.
Ik ben echt nog een leek op dit gebied

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Zelf vind ik het juist mooi om wat structuur van het canvas te zien. Ik probeer ook randen van de verf (door het te dik toe te passen) te vermijden en in dunne laagjes te werken (ik werk met acryl, dus niet helemaal te vergelijken). Dat maakt dat ik bewust geen vullende gesso gebruik, maar wel een kleurlaag als basis.
Als je geen structuur wilt zien, of een gladde ondergrond wil, kun je misschien beter op materialen als MDF werken. Maar ik lees ook dat het gaat om hoe de verf aanvoelt, en daar heb ik geen verstand van, omtrent olieverf.
Hopelijk vind je je antwoord, maar misschien is het ook gewoon proberen ;) Succes!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Philomeen

Bericht door Philomeen »

Ik ben zelf net begonnen met olieverf schilderen en heb verschillende ondergronden geprobeerd. Een cansonblok, die eigenlijk direct klaar zou zijn om op te schilderen, een goedkoop voorgegrondeerd doek uit de bouwmarkt en zelf opspannen en met gesso bewerken.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het goedkope doek en de blok toch echt wel een extra laag gesso nodig hadden om te schilderen.
Mijn voorkeur is zelf doek opspannen en dan met gesso bewerken. Je kan de textuurlaag goed aanpassen. Ik werk graag glad en zonder veel structuur. Ik zet dus dunne lagen gesso op en schuur tussendoor de lagen zachtjes met een zeer fijn schuurmatje. Ik doe dat net zo lang totdat ik mijn doek "glad" genoeg vind. In de laatste laag gesso doe ik een beetje acrylverf, om de laag al een lichte basiskleur te geven, afhankelijk van mijn te schilderen doel. vaak heb ik dan 4 dunne laagjes gesso erop. Ik zit zelf nog in een experimenteerfase, maar vooralsnog werkt dit voor mij het prettigst.

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Ah ja schuren tussendoor is ook een idee om dikke structuren van de verf te verwijderen Leuke tip. Doe je dat ook bij je olieverf zelf?
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Plaats reactie