Spalters

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Theadora

Spalters

Bericht door Theadora »

Hallo allemaal, ik heb mezelf getrakteerd op het starters kistje met olieverf van van Gogh.
Daar zitten twee penselen bij, maar ik wil een aantal spalters koperen in verschillende maten voor onder andere de achtergronden te verven
Welke haren zijn daarvoor dan het beste geschikt varkenshaar of syntetisch haar en waar koop ik die het best?

Maria_Anne
Contacteer:

Re: Spalters

Bericht door Maria_Anne »

Ik heb volgens mij een varkensharen spalter, en een spalter met nog wat zachter haar. Varkenshaar is vrij borstelig en is voor ruwere opzetten prima, maar een zachtere spalter is voor bv. egale achtergronden, luchten etc. ook wel fijn. Ik ben overigens een aanhanger van grote kwasten gebruiken, zo groot mogelijk (al gebruik ik spalters niet zo heel vaak, heb ook niet zoveel enorme schilderijen in de maak) :thumbs:
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Theadora

Bericht door Theadora »

Ik wil die gebruiken inderdaad voor de luchten en wolken, dus dan zijn zachte kwasten beter dan.
Zijn dat dan syntetische kwasten?
Bij de Action hebben ze ook brede kwasten, zijn die daar dan goed voor?
Ik wil er ook bomen en struiken mee verven, een beetje a la bob Ross.
Wil drie maten nemen

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Het is best de moeite waard om van de action kwasten te kopen. Misschien wat meer haarverlies dan die van duurdere merken, maar prima om mee uit te proberen. Koop dan zowel varkenshaar als synthetisch, en je komt erachter wat je waarmee kunt bereiken. Zo zou ik het doen. Als je wat beter weet wat je voorkeur heeft kun je voor hogere kwaliteit gaan, maar heb je geen kat in de zak gekocht.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

AtelierBrigitte
Contacteer:

Bericht door AtelierBrigitte »

Ik sluit me helemaal aan bij Maria_Anne: eerst proberen om te kijken wat het beste bij je past en wat voor jou het fijnste werkt.
Als je bij de Action gaat halen, kijk of je dan een set kunt nemen met een grote variëteit aan maten en vormen. Want misschien zit daar een type / vorm kwast tussen waar je nog niet aan gedacht had en waarvan jij denkt; 'dit is 'm!'.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Theadora

Bericht door Theadora »

Heb ook gelezen dat ze de doeken met liquid White voorbehandelen want dan vloeit de verf beter, lijkt mij ook wel fijn schilderen.
Hou wel een beetje van de bob Ross style, maar dan wel een beetje een eigen draai aan geven.

Plaats reactie