Olieverf kopen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Theadora

Olieverf kopen

Bericht door Theadora »

Ik schilder nu met acrylverf en wil nu ook olieverf kopen.
Ik had van de Action om te proberen een doosje met kleine tubes gekocht, maar ik vindt de kleuren niet mooi en uiteraard niet goed dekkend en mengen van de kleuren modderig
Nu begin ik nog maar net met schilderen maar wil met beide mediums gaan werken, maar wil niet gelijk het duurste gaan kopen maar wel een kwaliteit die mooie dekkende kleuren heeft.
Wil ook nog penselen kopen voor olieverf of kan ik daar de penselen voor acryl ook voor gebruiken
Het Thea

AtelierBrigitte
Contacteer:

Re: Olieverf kopen

Bericht door AtelierBrigitte »

Ik heb (helaas) geen goede ervaringen met de olieverf van de Action en ben vrij snel overgestapt op de H2Oil van Windsor.
Die zijn inderdaad wel wat duurder, maar als je begint met 3 of 4 tubes met de basis kleuren kun je in principe alle kleuren zelf mengen. Je hoeft dan niet meteen een heel pakket aan te schaffen.

Penselen kun je voor alles gebruiken, als je ze maar goed schoonmaakt en je geen resten in de kwasten laat zitten.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Theadora

Bericht door Theadora »

Dus als ik rood geel blauw zwart en wit neem kan ik al veel mooie kleur tinten maken.
Kan ik daar ook olijfgroen mee maken bijvoorbeeld?

Philomeen

Bericht door Philomeen »

Je zou ook voor het Zorn pallet kunnen gaan. Cadmium Rood light, Gele oker, Ivory Black en Titanium wit.
Dat heb ik gedaan toen ik begon. Je komt er al een heel eind mee. Later heb ik wel nog kleurtjes bij gekocht.
Maar ik vond het ook een hele investering. En met deze vier kleurtjes kon ik in ieder geval kijken of ik het wel leuk vond.
Ik heb wel direct voor een goede kwaliteit gekozen. Ik wilde niet afhaken omdat het materiaal al beneden niveau was. Liever minder kleuren maar van goede kwaliteit, dan veel kleuren waar achteraf dan blijkt dat het waardeloos materiaal is, waardoor ik het plezier om te schilderen al zou verliezen bij de eerste penseelstreek.

Theadora

Bericht door Theadora »

Wat houdt dat in dat zorn palet?
En is de van Gogh verf dan een goede keuze?

Philomeen

Bericht door Philomeen »

Theadora, in deze link vind je enige informatie.
https://www.olieverfschilderen.nl/2011/zorn-palet/

Ik ben zelf ooit begonnen met Rembrandt olieverf, maar kwam er al snel achter dat in de omgeving waar ik ermee werk de lucht te lang blijft hangen. Omdat ik ook geen ster was in olieverf schilderen en de frustratie het won van mijn enthousiasme, heb ik mijn olieverf mooi opgeborgen en nooit meer aangeraakt. Begin dit jaar begon het toch weer te kriebelen om het weer te proberen en nadat ik een tube geopend had, wist ik direct waarom ik ze opgeborgen had. Ik vind de geur te intensief en aangezien ik niet alleen woon, ben ik overgestapt op Cobra olieverf, water vermengbaar. Hier is de geur aanzienlijk minder.
Daar werk ik nu mee. Heb nog steeds mijn frustraties, maar ik geloof ik begin het langzaam te snappen....

*Kees

Bericht door *Kees »

Beetje late aanvulling...

Ik zou zeker nooit met Action verf gaan schilderen. Het lijkt goedkoop, maar de meeste kleuren doe je niets mee, dus dat is ook zonde. Besteed dan iets meer aan een beperkt aantal tubes, zoals Brigitte al aangaf. Hetzelfde geldt voor penselen: liever enkele redelijke penselen, dan rotzooi van de Action. Miskoop en frustratie zijn altijd duur. In een kunstenaarsmaterialenzaak kan je eigenlijk geen miskoop doen: ook goedkope tubes van onbekende merken zijn daar prima. Als geld echt een issue voor je is, bedenk dan dat olieverfschilderen duurder is dan acryl: de verf is duurder en ook de hulpmiddelen.

Het Zorn palet is een heel prettig palet voor portretten. Maar omdat je geen blauw hebt, wordt het landschap toch wel wat lastig. Ook Zorn gebruikte trouwens ook andere kleuren. Momenteel te zien in het Haagse Kunstmuseum.

Het meest veelzijdige beperkte palet is natuurlijk wit, rood, geel en blauw. Als je niet de duurste kleuren wilt kopen, zou je kunnen denken aan titamium wit, ultramarijnblauw, azogeel en azorood. Op zich is dat wel een warm palet. Toevoegen van een koel blauw zoals phthalo en een koel rood zoals alizarin crimson of magenta, maakt het palet veelzijdiger. Ik vind gele oker ook een handige kleur. Let trouwens op dat er dure pigmenten zijn (zoals cadmium), en goedkope (zoals gele oker).

Plaats reactie