schilderen in lagen: hoe voorkom ik de hier genoemde ellende?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Leonardus

schilderen in lagen: hoe voorkom ik de hier genoemde ellende?

Bericht door Leonardus »

Geachte forumleden,
Enkele jaren geleden heb ik es iets gepost over dat ik bij het vernissen steeds doffe plekken in de vernislaag krijg, dat ziet er dan niet uit. Mij is toen geadviseerd om es te experimenteren met het schilderen in lagen: onderste lagen met relatief meer terpentine en de bovenste lagen met meer medium.
Nou gebruik ik standolie als medium vanwege de mooie glans. Nu ben ik met een schilderij aan de gang waarvan de bovenste laag (diepblauwe luchtpartij) dus zonder terpentine maar met standolie is geverfd. En dan gebeurt het volgende:
De standolie droogt in ongeveer drie weken tijd. Erg lang. In die tijd dwarrelt er allemaal stof in. Bij het aanbrengen van de laatste laag, wat erg zwaar ging omdat de verf door de standolie zo stroperig was, slijten de penselen hard en komen er allemaal afgebroken stukjes penselenhaar van ca 2 mm in de verf vast te zitten. De penseel die ik hiervoor gebruikte was een hele dure, maar die ziet er na reinigen ook niet meer uit: allemaal omgekrulde haren waar de stukjes zijn afgebroken. Veel troep dus in de verf die daardoor geen mooie egale laag is geworden. Bij het drogen (3 weken) moet het schilderij plat liggen, anders ontstaan er zakkers. Maar doordat hij drie weken plat heeft gelegen zit er ook nog eens extra vel stof in.
De laatste laag verf dunner aanbrengen kan niet, want dan zou ik weer terpentine moeten gebruiken om te verdunnen. En dat mag juist niet in de laatste laag!

Kortom: wat doe ik fout, en hoe doen jullie dit (op de goede manier)?

Ik heb met heel fijn schuurpapier zoveel mogelijk van de opgedroogde stoffige lagen weggeschuurd en wil het proces herhalen, nu echter zonder standolie maar met quick drying medium van Talens. Is dat een goede oplossing of doe ik iets fout waardoor ook dat medium problemen zal gaan geven?

Bij voorbaat hartelijke dank!

Groet, Leonardus
Wil je weten wat ik schilder? Kijk dan es op mijn website www.leomartinus.org

ANTONI
Contacteer:

Re: schilderen in lagen: hoe voorkom ik de hier genoemde ellende?

Bericht door ANTONI »

Wat heb jij toch met standolie,Leonardus.
Ik adviseer een schildermedium van Talens.
Je begint met een onderlaagje verdund met terpentijn.
Daarna ga je verder met een schildermedium van Talens (Glans).
Eenvoudig en gemakkelijk.P,S. Een goede schilderezel kan je iets naar voren
doen zodat het strijklicht niet op het schilderij valt.Dat geldt dus ook voor stof.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Plaats reactie