Liquid White en watervermengbare olieverf

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia, Mariska

Plaats reactie
Saskya

Liquid White en watervermengbare olieverf

Bericht door Saskya » di jan 22, 2019 11:06 am

Hallo allemaal, dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb nu een jaartje schilderles en vind het heerlijk om te doen, ook thuis.

Nu zat ik van de week weer eens een paar afleveringen van Bob Ross te kijken, eigenlijk vooral omdat dat zo heerlijk Zen is ;-) Maar het viel mij op dat hij vaak begint met z'n Liquid White en dat z'n verf daar meteen zo heerlijk smeuiig op glijdt.

Ik werk zelf met watervermengbare olieverf en meestal nat in nat op olieverfpapier, maar m'n verf glijdt niet meteen zo lekker soepel als bij Bob en ik vraag mij af of ik dat goedje ook bij mijn olieverf kan gebruiken of niet. Ik begreep dat het ook zelf te maken is van titanium wit met lijnzaadolie. Maar die persoon werkt met de 'ouderwetse' olieverf.

Iemand een idee hierover?

Dank alvast,
Saskia

ANTONI
Contacteer:

Re: Liquid White en watervermengbare olieverf

Bericht door ANTONI » di jan 22, 2019 6:44 pm

Jazeker,Saskia. Wil je a la Bob Ross gaan schilderen dan heb je een heel assortiment verven en kwasten tot je beschikking. Ik heb begrepen dat er ook cursussen worden gegeven.
Watergedragen olieverf komt daarin niet voor. In dat geval kan je het beste de middelen gebruiken die daarvoor
geeigend zijn.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Saskya

Bericht door Saskya » do jan 24, 2019 12:21 am

ANTONI schreef:Jazeker,Saskia. Wil je a la Bob Ross gaan schilderen dan heb je een heel assortiment verven en kwasten tot je beschikking. Ik heb begrepen dat er ook cursussen worden gegeven.
Watergedragen olieverf komt daarin niet voor. In dat geval kan je het beste de middelen gebruiken die daarvoor
geeigend zijn.
Dank voor je reactie. Ik wil niet per se a la Bob Ross schilderen, liever a la mezelf zodra ik die gevonden heb ;) maar ik was dus specifiek op zoek naar de vertaling van zijn liquid white naar de door mij gebruikte watervermengbare olieverf...

ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI » vr jan 25, 2019 12:02 am

Ik begrijp het wel,maar watervermengbare olieverf gedraagt zich nu eenmaal anders dan "olieverf". "Liquid White" kan je zelf ook maken maar dat is niet zo bijzonder. Gewoon Titanium White verdunnen met een mengsel van Terpentijn(dus niet terpentine) en lijnzaadolie. Om de droogtijd te verkorten kan je siccatief toevoegen maximaal 2%. Niets houd je tegen om te experimenteren.
Je kan natuurlijk altijd overstappen op echte olieverf en een kant en klaar schildermedium te kopen. Het nadeel hiervan is dat je de kwasten met terpentine moet spoelen. Hiervoor kan je dan weer reukloze terpentine kopen.Saskya, Ik hoop dat je hiermee voldoende info hebt gekregen. Mochten er nog vragen rijzen laat het even weten.
ANTONI

*Kees

Bericht door *Kees » zo jan 27, 2019 4:06 pm

Saskya, ik schilder zelf met watervermengbare olieverf (wmo), namelijk Talens Cobra. Ook even in reactie op Antoni: ook wmo is echte olieverf, alleen is er een emulgator aan toegevoegd die maakt dat de olie in de olieverf oplost in water; eigenlijk net als bij margarine. De olieverf bevat zelf geen water. In plaats van terpentijn gebruik je water om te verdunnen of een medium om de olieverf vloeibaarder (en vetter) te maken. Met water, en zeker met medium, wordt je verf soepeler, dus minder stug. Als je wmo van W&N gebruikt: die verf is zeker wat stugger: W&N heeft een speciale verdunner, "thinner", die je kunt gebruiken in plaats van water.

Ik heb zelf nooit met traditionele olieverf geschilderd, omdat ik niet wil dat het hele huis naar terpentijn en terpentine ruikt (nog even afgezien van de gezondheidseffecten), maar het schijnt dat die verf toch net nog even iets smeuïger is.

ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI » ma jan 28, 2019 6:12 pm

Kees,maar ik denk dat je als het beter weer is je buiten toch eens met "echte" olieverf moet schilderen.
Pas dan merk je het verschil.
Mij persoonlijk kan het niet schelen met wat voor verf iemand schildert
Ik zorg voor een goede ventilatie en ken geen problemen. Het kleine atelier waar ik niet goed kan luchten gebruik
ik voor verven zoals acryl enz.
ANTONI

Plaats reactie