vastzittende dop op oude tubes olieverf
Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog
-
vastzittende dop op oude tubes olieverf
Ik wilde zojuist voor het eerst in jaren weer eens een olieverfschilderij gaan maken, maar kom erachter dat op sommige tubes (Winsor & Newton) de dop is vastgekoekt.
Heeft iemand een tip hoe ik alsnog de verf uit de nog nauwelijks gebruikte tubes kan gebruiken? De inhoud in de tubes voelt nog wel goed zacht aan.
Heeft iemand een tip hoe ik alsnog de verf uit de nog nauwelijks gebruikte tubes kan gebruiken? De inhoud in de tubes voelt nog wel goed zacht aan.
-
Re: vastzittende dop op oude tubes olieverf
Dank voor de snelle reactie.
Ik heb het net geprobeerd. Met heet water laat alleen het etiket en niet de dop los. Met een tang vervormt de tube, maar blijft de dop op z'n plek.
Dit brengt me bij een vervolgvraag: hoe kan ik olieverf buiten de tube bewaren? Is bijvoorbeeld een tupperware bakje een optie?
Ik heb het net geprobeerd. Met heet water laat alleen het etiket en niet de dop los. Met een tang vervormt de tube, maar blijft de dop op z'n plek.
Dit brengt me bij een vervolgvraag: hoe kan ik olieverf buiten de tube bewaren? Is bijvoorbeeld een tupperware bakje een optie?
Oei, da's inderdaad een probleem. Bij mij zitten ze altijd vast, maar niet zo vast dat ik ze niet met wat brute kracht openkrijg.
Ik heb er geen idee van hoe je de verf het best zou kunnen bewaren. Eventueel in een andere tube overbrengen? Ik ben nl. bang dat in een tupperware bakje de verf opdroogt of slechter wordt door het licht dat erop valt.
Ik heb er geen idee van hoe je de verf het best zou kunnen bewaren. Eventueel in een andere tube overbrengen? Ik ben nl. bang dat in een tupperware bakje de verf opdroogt of slechter wordt door het licht dat erop valt.
-
Fijn om zo snel antwoord te krijgen! Dank je wel Eveline.
Misschien heeft iemand anders een idee?
Misschien heeft iemand anders een idee?
-
- Contacteer:
Mijn vader deed dat vroeger met een aansteker, maar dat moet je wel met beleid doen.
-
- Contacteer:
Voorkomen dat ze vast gaan zitten is beter; eerst vastdraaien en dan een slag terug, en vooral de schroefdraad schoon houden.
-
- Contacteer:
- Jan van Kleeff
Ik gebruik twee tangen.
Een waterpomptang op het metalen deel klemmen, maar niet te hard drukken!
En een combinatietang op de dop.
Heb tot nu toe nog altijd succes gehad.
Een waterpomptang op het metalen deel klemmen, maar niet te hard drukken!
En een combinatietang op de dop.
Heb tot nu toe nog altijd succes gehad.
-
Ik heb inmiddels van elders de gouden tip gekregen!
Gewoon onderaan de tube het hoekje schuin afknippen (bijv. met een snoeischaar) en van daaruit de benodigde verf uitknijpen. Na gebruik kun je de onderkant van de tube terug oprollen om de nieuwe opening af te sluiten.
Gewoon onderaan de tube het hoekje schuin afknippen (bijv. met een snoeischaar) en van daaruit de benodigde verf uitknijpen. Na gebruik kun je de onderkant van de tube terug oprollen om de nieuwe opening af te sluiten.
-
Dank voor alle tips! Voor toekomstige bezoekers kunnen ze vast heel behulpzaam zijn.
Helaas was er bij mijn tubes geen beginnen meer aan. De dop zat zo vast dat voorzichtig aan doen niet mogelijk was. Gelukkig is het probleem nu wel opgelost met de tip over de onderkant gebruiken.
Fijn om zo snel zoveel nuttige antwoorden te krijgen!
Helaas was er bij mijn tubes geen beginnen meer aan. De dop zat zo vast dat voorzichtig aan doen niet mogelijk was. Gelukkig is het probleem nu wel opgelost met de tip over de onderkant gebruiken.
Fijn om zo snel zoveel nuttige antwoorden te krijgen!
-
- Contacteer:
En dat is ook weer een prima tipsandrabreur schreef:Ik heb inmiddels van elders de gouden tip gekregen!

Ik heb ook wel eens dat ik de dop stukdraai...dan sluit ik de tube gewoon goed met een stuk aluminiumfolie af...werkt ook prima!
Doe wat je leuk vindt!
Net geprobeerd met 100 % resultaat.
Pannetje met een laagje water (dop moet onder water zitten) aan de kook brengen.
Tubes met schroef naar beneden 1/2 minuutje laten zitten.
Direct oké .. pas op voor de vingers, dop kan nog heet zijn.
Gebruik anders tangetje ..
Pannetje met een laagje water (dop moet onder water zitten) aan de kook brengen.
Tubes met schroef naar beneden 1/2 minuutje laten zitten.
Direct oké .. pas op voor de vingers, dop kan nog heet zijn.
Gebruik anders tangetje ..