Schilderij digitaliseren voor maken prints etc.

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Luc65

Schilderij digitaliseren voor maken prints etc.

Bericht door Luc65 »

Ben aan het orienteren naar het digitaliseren van acrylverfschilderijen. Ik wil deze digitaliseren zodat er prints etc van gemaakt kunnen worden. Heb begrepen dat kunstwerken gescand of gefotografeerd kunnen worden. Heeft iemand dit al een keer bij de hand gehad en tips waar ik dit kan laten doen?

Hoor het graag.

AtelierBrigitte
Contacteer:

Re: Schilderij digitaliseren voor maken prints etc.

Bericht door AtelierBrigitte »

Mijn werken zijn maximaal A3 groot en ik digitaliseer ze zelf met een goede spiegelreflex camera.
Het werk plat op de grond leggen en een stukje wit en zwart papier erbij leggen (om later je kleurtemperatuur van de foto goed te krijgen) en dan echt recht boven het werk de foto maken.

Als je googled op 'scannen kunstwerk' kom je op een aantal aanbieder aan die het voor je doen.
Geen idee wat daar de prijzen van zijn (als je dat gaat uitzoeken, misschien interessant om hier te delen?)
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Luc65

Bericht door Luc65 »

AtelierBrigitte schreef:
ma apr 13, 2020 4:54 pm
Mijn werken zijn maximaal A3 groot en ik digitaliseer ze zelf met een goede spiegelreflex camera.
Het werk plat op de grond leggen en een stukje wit en zwart papier erbij leggen (om later je kleurtemperatuur van de foto goed te krijgen) en dan echt recht boven het werk de foto maken.

Als je googled op 'scannen kunstwerk' kom je op een aantal aanbieder aan die het voor je doen.
Geen idee wat daar de prijzen van zijn (als je dat gaat uitzoeken, misschien interessant om hier te delen?)
Mijn werken zijn momenteel ook max a3. Wanneer jij jouw werken fotografeert doe je dit dan bij daglicht?

AtelierBrigitte
Contacteer:

Ik fotografeer ze inderdaad bij daglicht, zonder dat ik ze in de felle zon leg.
Bij voorkeur op een tijdstip dat ze zon hoog staat, omdat je anders het licht teveel van één kant krijgt.
Wat nog helpt om je werk recht voor de lens te krijgen, is in je camera de zogenaamde hulplijnen 'aan' te zetten. Niet alleen de lijn van de horizon maar de rasterlijnen (gridlines) die bijvoorbeeld je beeld in 9 stukken 'knipt'. Zo kun je beter zien of je scheef boven je werk hangt of niet.

Luc65

Bericht door Luc65 »

AtelierBrigitte schreef:
za apr 25, 2020 4:27 pm
Ik fotografeer ze inderdaad bij daglicht, zonder dat ik ze in de felle zon leg.
Bij voorkeur op een tijdstip dat ze zon hoog staat, omdat je anders het licht teveel van één kant krijgt.
Wat nog helpt om je werk recht voor de lens te krijgen, is in je camera de zogenaamde hulplijnen 'aan' te zetten. Niet alleen de lijn van de horizon maar de rasterlijnen (gridlines) die bijvoorbeeld je beeld in 9 stukken 'knipt'. Zo kun je beter zien of je scheef boven je werk hangt of niet.
Fotografeer je dan binnen of buiten?

AtelierBrigitte
Contacteer:

Bij voorkeur buiten, maar in Nederland is dat niet altijd een goed idee :)

Plaats reactie