zelfstandig portrettist worden

Verhalen over van alles en nog wat, wat je maar kwijt wilt.
En doe mee met onze Monthly Challenge!

Moderators: AtelierBrigitte, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia, Mariska

nancy_kelpie
Contacteer:

Re: zelfstandig portrettist worden

Bericht door nancy_kelpie » vr okt 28, 2011 7:41 pm

Wist niet dat je een uitkering kreeg, dan absoluut goed overleggen met UWV inderdaad! Ik denk niet dat ze het als bedrijf goed zouden keuren, want tekenen voor particulieren is erg lastig om rond van te komen. En als hobby moet je even kijken of je dan wordt gekort op uitkering, etc. Vaak zit dat niet echt stimulerend in elkaar... :( Misschien omdat ze bang zijn dat het je werk zoeken in de weg zal staan.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Margareth
Contacteer:

Bericht door Margareth » vr okt 28, 2011 8:01 pm

Ik ben bijna 6 jaar geleden ook gestart vanuit een UWV uitkering maar daar zijn veel regeltjes omtrent het starten van een eigen bedrijf en je moet de financiële haalbaarheid ook aan kunnen tonen voordat je begint. Je goed voor laten lichten is dus heel belangrijk en de kleine lettertjes bekijken is zeker de moeite van het bestuderen waard.

Ga je toch bijverdienen nadat je gemeld hebt dat je een eigen bedrijf wilt starten en je hebt geen toestemming gekregen, dan zullen ze die inkomsten zeker korten op je uitkering. Verdien je (als je eenmaal toestemming hebt) de ene maand meer dan de andere dan wordt het hoogste bedrag gerekend en PERMANENT gekort voor de daaropvolgende maanden. Heb je er geen volledige baan aan dan blijft ook de sollicitatieplicht voor de overige uren of zelfs meer.
Ik had uiteindelijk nog een uitkering van één dag, de rest deed ik op eigen kracht, maar ik moest mezelf wel voor 40 uur per week beschikbaar stellen voor de arbeidsmarkt EN blijven solliciteren.
Het is soms heel krom want men heeft mij eens een vacature opgestuurd voor een fulltime baan in Noorwegen Afbeelding en gedreigd met stopzetten van de uitkering omdat ik niet gereageerd heb. Het heeft me zelfs een officiële waarschuwingsbrief opgeleverd.
Je weet het pas als je het hebt uitgeprobeerd.

Overzicht beschikbare ATC = KLIK

nancy_kelpie
Contacteer:

Bericht door nancy_kelpie » vr okt 28, 2011 11:11 pm

Huh, wat is dat voor beleid? Mensen ook al stimuleren te emigreren? :eek: Daar heeft Nederland toch ook niks aan.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Little Dragon
Contacteer:

Bericht door Little Dragon » vr okt 28, 2011 11:14 pm

nancy_kelpie schreef:Huh, wat is dat voor beleid? Mensen ook al stimuleren te emigreren? :eek: Daar heeft Nederland toch ook niks aan.
Nee, dat is de "efficiëntie" van het UWV: ze struikelen dermate over hun eigen ambtelijke regeltjes dat je dit soort excessen krijgt...
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

mo
Contacteer:

Bericht door mo » za okt 29, 2011 11:11 am

Daarom wil ik dus van UWV af.
Drie maanden geleden ben ik ontslagen om dat het bedrijf waar ik werkte stopte.
Eigenlijk gelijk een nieuwe baan gevonden maar dat zijn onregelmatige uren in de week.
Dus krijg ik af en toe iets van UWV. En ik moet dus eigenlijk een tweede baan erbij zoeken om uit de UWV regeling te komen.
Daarom dacht ik misschien huidige baan in een winkel behouden en de rest bijverdienen als portrettist.

Little Dragon
Contacteer:

Bericht door Little Dragon » za okt 29, 2011 11:13 am

Als je dat zou kunnen zou dat heel mooi zijn. Mij is het (nog) te onzeker. Er zijn dagen dat het me heel goed gaat, maar ook dagen dat ik tot niets in staat ben. Ik baal wel van die conditie, maar het is iets waar ik rekening mee moet houden...
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

Darkje

Bericht door Darkje » za nov 12, 2011 4:51 am

Jammer om te moeten lezen dat ze heel streng zijn in Nederland wat dit problematiek betreft... hier in België hebben ze een betere regeling, gelukkig maar, maar het was wel lang zoeken en diverse mensen spreken. En ook 3 uur wachten in het Rechtbank van Antwerpen om mijn eigen situatie te bespreken en te horen wat ik wel en niet mag.

mo
Contacteer:

Bericht door mo » za nov 12, 2011 4:39 pm

Bedankt voor alle tips en adviezen.
Ik stop met u.w.v en probeer meer reclame voor mezelf te maken zodat er meer opdrachten komen.
Mijn baan met de onregelmatige uren hou ik aan dus eigenlijk verandert er niet zo veel.
Wel nieuwe visite kaartjes laten drukken en mijn web-site en blog aan gepast.

Plaats reactie