zelfstandig portrettist worden

Verhalen over van alles en nog wat, wat je maar kwijt wilt.
En doe mee met onze Monthly Challenge!

Moderators: AtelierBrigitte, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia, Mariska

mo
Contacteer:

zelfstandig portrettist worden

Bericht door mo » wo okt 26, 2011 10:38 pm

Wie kan mij tien (het mag ook meer of minder zijn) gouden tips geven.
Het idee om voor mijzelf te beginnen als portrettist zit al wat langer in mijn hoofd maar ik weet niet goed hoe.
Wie heeft er genoeg ervaring in het zelfstandig zijn en kan me er wat over vertellen.
Positieve maar ook negatieve ervaringen.
En hoe ga je beginnen aan zo uitdaging?
Kamer van koophandel, B.T.W, reclame, slechte tijden, enz.

Alvast bedankt.

nancy_kelpie
Contacteer:

Re: zelfstandig portrettist worden

Bericht door nancy_kelpie » wo okt 26, 2011 10:59 pm

Ik heb een bedrijf, maar teken alleen computergames en animaties.

Als je niet meer dan een paar duizend euro gaat verdienen mag (of eigenlijk moet natuurlijk) opgeven bij je privé belastinganagifte. Daar staat een kopje "Overige inkomsten" en daar vul je het in. Als je namelijk maar een paar duizend euro verdient kom je vaak niet zo heel veel boven de kosten van je materiaal uit. Als dat wel echt het geval is, telt het als parttime baan.

Als het echt een part-time baan wordt moet je naar de KVK en leggen ze daar belasting, etc. wel beetje uit. Voor de belasting heb ik trouwens zelf een boekhouder, dat is wel heel handig. De regels veranderen elk jaar weer en hun kunnen hele goede tips geven qua investeren, etc. Wil je dat niet zou je een cursus moeten volgen, die geeft de KVK ook.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

Margareth
Contacteer:

Bericht door Margareth » do okt 27, 2011 12:22 am

Ik heb ook een eigen bedrijf, maar dan wel in een andere tak van sport (coaching/counseling en training).
Met enige regelaat verkoop ik tekenigen en schilderijen maar daar kan ik bij lange na mijn boterham niet mee verdienen. Ik doe dat er dus hobbymatig bij maar het zijn wel inkomsten die meetellen voor de belastingdienst. Als portrettist zul je veel tijd en energie moeten stoppen in PR om blijvend opdrachten binnen te halen. Waar je rekening mee moet houden dat het ook een bepaalde druk met zich meebrengt en daar moet je wel mee om kunnen gaan.

In de prijs van mijn eindproduct zit ook de 19% BTW verwerkt die de belastingdienst graag wil ontvangen. Om het heel simpel te stellen: was een schilderij voorheen 100euro dan wordt het als zelfstandige 119 euro omdat de belasting die 19 euro wil vangen.

De beste tip die ik je kan geven is om op de website van de kamer van koophandel alle stappen te doorlopen die beschreven staan over wat er zoal komt kijken bij het starten van een eigen bedrijf. http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/ Daar staan bijvoorbeeld ook een aantal eigenschappen die je nodig hebt om uberhaupt een eigen ondenemer te kunnen zijn. Iedere kamer van koophandel organiseert ook startersdagen die bijzonder leerzaam zijn. Ieder bedrijf is anders en bij ieder bedrijf past dus ook een op maat gesneden aanpak.
Je weet het pas als je het hebt uitgeprobeerd.

Overzicht beschikbare ATC = KLIK

Ab'tje

Bericht door Ab'tje » do okt 27, 2011 1:12 am

Ik lees ook even mee :)

Monique
Contacteer:

Bericht door Monique » do okt 27, 2011 9:36 am

Ik ben bij de KvK langs gegaan.
Maar laat me niet inschrijven.

Ik heb een uitkering omdat ik afgekeurd ben.
En bij de KvK hebben ze meermalen meegemaakt, dat iemand met een uitkering, die 'even' zich liet inschrijven, gelijk werd uitgeschreven bij het UWV. Omdat, zo redeneren ze daar.... iemand die bij de KvK ingeschreven staat, heeft een eigen bedrijf, dus verdient geld, dus heeft geen uitkering nodig!
Ik zei nog, dat ik het nodig had om een auto op grijs kenteken te kunnen rijden, dat ik helemaal geen geld verdien, het kost alleen maar....
Maar daar hebben ze bij de UWV een broertje dood aan.
En ik heb zó moeten vechten voor mijn minimum uitkering, dat ik me niet laat inschrijven dus.

Dit verhaaltje even voor de mensen die een uitkering hebben en overwegen zich in te schrijven.
Tussen haakjes, ik ben vorige week bij de KvK geweest.
Ieder kind is een kunstenaar.
De "kunst" is, hoe het - eenmaal volwassen - een kunstenaar kan blijven.
(Pablo Picasso)

Little Dragon
Contacteer:

Bericht door Little Dragon » do okt 27, 2011 10:52 am

Ik ken het Monique, ook ik heb een afkeuring van het UWV. Laat ik me inschrijven als zelfstandige dan ben ik of mijn uitkering kwijt, of wordt gekort, voor het geld wat ik verdien. Dus komt er weer druk = stress = klachten, dus ik help mezelf daar niet echt mee. Hoe jammer ik het ook vind, wat het zou juist mensen met een beperking stimuleren om iets voor jezelf te beginnen! Maar dat snap Den Haag nog steeds niet....
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

Margareth
Contacteer:

Bericht door Margareth » do okt 27, 2011 10:58 am

Als je een uitkering van het UWV krijgt dan mag je alleen met toestemming van het UWV een eigen bedrijf starten. Voorwaarde is dat je dan een bedrijfsplan kunt overleggen en de verwachting is dat je na een bepaalde periode een deel van je uitkering inlevert om uiteindelijk uit de uitkering te komen. Je begint dan met een proefperiode. Verdien je tijdens die proefperiode geld dan moet je 70% van de uitkering weer terug betalen. Vanuit een uitkering is het dus nog niet zo gemakkelijk.
Je weet het pas als je het hebt uitgeprobeerd.

Overzicht beschikbare ATC = KLIK

irmaa
Contacteer:

Bericht door irmaa » do okt 27, 2011 11:03 am

Volgens mij als ze er achterkomen dat je toch "bijverdient" kan je problemen krijgen of je nou wel of niet ingeschreven staat ???
( Ik vraag dan wel geen geld voor mijn tekeningen, mede hierdoor, ben als de dood dat ze zomaar gaan korten)

Laikipia
Contacteer:

Bericht door Laikipia » do okt 27, 2011 11:21 am

Is er niet een marge wat je mag bijverdienen?
Benieuwd naar mijn geklieder? Ga naar http://pastellum.nl/ of http://www.lisa.exto.nl
En hier is mijn facebook pagina: https://www.facebook.com/Pastellum

nancy_kelpie
Contacteer:

Bericht door nancy_kelpie » do okt 27, 2011 1:21 pm

Je mag dus wel bijverdienen, een paar duizend euro zelfs. Die moet je wel opgeven bij "Overige inkomsten" op je privé aangifte anders ben je de belasting aan het ontduiken.

Ik weet niet of er echt een vaste marge is, maar volgens mij kijken ze naar het totaalplaatje. Verdien je echt meer dan de kosten die je maakt, heb je meerdere klanten, maak je reclame (dus niet alleen vrienden/kennissen), etc. dan heb je een bedrijf. Is dat niet het geval heb je een hobby dat geld oplevert en kan je het bij privé aangifte invullen. Zonder dat KVK nummer mag je ook gewoon legaal voor bedrijven werken, etc. Als je het maar invult. Bij bedrijven helemaal want die zetten factuur in eigen boekhouding, dus moet jij hem ook ergens hebben ingevuld. Maar ook als je alleen particulieren als klant hebt is het verplicht.

Oh ja, BTW enzo heb je dan helemaal niks mee te maken.
www.nancyzonneveld.nl

mo
Contacteer:

Bericht door mo » vr okt 28, 2011 1:10 pm

Dus als ik het goed begrijp.......
Ik kan dus gewoon voor mezelf beginnen zonder in te schrijven bij de kamer van koophandel en BTW door te rekenen aan mijn klanten.
Ik kan dus reclame maken waar ik maar wil zonder dat de belastingdienst achter me aankomt als ik maar bij mijn belasting aangifte vermeld dat ik extra inkomen heb.
Als ik dan teveel verdiend heb moet is aan het eind nog een gedeelte belasting daar over betalen en dat is dan eigenlijk de BTW.
Snap ik het goed?

Verder zal ik mijn prijzen aan moeten passen op mijn website anders eet ik alleen droog brood.
Misschien dan ook gelijk een nieuwe naam en website.
Mooie port folio maken.
Verder nog tips?????

Little Dragon
Contacteer:

Bericht door Little Dragon » vr okt 28, 2011 1:31 pm

Visitekaartjes, erg handig :)
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.

nancy_kelpie
Contacteer:

Bericht door nancy_kelpie » vr okt 28, 2011 1:39 pm

Ligt er dus aan hoeveel je gaat werken en hoe serieus het wordt.

Belasting en BTW zijn verschillende dingen. Met belasting bedoel ik (en de meesten) inkomstenbelasting, die moet je altijd betalen, of in elk geval opgeven. Als je dat dus bij "overige inkomsten" doet is er wel een marge wat je mag verdienen zonder inkomstenbelasting erover te hoeven betalen. Ligt er echter ook aan of je nog ergens anders een baantje hebt, want die staat dan ook op datzelfde papiertje.

BTW moet je als je geen bedrijf begint vergeten. BTW is 19% over je opdracht dat je extra aan de klant vraagt en na een paar maanden aan de belastingdienst geeft. Daar zie je zelf niks van terug. (Wat tegemoetkomende regelingen voor beginners daar gelaten, maar anders wordt het een heel lang verhaal). Voordeel is echter dan wel dat jijzelf ook de BTW terug krijgt van alles wat je zakelijk koopt. Dat weegt echter niet op tot wat je moet betalen want als het goed is verdien je meer dan dat je koopt ;)

Reclame mag wel zonder bedrijf, maar met mate. Als je echt een andere naam gaat kiezen en overal reclame gaat maken wordt het wel iets meer een bedrijf dan een hobby. Ik zou het gewoon wel op die manier doen, onder je eigen naam en als je dan inderdaad veel gaat verdienen is het beste om even een afspraak te maken bij een boekhouder. Die kan je dan vertellen hoe je boetes etc. kan voorkomen en of je echt te veel verdiend of niet. Niet denken dat een boekhouder je kan "aangeven" als je te veel verdiend, die is er alleen maar om jou te helpen en zal altijd aan jouw kant staan. Samen met hem zou ik dan na een tijdje beslissen of je een bedrijf wilt worden of niet.

Bewaar ook alles: hoeveel je hebt verdiend, hoeveel uur je daarvoor gewerkt hebt, hoeveel kosten je hebt aan materiaal, etc. Je hoeft geen boekhouding bij te houden, maar is heel handig om te zien of je al een bedrijf moet beginnen of niet.
www.nancyzonneveld.nl

mo
Contacteer:

Bericht door mo » vr okt 28, 2011 3:25 pm

Bedankt allemaal voor de tips en zeker Nancy (jij weet er erg veel van)
Ik hou jullie op de hoogte van wat ik ga doen.
Volgende week eerst een gesprek met iemand van UWV.
Even afwachten wat die man/vrouw aan informatie en tips kan geven.

irmaa
Contacteer:

Bericht door irmaa » vr okt 28, 2011 3:44 pm

Vind dit ook een zeer interessant onderwerp, ook bedankt, enne Mo.. ben ook benieuwd!!

Plaats reactie