Wanneer ben je een kunstenaar?

Verhalen over van alles en nog wat, wat je maar kwijt wilt.
En doe mee met onze Monthly Challenge!

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Jonne

Re: Wanneer ben je een kunstenaar?

Bericht door Jonne »

Ben het wel met je eens Annelies inderdaad.

Ian

Bericht door Ian »

De creatie van wat dan ook in flowstate is kunst (mijn persoonlijk gevoel).

Je ziet/hoort dan ook dat de "grote" kunstenaars hun werk/expressie doen/deden vanuit flowstate, het ontstaat zonder moeite en word ook wel gezien als de hand van god.

Ik werk zelf ook vanuit flowstate, creeer is een basis structuur waarin ik mijn werk kan doen en dan ga ik gewoon zonder gedachtes, vol met passie en liefde. Het resultaat is blije klanten, elke keer weer.

Om in flowstate te kunnen creeeren is wel meesterschap nodig, als je iets meester bent is er veel meer ruimte om te handelen vanuit gevoel en intuitie.

rara wat creeer ik? :angel: :mrgreen:

RichardsArt

Bericht door RichardsArt »

Misschien zag ik het altijd verkeerd, maar ik keek toen vaak naar bijvoorbeeld kunstuitleen of iemand die kunstacademie heeft gevolgd. Of iemand die een winkel heeft die portretten of andere opdrachten maakt. En dan kijk ik of ik als naam als amateur of iets dergelijks mag hebben of bepaalde graden heeft. Ik weet niet of zover ik mijzelf als kunstenaar mag noemen. Zijn er bepaalde waardes van een kunstwerk, de materiaal en hoe mooi de techniek en gedetailleerder de werken zijn gemaakt? Rembrand, ja maar als je ook een dergelijk dezelfde techniek gebruikt, hoe ziet de menigte jouw werken dan. Dat vind ik moeilijk.

Coen

Bericht door Coen »

Je kunt zo lang als je wilt discussiëren over wat een kunstenaar is, maar niemand zal een sluitende omschrijving vinden, denk ik. Ik las eens de omschrijving voor kunst als "de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie", maar ik heb voor me zelf besloten dat je er daar ook niet mee komt.
Ik ben het niet met Annelies eens dat de beschouwer bepaalt of iemand een kunstenaar is, net zoals ik niet geloof dat als 74.000.000 Amerikanen besluiten dat Trump een goede president is en nog 4 jaren zou moeten krijgen, dus een goede president is.
Om het toch hanteerbaar te maken, heb ik voor mezelf wel een idee, zeker ontoereikend en ik heb niet de illusie dat de omschrijving werkt voor een ander. Voor mij is een kunstenaar iemand die iets schept dat er nog niet was (oei, erg rekkelijk....) met de intentie om dat te doen.
Echt lastig wordt het wat mij betreft pas, als de omschrijving belangrijk wordt i.v.m. een subsidie of zo (denk aan de bkr-regeling die er vroeger was, of aan de staatssteun voor zzp-ers tijdens corona).
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

Pieter_Bas

Bericht door Pieter_Bas »

Ik vind het fascinerend als mensen zeggen: "Ik hou niet van kunst want ik ken daar niets van".
Je zegt toch ook niet: "Ik hou niet van muziek of film want ik ken daar niets van". Wat je wel kan doen is
je horizon verruimen door eens iets nieuws te proberen. Er is voor elk wat wils.

Ik vind het altijd fascinerend als mensen zeggen dat wat Karel Appel maakte, een kind ook kan...
Als je echt iets langer kijkt ga je toch niet zeggen dat een kind dit kan schilderen:
https://kunstblik.files.wordpress.com/2 ... museum.jpg

Als een kind dit had geschilderd zou het wereldnieuw zijn en spreken ze van een wonderkind.
Als een volwassen persoon dit maakt is het opeens iets dat kleine kinderen ook kunnen.
Het is niet omdat er kinderlijke en naïeve vormen op een relatief snelle manier werden aangebracht,
dat je het kan reduceren tot iets dat ieder kind op een namiddagje knutselen uit zijn mouw schudt.

Sommige schilderijen die kinderen maken kunnen echt wel prachtig zijn en van een hoge kwaliteit.
Waarom zouden dat geen kunstwerken kunnen zijn? Het is niet zo dat iedere scheet dat een kind maakt een
meesterwerk is maar er zitten soms echt wel pareltjes tussen. Prachtige, abstracte werken waarin je kan verdwalen.
Het is wel een feit dat die werken niet altijd bewust tot stand komen... die werken zijn soms per ongeluk
heel erg in harmonie. Daarom dat vele mensen vinden dat kunst pas kunst mag heten, als het bewust is aangebracht.
Maar dat wil niet zeggen dat we niet kunnen genieten van een prachtig, impulsief werk van een kind... of van een Appel.

Pieter_Bas

Bericht door Pieter_Bas »

Little Dragon schreef:
za okt 31, 2015 1:08 pm
Veel mensen vinden Appel kunst, maar ik vind het zelf eerder iets, wat een zesjarige ook kan.
Mensen zeggen regelmatig dat wat Karel Appel maakte, een kind ook kan maken...
Als je echt iets langer kijkt ga je toch niet zeggen dat een kind dit kan schilderen:
https://kunstblik.files.wordpress.com/2 ... museum.jpg

Als een kind dit had geschilderd zou het wereldnieuw zijn en spreken ze van een wonderkind.
Als een volwassen persoon dit maakt is het opeens iets dat kleine kinderen ook kunnen.
Het is niet omdat er kinderlijke en naïeve vormen op een relatief snelle manier werden aangebracht,
dat je het kan reduceren tot iets dat ieder kind op een namiddagje knutselen uit zijn mouw schudt.

Sommige schilderijen die kinderen maken kunnen echt wel prachtig zijn en van een hoge kwaliteit.
Vele mensen vinden wel dat iets pas kunst mag heten als het bewust is gemaakt en niet per ongeluk.
In ieder geval: vele mensen (waaronder ikzelf) kunnen enorm genieten van een prachtig, impulsief werk van zowel een kind als van een Karel Appel.

Evermore

Bericht door Evermore »

Voor mij ben je een kunstenaar wanneer je jezelf volledig overgeeft aan je creatie en dat je 'ego' of een je 'zelf' even uitschakelt. Ik bedoel daarmee bijvoorbeeld als je schildert dan ben je volledig gefocust op je werkje, de rest bestaat niet meer, je zit in een andere dimensie. Hetzelfde met muziek. Als ik gitaar speel en vergeet dat ik akkoorden gebruik, hoewel ik ze natuurlijk wel speel, dan komt er meestal een moment dat ik muziek maak. De gitaar is weg en er is alleen muziek. Kortom een zalig gevoel. Dat je daar dan geld mee verdiend is voor mij een totale bijzaak. Ik geniet van de creatie en dat is voor mij het voornaamste.

Plaats reactie