Kat

In dit subforum kunnen alle overige tekeningen geplaatst worden, dus kleurpotlood, pen, houtskool etc.

Moderators: AtelierBrigitte, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia, Mariska

Plaats reactie
JeroenW

Kat

Bericht door JeroenW » ma jan 27, 2020 8:51 pm

Heb nu voor het eerst een kat getekend in kleur. In zwartwit had ik al een paar keer wat geprobeerd en dat ging best goed. Maar in kleur is net even wat lastiger, maar ik heb wat nieuwe materialen gekocht en dat was ook nodig voor deze tekening.

Ik heb eerst geprobeerd om met pastelpotloden een kat te tekenen, maar dat was een drama, ik kon er niet mee overweg.

Ik heb het volgende gebruikt:
doos kleurpotloden Caran d'ache permanent color
2B grafietpotlood
2B vulpotlood
witte Posca marker wit 0.7mm

Ik wilde graag een kat tekenen met zoveel mogelijk verschillende kleuren, naar wat googlen heb ik deze als voorbeeld gebruikt:

Eerste schets:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

En het resultaat. Ik heb deze gescand, maar dat wordt altijd wat flets, dus heb er wel één of ander filter overheen gegooid. Toch wordt het niet zo mooi als in het echt. Verder ben ik wel tevreden met de tekening, maar ik kom op internet mooiere tegen, dus ik blijf oefenen. Verder zit er eigenlijk iets teveel haar in het oor.
Afbeelding

Will
Contacteer:

Re: Kat

Bericht door Will » ma jan 27, 2020 8:57 pm

Prachtig gedaan
Met vriendelijke groet.

Will

Philomeen

Bericht door Philomeen » di jan 28, 2020 12:25 pm

Ik vind hem goed gelukt, zeker omdat dit je eerste keer kleur is. En kleurpotlood is niet zo heel erg makkelijk.
De ogen springen eruit!! Welk papier heb je gebruikt?

JeroenW

Bericht door JeroenW » di jan 28, 2020 11:23 pm

90g /m2 staat er volgens mij op. Ik had het er niet voor gekocht, ik had het nog liggen. Misschien een keer wat gladder papier lijkt me wel fijn.

AtelierBrigitte
Contacteer:

Bericht door AtelierBrigitte » vr jan 31, 2020 12:44 pm

Beste Jeroen,
De tekening is erg mooi, echter je hebt gebruik gemaakt van een beeld waar je geen gebruiksrecht over lijkt te hebben.
Zie tevens onze forumregels, waar dit staat:
Copyright
Op het werk van anderen rust het copyright. Dit houdt in dat tekeningen, schilderijen, foto's en wat dan ook die door anderen zijn gemaakt, altijd beschermd zijn door het copyright. Ook al staan de tekeningen/foto's etc. op internet, dat wil niet zeggen dat ze door iedereen te kopiëren en zonder toestemming te gebruiken zijn (indien de auteur meer dan 70 jaar overleden is, dan vervalt het copyright).

Als je een werk publiceert waarbij je een afbeelding van een derde hebt gebruikt (bijvoorbeeld een foto of tekening/schilderij van iemand anders, van het internet), dan is het volgens het copyright niet toegestaan dat je een kopie[*] van dit werk plaatst op een website, of waar dan ook. Het maakt niet uit of je wel of niet van plan bent om dit werk te verkopen. Je maakt het werk toegankelijk voor anderen, en dat is volgens de wet het exclusieve recht van de maker van het oorspronkelijke kunstwerk. Naamsvermelding is niet afdoende. Je moet toestemming hebben van de oorspronkelijke maker. bron: www.auteursrecht.nl

[*] Met kopie wordt hier bedoeld, een tekening, schilderij of ander kunstwerk dat is gemaakt naar een fotoreferentie of 3D voorwerp waarop copyright rust, maar ook een 1:1 kopie of foto van het originele kunstwerk waarvan de maker nog niet 70 jaar of langer dood is.
Gelieve je post hier op aan te passen.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

JeroenW

Bericht door JeroenW » za feb 01, 2020 12:29 pm

OK, maar ik zie nergens een knopje om mijn bericht te kunnen bewerken...

CoonArt

Bericht door CoonArt » za feb 01, 2020 5:15 pm

AtelierBrigitte schreef:
vr jan 31, 2020 12:44 pm
Beste Jeroen,
De tekening is erg mooi, echter je hebt gebruik gemaakt van een beeld waar je geen gebruiksrecht over lijkt te hebben.
Zie tevens onze forumregels, waar dit staat:
Copyright
Op het werk van anderen rust het copyright. Dit houdt in dat tekeningen, schilderijen, foto's en wat dan ook die door anderen zijn gemaakt, altijd beschermd zijn door het copyright. Ook al staan de tekeningen/foto's etc. op internet, dat wil niet zeggen dat ze door iedereen te kopiëren en zonder toestemming te gebruiken zijn (indien de auteur meer dan 70 jaar overleden is, dan vervalt het copyright).

Als je een werk publiceert waarbij je een afbeelding van een derde hebt gebruikt (bijvoorbeeld een foto of tekening/schilderij van iemand anders, van het internet), dan is het volgens het copyright niet toegestaan dat je een kopie[*] van dit werk plaatst op een website, of waar dan ook. Het maakt niet uit of je wel of niet van plan bent om dit werk te verkopen. Je maakt het werk toegankelijk voor anderen, en dat is volgens de wet het exclusieve recht van de maker van het oorspronkelijke kunstwerk. Naamsvermelding is niet afdoende. Je moet toestemming hebben van de oorspronkelijke maker. bron: www.auteursrecht.nl

[*] Met kopie wordt hier bedoeld, een tekening, schilderij of ander kunstwerk dat is gemaakt naar een fotoreferentie of 3D voorwerp waarop copyright rust, maar ook een 1:1 kopie of foto van het originele kunstwerk waarvan de maker nog niet 70 jaar of langer dood is.
Gelieve je post hier op aan te passen.
'Leuk' hè, Artikel 13? /:(
CoonArt!

Mariska

Bericht door Mariska » wo feb 05, 2020 2:55 am

Deze link/tekst biedt wellicht wat verduidelijking.
Wie auteursrecht heeft op een werk beschikt over twee exclusieve rechten: het alleenrecht om het beschermde werk openbaar te maken en het alleenrecht om het te verveelvoudigen. Openbaar maken is bijvoorbeeld het plaatsen van een foto op een website. Daarmee maak je een auteursrechtelijk beschermd werk, in dit geval een foto, toegankelijk voor publiek. Verveelvoudigen is bijvoorbeeld het kopiëren van een boek. Dat betekent dus dat ieder ander dan de auteursrechthebbende toestemming van rechthebbenden nodig heeft om het werk te gaan openbaar maken en/of verveelvoudigen. Ook het maken van bewerkingen of vertalingen valt hieronder. Daarvoor is - in beginsel - steeds de voorafgaande toestemming van de auteursrechthebbende nodig. Die heeft immers als enige de auteursrechtelijke zeggenschap over het werk.
Bron: https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht
Er is een aantal sites waar je gratis plaatjes kan downloaden.
  • pexels.com
  • morguefile.com
  • pmp-art.com
  • pixabay.com
En nog een aantal anderen die mij op dit moment even niet te binnen schieten.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Philomeen

Bericht door Philomeen » wo feb 05, 2020 11:30 am

JeroenW schreef:
za feb 01, 2020 12:29 pm
OK, maar ik zie nergens een knopje om mijn bericht te kunnen bewerken...
Ik zie een dergelijke knop ook niet :'((
Vraag me dan ook af of jij dit voorbeeldplaatje wel zelf kan verwijderen.

Misschien dat een moderator dit kan aanpassen voor jou?

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne » wo feb 05, 2020 6:30 pm

Strak werk! Mooie knallende, groene ogen. Ik ben benieuwd hoe de achtergrond in werkelijkheid is; door de scan lijkt deze wat vlekkerig. Verder is de vacht naar mijn mening wat te strak. Haartjes die her en der toch net een beetje in een andere richting zitten zou voor mij toch wat overtuigender overkomen. Neusje is ook wel echt heel strak, iets meer schaduw en verschillende kleurnuances (in kleuren waar je misschien niet direct aan zou denken; blauwen, groenen en bruinen in schaduwen bv, geel in licht etc) zou je werk goed doen!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

AtelierBrigitte
Contacteer:

Bericht door AtelierBrigitte » vr feb 07, 2020 3:17 pm

/* Bij de referentie afbeelding verwijderd. */
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Plaats reactie