If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Berner Senner WIP

In dit subforum kunnen alle overige tekeningen geplaatst worden, dus kleurpotlood, pen, houtskool etc.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Maria_Anne

Berner Senner WIP

Berichtdoor Maria_Anne » Zo Feb 24, 2019 1:36 am

Op A3-(ongeveer)papier van Montval Canson (aquarel, momenteel bezig met deze opdracht:

0095A40F-46E8-485F-BF19-E1F5FD66F5FC.jpeg

8BB4560A-F555-48DA-AB0A-FC5A369855E5.jpeg

29C5AB2A-4B96-4850-AB0C-CD72926B74C9.jpeg

37D1AA12-B143-4307-B047-907C1AAA24A8.jpeg

39B8C461-59BF-4788-86E0-F89410E264C2.jpeg
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Maria_Anne

Re: Berner Senner WIP

Berichtdoor Maria_Anne » Zo Feb 24, 2019 1:39 am

1CF80F76-51C4-4EBE-8542-CC48316197A0.jpeg

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Di Feb 26, 2019 3:14 pm

BB5910B5-8310-40FF-A0EB-A545FBD12E29.jpeg

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Do Feb 28, 2019 4:14 pm

En het eindresultaat.

Een volgende potloodtekening wil ik met ander (gladder) papier maken, al vind ik het korrelige ook altijd wel zijn charme hebben, met name in de achtergrond. Hoe doen jullie dat?

Eindresultaat.jpg

Katharina

Berichtdoor Katharina » Za Mar 02, 2019 11:58 am

Goh, ik dacht in het begin dat je nog met water ging blenden....om zo het wit van het papier te laten verdwijnen.
(Je werkt met aquarel potlood, toch? )
Maar ik zie dat jij ervoor gekozen hebt om het zo te laten.

Het korrelige heeft zeker zijn charme, maar het Montval is wel erg grof papier toch? Een uitdaging om er "fijn" op te werken lijkt mij zo.
Ik zou er zelf voor kiezen om juist in de achtergrond de kleuren meer te laten versmelten, dus nog waziger te maken.
Ook om hier weer het contrast tussen onderwerp en achtergrond te versterken. (ja, ik hou van contrasten :D )
Voor het koppie vind ik dan, zeker wanneer je niet heel erg gedetailleerd wil werken en het toch schetsmatiger van opzet wil houden, dit korreligere erg goed getroffen, geeft het koppie extra karakter, en ja heeft ook extra charme.

(Ik vind korrelig altijd erg mooi voor schetsmatig werk of monochroom werk, zoals portretten in sepia e.d. Voor meer gedetailleerd werk, waar ikzelf toe neig, kies ik toch liever een gladdere papiersoort en indien ik met aquerel in de achtergrond wil werken voor het Artistico.)

Wel grappig dat jij zelf juist het korrelige van de achtergrond de voorkeur geeft.

Maar je hebt een geslaagd portret :thumbs: neergezet.

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Za Mar 02, 2019 12:02 pm

Nee dit is gemaakt met derwent coloursofts. Geen aquarelpapotlood. Anders was je tip om het contrast in textuur te vergroten zeker een goede optie.
Inderdaad, dit was grof papier, had niets anders tot mijn beschikking, en ben nu ook aan het kijken voor fijner papier.

Katharina

Berichtdoor Katharina » Za Mar 02, 2019 6:15 pm

Aha, de coloursofts zij geloof ik erg zacht of heb ik het mis. op ruwer papier zullen die meer "bovenop" blijven liggen dan een harden potlood wat makkelijker in de "dieptes" kan komen (als je begrijpt wat ik bedoel).
Ik heb zelf de derwent drawing als proefsetje gekocht en gebruik die voor de onderlagen.
Ik had de coloursofts wel op mijn verlanglijstje staan, maar ben gezwicht voor de derwent Lightfast. Nu nog tijd vinden om er mee te gaan werken.

Ik vind het Fabriano artistico wel prettig werken, wanneer je voor Aquarelpapier wil kiezen, zeker een optie. Maar dan wel de hot pressed , gesatineerde versie gebruiken.
Ik heb ook de No 5, omdat ik daar schitterende tekeningen op had gezien, maar daar zit nog veel meer textuur in dan in de Montval van Canson.
Beide laatste papiersoorten vallen voor mij niet in de categorie prettig werken, voor kleurpotlood.
Papiersoort is heel erg persoonlijk, toch een kwestie van zoveel mogelijk uitproberen en kijken wat het beste bij jouw stijl past.

Maar het werken met kleurpotlood ligt jou geloof ik wel :thumbs:

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Za Mar 02, 2019 6:16 pm

Dankjewel voor al je tips, Katharina! Ik zal ze bewaren voor het volgende uitbundige winkelmoment :) (komt er zeker weer een keer) En bedankt voor je compliment!

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Zo Mar 03, 2019 3:27 pm

Zeer mooi. Ik vind de hond ietwat 'flets' lijken van kleur, in mijn ogen mochten de kleuren wat dieper? Maar dat is ieder zijn keuze natuurlijk. Is in ieder geval heel goed gelukt!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Zo Mar 03, 2019 4:30 pm

Dankjewel, BlackScorpion. Ook dank voor je commentaar.
Het is niet mijn bedoeling alles te weerleggen, maar ik denk dat het 'fletse' in dit geval ook wat te wijten is aan het materiaalgebruik (grove papier). Bovendien wilde ik niet alles egaal volsmeren met zwart/donkere kleuren (dan krijg je ook zo'n zwarte vlek, vind ik vaak...) en heb geen andere materialen zoals inkt, plakkaatverf of andere donkerdere media gebruikt (bewust). Nu heb ik kunnen kiezen wat eruit moet springen, en voor mij zijn dat de ogen en de bek/neus. Deze onderdelen hebben meer contrast gekregen in het gezicht.
Als ik de achtergrond meer kleur had gegeven had dat in mijn ogen teveel van de hond afgeleid, dus dat was ook niet mijn bedoeling.
Het is in ieder geval leerzaam te horen hoe iedereen er (anders) naar kijkt, dankjewel!

Melissa

Berichtdoor Melissa » Ma Mar 11, 2019 12:29 am

Mooi hoor!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Ma Mar 11, 2019 6:31 pm

Dankjewel, Melissa!

De opdrachtgever was overigens erg blij :)

Terug naar “Overige tekeningen”