Proberen de emotie vast te leggen . Kleindochter. w.i.p.

In dit subforum kun je je tekeningen plaatsen die met grafiet (grijs potlood, NIET kleurpotlood) zijn gemaakt.

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Jose Lok

Proberen de emotie vast te leggen . Kleindochter. w.i.p.

Bericht door Jose Lok »

Ik kreeg deze foto opgestuurd van mijn schoondochter , dit is mijn jongste kleindochter en ik vind dit zo een aandoenlijk beeld en bedacht gelijk dit ga ik proberen na te tekenen en hopelijk de emotie vast te leggen. Gewoon begonnen met schetsen en kijken waar het schip strand.
Wel spannend wat vinden jullie is dit een goed begin en hopelijk hebben jullie wat tips voor me. a 4 formaat . Met toestemming.
b.jpg

Coen

Re: Proberen de emotie vast te leggen . Kleindochter. w.i.p.

Bericht door Coen »

Je kiest een moeilijk onderwerp. Een verkeerd lijntje geeft dan vaak een grotesk beeld. De harde lijnen maken je onderwerp snel 'oud' (tonen als rimpels). Als oefening is er niets mis mee. Is het je doel om een realistische tekening af te leveren, dan zou ik zeggen dat je eerst nog meer schetservaring moet opdoen (en kennis van anatomie).
Lekkere losse schetsen gaan maken van je prachtige kleindochter (die het hopelijk nu weer een stuk beter naar haar zin heeft) en de resultaten hier (of in je schetsboek) tonen.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

Jose Lok

Bericht door Jose Lok »

Dank je wel Coen dit is inderdaad gewoon om te oefenen en een realistische tekening kunnen maken gaat nog wel eventjes duren.

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Ah, dapper! Ik zie dat je al begonnen bent :) Ik zie ook dat je ontzettend goed kijkt naar je werk en naar je referentie. Leuk dat je hier lekker mee oefent. Ik denk dat het je helpt als je meer naar vlakken kijkt. Kijk door je wimpers; wat zie je dan? Wat zijn donkere 'vlekken'? Wat zijn lichte vlakken? Als je daarna pas details toevoegt zoals een schaduw van een ooglid of pupil dan zul je zien dat je werk nog meer gaat spreken! Hopelijk heb je hier wat aan. Leuk te zien dat je hier zoveel plezier in hebt.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

lalalala
Contacteer:

Bericht door lalalala »

Wat hierboven ook al is gezegd. Goed dat je het gewoon probeert en probeer wat minder echt lijnen te zetten. Er zijn maar weinig echte lijnen in het gezicht. Ik bouw een portret ook altijd op van licht naar donker. Ik begin met een 2H potlood, dan HB, dan 2B, dan 4B, 6B en dan een zwart potlood. Ik zet nauwelijks druk op het potlood maar laat het potlood het werk doen. tussendoor veeg ik het uit met tissues om het mooi te blenden en haal ik het lichte weer op met een gumpotlood. Omdat je zo dun werkt kun je tot op het laatst gummen. Ik breng de potloden steeds op minder plekken aan hoe donderder/zachter het potlood wordt. Maar dat is mijn manier van tekenen. Hoeft niet bij jou te passen maar misschien heb je er wat aan.
Neem eens een kijkje op mijn site!
Site: http://www.paulienwassink.nl

Jose Lok

Bericht door Jose Lok »

Allen bedankt voor de reacties en tips ik ga hier zeker mee aan de slag hoop binnenkort een leuk tussen haakjes eindresultaat te laten zien . word vervolgd.

Coen

Bericht door Coen »

ik zag de update inmiddels in een nieuw topic. Een goede update, vind ik. Door de harde lijnen weg te halen, maak je het portret zachter en geloofwaardiger.
Is het misschien prettiger om de update ook in dit topic te plaatsen en het nieuwe topic te (laten) verwijderen? Dan heb je alles bij elkaar staan.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

Jose Lok

Bericht door Jose Lok »

Dat is een goeie Coen.
b.jpg
De lijnen in het gezicht wat zachter gemaakt de oren worden nog wel een dingetje , geprobeerd jullie tips toe te passen.

Jis

Bericht door Jis »

Als je alleen voor de expressie/emotie gaat vind ik dat al echt heel goed gelukt.

Gelijkenis is wat minder, lijn tussen de neusgaten mag wat zachter en de ogen zijn zo mooi en groot, dat zie ik in je tekening nog niet terug.
Give the ones you love wings to fly, roots to come back and reasons to stay. - Dalai Lama
www.jiskahofland.exto.nl

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Eens met Jis. Je bent je echt aan het ontwikkelen en hebt tips goed opgepast (wel is de schaduw onder de neus nu relatief hard).
Kijk goed naar verhoudingen. Zit er echt een volledig oog van hoek tot hoek aan ruimte naast de ogen? Op je tekening wel, op de foto niet. Mogen de mondhoeken misschien iets meer de breedte in? Ik denk dat dit soort dingen meer opvallen als je je werk met referentie in de spiegel bekijkt. Daar krijg je weer een frisse blik van.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Jose Lok

Bericht door Jose Lok »

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en tips ben er blij mee. :thumbs:

Plaats reactie