Tekening op scan mooier

In dit subforum kun je je tekeningen plaatsen die met grafiet (grijs potlood, NIET kleurpotlood) zijn gemaakt.

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
JeroenW

Tekening op scan mooier

Bericht door JeroenW »

Ik heb een woestijnvosje getekend met grafiet. Hij getekend op drafting film, ik vind dat gemakkelijk, omdat ik dan eerst met een wit potlood de witte vacht kan tekenen en erom heen de schaduwen zeg maar. Ondanks het feit dat ik met een zwart potlood alle donkere delen echt zwart heb gemaakt, blijft het geheel wat flets. Als ik de tekening scan en wat contrast verander en een beetje klooi met wat filters (geen fotoshop, gewoon met wat simpele tekenprogramma's), dan ziet het er ineens een stuk mooier uit.

Is dit iets wat er gewoon bij hoort bij een dergelijke grafiet tekeningen op dit "papier", of heb ik het nog niet goed genoeg ingekleurd, had ik bijv nog meer lagen moeten gebruiken? Op 1 of andere manier zou het toch in de tekening moeten zitten, want ik heb verder niets aan tekening veranderd. Let niet op het vlekkerige, daar ga ik in de toekomst nog wel eens mee bezig om beter te krijgen. Belangrijkste is eerst om de dieren mooi te kunnen tekenen.

Origineel:
Afbeelding

Bewerkt:
Afbeelding

unikap

Re: Tekening op scan mooier

Bericht door unikap »

Met mijn fototoestel heb ik altijd grijze en fletse, maar wel heel genuanceerde weergaven.
Wat ik wit laat wordt grijs.
Alleen bij een professionele copyshop staan machines die tekeningen overtuigend kunnen scannen en afdrukken.
Op onze simpele Brother printer/scanner wordt het bij grijs afdrukken hetzelfde probleem.
Voor mijn kalenders gebruik ik de zwart-wit stand met een vrij donkere stand voor contrast of verzadiging of hoe dat ook mag heten.
Bij een hoge resolutie (Min. 400 DPI) wordt de nuance wat beter. Wit blijft dan wit, maar het zwart wordt wat ongenuanceerd zwart.
Mijn zoon raadde mij aan Paint.net te gebruiken om met met de grijswaarden te manipuleren en dat gaat best redelijk moet ik zeggen.
gr jed

JeroenW

Bericht door JeroenW »

Fijn dat het in ieder geval een bekend probleem is en het niet in de eerste instantie aan mijn tekenkunsten ligt ;)

unikap

Bericht door unikap »

DSC02884 bew 3 50%.png
3 plaatjes van dezelfde tekening

1 handmatige overbelichte foto
2 automatisch belichte foto
3 Paint.net beweking met aanpassen, curven in Z patroon voor pittig contrast

gr jed

mvc

Bericht door mvc »

Als je de scan mooier vindt dan uw origineel, dan moet je uw originele tekening aanpassen aan uw scan, d.w.z dat je verder moet tekenen tot het contrast er net zo uitziet als de scan.
In feite moet uw scan er identiek uitzien als uw origineel. Dus geen filters gebruiken of contrastverhoging bij het maken van de foto nadien.
Niets moet natuurlijk, maar zo doe ik het.

Knappe tekening trouwens!
Mark

unikap

Bericht door unikap »

Met het fotograferen van inkttekeningen wordt het wit ook grijs.
Dus je moet een scanner op zwart-wit zetten of een grijze foto met verhoogd contast bewerken anders red je het niet.
Met een professioneel fototoestel is misschien een instelling mogelijk die dit grotendeels ondervangt.
Vroeger hadden ze voor dit doel repro-camera's die met zorg afgereged werden.
gr jed

Plaats reactie