Portret 'mijnwerker'

In dit subforum kun je je tekeningen plaatsen die met grafiet (grijs potlood, NIET kleurpotlood) zijn gemaakt.

Moderators: AtelierBrigitte, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia, Mariska

Plaats reactie
gbtekeningen

Portret 'mijnwerker'

Bericht door gbtekeningen » vr sep 27, 2019 11:50 am

Hallo medekunstenaars,

Ik ben wat aan het oefenen met grafiet portretten.
Dit is een portret waar ik gisteren de laatste hand aan heb gelegd.
20190927_121629.jpg
20190927_121740.jpg
Het portret is ietwat vlak geworden doordat ik met een make-up kwast het gumsel weg heb geveegd, waarbij ik er te laat achter kwam dat het grafiet daarmee ook uitgeveegd word.

Wat kan ik doen behalve een groter contrast tussen licht en donker, om dit soort portretten meer tot leven te laten komen?

Het portret is gemaakt met staedler lumograph hb, 2b en 4b potloden.

Guido
Teken portretten

Maria_Anne
Contacteer:

Re: Portret 'mijnwerker'

Bericht door Maria_Anne » za sep 28, 2019 5:57 pm

Enorm gedetailleerd en gelijkend werk, knap. Meer diepte creëer je denk ik meer door in vlakken te werken (in de neus zou je dat wat meer toe kunnen passen denk ik), en niet overal alle details uit te werken. Daar waar jij de focus op wilt hebben kun je losgaan op alle putjes, haartjes en rimpeltjes, maar al wat er minder toe doet hoeft niet ook om de aandacht te wedijveren. Door die stukken wat meer aan de verbeelding over te laten zorg je voor meer rust, meer diepte, (nog) sprekender werk. De techniek beheers je zeker, succes met de rest!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

gbtekeningen

Bericht door gbtekeningen » za sep 28, 2019 11:05 pm

Hi Maria_Anne,

Ik heb juist elk detail geprobeerd over te nemen om het zo realistisch mogelijk te laten lijken, maar misschien is dat juist een valkkuil en is het soms de kunst om details die er niet toe doen weg te laten. Maar welke stukken dan gedetaileerd moeten en welke stukken dan wat minder detail moeten hebben is nog best lastig te bepalen.
Bedankt voor je commentaar in ieder geval, hier ga ik is over nadenken!

Guido
Teken portretten

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne » zo sep 29, 2019 9:36 am

Ja is ook moeilijk, ik verlies me vaak ook in details, al werk ik absoluut niet fotorealistisch. Ik vind die beslissingen over focus wel The Next Level in teken/schilderland. Geniet er vooral van, van dat leerproces :)
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

AtelierBrigitte
Contacteer:

Bericht door AtelierBrigitte » zo sep 29, 2019 4:30 pm

Portret ziet er al heel goed uit, hier en daar inderdaad nog wat meer schaduwvlakken aanbrengen.
Verder lijkt het voorhoofd wat smaller dan het origineel?
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

gbtekeningen

Bericht door gbtekeningen » ma sep 30, 2019 9:34 am

@ Brigitte,

Bedankt voor je reactie!
De verhoudingen zijn exact goed en nagemeten op de mm, dus dat is puur verbeelding.

Ik heb een nieuw doosje steadler black lumographs besteld, en ga een poging wagen om in mijn volgende portret tot 8b te gaan met deze potloden om ook wat meer diepte en contrast te krijgen. Ik heb ook naar methodes gekeken om de grijswaarden van je referentie te vergelijken met de tekening omdat dit vaak lichter of donkerder uit valt, ook afhankelijk van hoeveel licht er is in de ruimte waar je tekent.
Nieuw portret komt er dus binnenkort aan, en ben benieuwd of dit verbetering brengt 😊
Teken portretten

Pluis1969
Contacteer:

Bericht door Pluis1969 » zo nov 03, 2019 11:44 pm

Een prachtige tekening.
Waar je het grafiet uitgeveegd heb kan je natuurlijk altijd nog een laagje grafiet aanbrengen en met een gum de lichte delen weer wat oplichten. Maar waarschijnlijk heb je dat al gedaan.

Plaats reactie