Coen's schetsboek

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Maria_Anne
Contacteer:

Re: Coen's schetsboek

Bericht door Maria_Anne »

Ah he's back! Wat leuk dat je mee hebt gedaan aan inktober! Zonder prompts denk ik, toch? (Nee, deze hersenspinsels van jou zijn veel leuker!)

Ik vind de spontaniteit en dynamiek het hoogst in je pentekeningen. Je bent een meester in het digitale medium, maar ik denk doordat je je schetsen uitwerkt het een stukje spontaniteit verliest.
Wel heel leuk om te zien dat je nagenoeg hetzelfde kleurgebruik hebt bij je olieverfschilderijen, in vergelijking met je digitale schilderijen.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Coen

Bericht door Coen »

Ik heb met inktober inderdaad m'n eigen plan getrokken.
Wat mij betreft kunnen pentekeningen en de digitale bewerkingen ervan, naast elkaar bestaan. De pentekeningen zijn misschien oorspronkelijker, maar de digitale versies maken het beeld mooier (vind ik) en maken het voor mij gemakkelijker om diepte aan te brengen.

Dat overeenkomende kleurgebruik (digitaal en in schilderwerk) is geen voorgenomen besluit, maar iets dat me overkomt. Een kwestie van kleur bekennen, denk ik! :D

Dank weer voor je commentaar!
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

Maria_Anne
Contacteer:

Coen schreef:
di jul 07, 2020 6:31 pm
Een kwestie van kleur bekennen, denk ik! :D
Haha, puns always in(eluded)tended bij jou :)

Ja helemaal gelijk hoor! Ik ben zelf niet zo van de voorstudies ook, ben altijd bang dat mijn interesse in het uiteindelijke werk verloren raakt. Heb jij daar last van? Merk je dat het je werk goed doet om iets overnieuw te maken? En heb je er dan vooral nog plezier in, als je iets voor de tweede keer maakt?

Coen

Bericht door Coen »

Voor schilderwerk maak ik vaak enkele losse schetsen die ik op het doek samenvoeg en uitbreid. Ik maak een werk niet twee keer, maar zo zie ik de bewerking van die inktobertekeningen digitaal niet. Het verliezen van de interesse in een werk overkomt me vaak, zeker in het digitale werk. Ik heb zeker 15 tekeningen opgeslagen die ik 'nog eens' zou moeten afmaken. Hoe langer ze blijven liggen, hoe groter de kans dat dat nooit meer gebeurt.

Maria_Anne
Contacteer:

Grappig, werk afmaken doe ik vrijwel altijd... maar moet er niet aan denken twee keer hetzelfde te maken, al is het in een ander medium...

Coen

Bericht door Coen »

Voor mijn gevoel maak ik zo'n tekening niet tweemaal: ik neem de lijntekening en ga er mee verder.
Hier enkele voorbeelden van (digitale) tekeningen die ik nog af kan maken, maar dat misschien niet doe:
rock.png
digitale bewerking inktober24.png
bearmother.png

Maria_Anne
Contacteer:

Heeft ook wat! Je lijntekeningen vind ik echt erg spontaan, daar zit soms meer dynamiek in dan in het afgewerkte werk, zo snel gezegd na het zien van deze laatste werken. Desalniettemin is het leerzaam om te zien hoe je een idee letterlijk invulling geeft, en hoe je achtergronden tot stand komen.

Coen

Bericht door Coen »

Er zit wel wat in dat de schetsen spontaner getekend overkomen (of zijn!). Zo ben ik als puber begonnen, me vervelend op school en in de marges van de blaadjes van m'n schriften (en tussen de aantekeningen door) tijdens de lessen mannetjes aan het tekenen. In feite doe ik dat nog, maar ik wil wel hoger mikken. Proberen dus om de spontaniteit te bewaren en sommige tekeningen (en gedachten) uit te werken.

Coen

Bericht door Coen »

Enkele maanden geleden getekend met Wacom Intuos P&T small, in Photoshop CS5
in love.png

Maria_Anne
Contacteer:

Coen schreef:
ma aug 03, 2020 1:13 pm
Er zit wel wat in dat de schetsen spontaner getekend overkomen (of zijn!). Zo ben ik als puber begonnen, me vervelend op school en in de marges van de blaadjes van m'n schriften (en tussen de aantekeningen door) tijdens de lessen mannetjes aan het tekenen. In feite doe ik dat nog, maar ik wil wel hoger mikken. Proberen dus om de spontaniteit te bewaren en sommige tekeningen (en gedachten) uit te werken.
Ah ja, herkenbaar :) Ook in de collegebanken was dat doodlen heerlijk.

Je laatste werk is een verliefde Gilderoy Lockhart-achtige theatrale metroseksuele presentator of politicus?

Coen

Bericht door Coen »

"Je laatste werk is een verliefde Gilderoy Lockhart-achtige theatrale metroseksuele presentator of politicus?"
Haha, ik denk het, al moet ik bekennen dat ik 'm eerst heb gegoogeld.

Coen

Bericht door Coen »

Nog éen van een paar maanden geleden:
Stay, Josie, stay!.png

Pluis1969
Contacteer:

Bericht door Pluis1969 »

Het blijft leuk om je creaties te zien. Je hoeft niet te kijken van wie ze zijn, het zijn echte Coenetjes. :)
Bij de laatste zal hij ongetwijfeld zijn hand likken maar de baas kan net zo goed zeggen "talk to the hand" :roll:

Maria_Anne
Contacteer:

Coen schreef:
di aug 11, 2020 1:05 am
Nog éen van een paar maanden geleden:
Stay, Josie, stay!.png
Haha, made me laugh. Echte lab!

Coen

Bericht door Coen »

Onze pup stond model!

Plaats reactie